trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Microfoon
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 27 apr 2024 18:36

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Microfoon
BerichtGeplaatst: 28 aug 2002 10:19 
Offline

Geregistreerd: 15 sep 2001 16:18
Berichten: 391
Woonplaats: Belgium
Kan iemand me adviseren betreffende de aankoop van een microfoon? Het is voor toepassing in een soul/jazz band.
Wat is het beste:
- één die je op de klankbeker van je trompet plugt, welke dan en hoeveel kost die?
- een microfoon die zangers ook gebruiken, met statief, welke dan en hoeveel kost die ongeveer?

Dank bij voorbaat!

Kenny


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 aug 2002 14:22 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 jul 2002 09:57
Berichten: 524
Woonplaats: Zuid-Beijerland
Je kan je besluit van een aantal dingen af laten hangen. Het belangrijkste is of je vooraan of achteraan op het podium staat. Als je vooraan staat heeft voor jou niemand last van jouw geluid en zou ik een microfoon op de beker kiezen. Dit kan je dan waarschijnlijk het beste doen met een in-ear monitor systeem want als jij vooraan staat, staat er vaak een gitarist met versterker achter jou. De doppen van jou in-ear systeem zorgen dat jij het geluid van de gitaarversterker en van de rest van de band niet (of minder) hoort en jezelf iets beter.

Sta jij achteraan wordt het juist omgekeerd. Dan heeft de zanger of gitarist die voor jou staat behoorlijk last van jouw geluid. Dat kan je mooi oplossen door een vaste microfoon te kiezen met daarop een plexiglas plaat. Deze kaatst jouw geluid (keihard) terug zodat een ander geen last heeft van jouw geluid en bovendien hoor jij jezelf door die plaat ook weer beter. Je kan dan alsnog kiezen voor een in-ear systeem want dat is voor een blazerssectie toch wel het beste om jezelf terug te horen. (ik weet niet of je al meer in een band heb gespeeld maar het geluid is vaak zo verschrikkelijk hard dat je jezelf echt niet hoort zonder hulpmiddelen)

Dan kan er de hoeveelheid plaats op het podium ook nog meespelen. Een microfoon op je beker kost geen plaats op de vaak veel te kleine podia. Een vaste microfoon staat op een standaard. Samen met je (floor) monitor box en je muziekstandaard neem je al heel wat plaats in beslag. Bovendien kan je met een microfoon op de beker je muziek altijd beter lezen. (tenzij je uit je hoofd speelt) Met een vaste microfoon sta je altijd hetzelfde en kijk je tijdens het lezen vaak tegen je beker aan. Bovendien als je een beetje beweegt vangt de (vaste) microfoon minder geluid op. Een microfoon op je beker zit stil en vangt zo altijd even veel geluid op.

Van de andere kant heeft een vaste microfoon ook veel voordelen. Als je een beetje je twijfels heb kan je een klein stukje achteruit gaan staan. Mis je een noot dan valt het niet zo op. En dan technisch gezien de belangrijkste: het membraam dat jouw geluid op vangt is groter bij een vaste microfoon dan bij een microfoon op je beker. Dus daarom zal de kwaliteit van jouw geluid ook beter zijn. Bovendien heb je bij een vaste microfoon geen snoer aan je broekriem hangen. Bij een microfoon op je beker heb je dan wel (tenzij je draadloos speelt$$$). Als je daarbij ook nog met een in-ear systeem speelt heb je nog een extra snoer aan je broekriem hangen. Als je ook maar een beetje beweeg moet je daar ook nog eens rekening mee houden.

Dan de verschillende microfoons.
Gebruik je een vaste dan zijn er hele mooie (blazers)microfoons van Shure. Dat zijn microfoons die alleen geluid opvangen dat recht van voren komt. Zij pikken niet net zoals een zangmicrofoon geluid op van “de omgeving” wat weer ten goede komt van je eigen “signaal”.

Als je daarbij geen in-ear systeem als monitor gebruik of als je niet wilt dat iemand voor je geen last hen van je geluid kan je een plexiglas plaat kiezen. Deze zijn te koop bij Pfeiffer en anders kan je er iets van zien op de site van Calicchio (bij Soundback).

En dan zijn er nog de microfoons op de beker. Of ze onderling veel verschillen weet ik niet. Wij gebruiken ze altijd van Sennheiser maar er is ook bv SD systems. Ik dacht dat het zelfs een oer Hollands product is.

Ik hoop dat ik je wat wijzer heb kunnen maken. Maar een ding is misschien wel het belangrijkste. Op het podium is het geluid altijd ontzettend hard. Probeer dat met de hele band terug te dringen. Dan pas kan je net zo lekker spelen als thuis. En vervolgens heb je nog de “geluidsmensen”. Ook al heb je nog zo’n goede microfoon of ook al kan je nog zo goed spelen. Zij kunnen jou en jouw geluid maken of breken. Probeer ook vooral met die mensen op een goede lijn te komen.

Succes!!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 aug 2002 15:20 
Offline

Geregistreerd: 15 sep 2001 16:18
Berichten: 391
Woonplaats: Belgium
Dank U voor zo een mooie reactie, ik ben veel vooruit geholpen met deze tekst!! Bedankt!!!!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 aug 2002 19:25 
Offline

Geregistreerd: 09 jan 2002 22:14
Berichten: 105
Bij ons in de blaaskapel gebruiken we van die clip-on microfoons van shure (zie je op tv ook wel eens bij presentatoren) verder maakt AKG ook microfoons voor op de beker. Bij die AKG microfoons moet je wel opletten dat je de trompet variant met het bolletje (aan het eind van de flexibele hals waar de mic. zit bol vormig schuim) kiest. De andere variant (met rond schuim aan 1 zijde) neemt de "plop" van de ventielen te veel op.

Als je veel moet opstaan en weer gaan zitten is het wel aan te bevelen om een draadloos systeem te kiezen. Je krijgt anders nog weleens zo'n harde klap door de boxen als er iemend per ongeluk op zijn kabel gaat staan en tegelijkertijd opstaat.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 sep 2002 16:34 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50
Berichten: 1753
Woonplaats: Amsterdam
Microfoons die je op de beker klikt kunnen je rand lelijk toetakelen, bovendien ziet het er niet uit (niet onbelangrijk!!). Beter is de combinatie Shure SM 57 + de Soundbackschijf te bekomen bij www.brassimport.nl. Voordelen te over: Goedkoper, veel beter geluid en hufterproof (want de schijf past op bijna alle microphones, voor als jouw SM 57 het mocht begeven tijdens een gig) en qua monitor kan niets en niemand aan de Soundback tippen en ik kan het weten.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 okt 2002 15:47 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 sep 2002 12:28
Berichten: 600
Woonplaats: 't Gooi
Ik speel zelf nu alweer een paar jaar met een SD systems LCM 77 Trompet microfoon.
Deze zit niet op de beker geklemd, maar met een soort tube aan de 3e ventiel pomp.
Een voordeel hiervan is dat je ook je dempers nog kunt gebruiken.
Meer info op http://www.sdsystems.com/
ik zag trouwens dat pfeiffer deze nu ook levert.

Met vaste microphones heb ik niet zoveel ervaring, maar de "clip-on"s van AKG en Shure vond ik niet echt geweldig Ze waren niet natuurgetrouw genoeg: Ik heb al een vrij scherpe dominante toon, en dit werd alleen nog maar 'erger' met die 2 merken.,

De SD System LCM-77 geeft echt een HEEL natuurgetrouw geluid! Ik ben daar HEEL tevereden over.
Hij wodt niet voor niks door heel veel professionele trompettisten over de gehele wereld gebruikt.

Voor achterin de band zijn die plexiglas plaatjes inderdaad wel handig, maar doe je dat in combinatie met een clip-on krijg je TOCH weer een standaard voor je neus.
side-fill Hot-Spots werken dan toch ook heel erg lekker (en ze zijn klein).


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 okt 2002 14:53 
Offline

Geregistreerd: 15 sep 2001 16:18
Berichten: 391
Woonplaats: Belgium
Ik heb uiteindelijk met een AKG 'Clip on'-microfoon gespeeld, met een monitor aan mijn voeten (is echt wel handig en geen overbodige luxe). Ik vond de klank niet slecht maar ik moet de live CD-opname één der dagen krijgen, dan pas kan ik oordelen of alles nu daadwerkelijk doorkwam of niet, of de klank slecht was/goed, ...

Khou ulder op de hoogte!

Greetz,

Kny


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 okt 2002 08:38 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 sep 2001 22:02
Berichten: 1706
Woonplaats: ´s-Hertogenbosch
Of alles doorkwam ligt niet aan jou maar aan de man achter de knoppen!

Ik ben onlangs overgestapt van een SM57 naar een AKG C419 clipon mike. Ideaal, had ik jaren eerder moeten doen.
De SD (behalve heel duur) was geen optie omdat ik veel moet wisselen tussen trompet en bugel, met zo'n clip gaat dat heel makkelijk (er zit een rubberen beschermingsrand op de clip).

Het geluid is goed (is condensator, kan weinig fout mee gaan), maar zals gezegd, de man achter het mengpaneel bepaalt voornameljk wat het publiek hoort.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 42 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.