trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Veerconstante van een trompetveer
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 27 apr 2024 16:36

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Veerconstante van een trompetveer
BerichtGeplaatst: 17 nov 2006 15:13 
Offline

Geregistreerd: 17 nov 2006 14:51
Berichten: 4
Voor een interessant project voor mijn Industrial Design opleiding ben ik bezig met het ontwikkelen van een computer-gestuurde applicatie voor een trompet. Op het moment zit ik in de knoei wat betreft de juiste trompetveer voor deze applicatie; ik weet niet wat de veerconstante van een trompetveer bedraagt. Nou heb ik zelf al gemeten, maar eerlijk gezegd geloof ik er geen snars van (C=0.1N/mm). Nou heb ik ook begrepen dat trompetspelers nog wel eens vragen om een andere afstelling van hun veren? Heeft de ene speler meer baat bij een hogere/lagere veerconstante? En wat bedraagt de veerconstante dan? Is er een gemiddelde, en zijn er maximale en minimale waarden voor de veerconstante? Alvast bedankt voor de moeite, Martijn.


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 nov 2006 16:55 
Offline

Geregistreerd: 30 apr 2006 16:01
Berichten: 352
Woonplaats: Hilversum
heey,

je kan het meestal wel vrij naukeurig meten, en 0.1 N per mm? of per meter? maar 0.1 per mm klinkt niet als iets heel raars voor miij hoor.

_________________
dyslectjies... dislektis.. dyeisle... uhm... niet goed kunnen schrijven
"Death smiles upon us all, all we can do now, is smile back"
"live and be happy, tomorrow will be worse"


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Veerconstante van een trompetveer
BerichtGeplaatst: 17 nov 2006 17:18 
Offline

Geregistreerd: 15 feb 2002 16:55
Berichten: 1090
Woonplaats: Grootebroek
Trompet-Project schreef:
Voor een interessant project voor mijn Industrial Design opleiding ben ik bezig met het ontwikkelen van een computer-gestuurde applicatie voor een trompet. Op het moment zit ik in de knoei wat betreft de juiste trompetveer voor deze applicatie; ik weet niet wat de veerconstante van een trompetveer bedraagt. Nou heb ik zelf al gemeten, maar eerlijk gezegd geloof ik er geen snars van (C=0.1N/mm). Nou heb ik ook begrepen dat trompetspelers nog wel eens vragen om een andere afstelling van hun veren? Heeft de ene speler meer baat bij een hogere/lagere veerconstante? En wat bedraagt de veerconstante dan? Is er een gemiddelde, en zijn er maximale en minimale waarden voor de veerconstante? Alvast bedankt voor de moeite, Martijn.


is die 100 g/cm zo'n rare waarde? (~1 N/cm)

heb het even gecheckt, maar het lijkt me een prima waarde:
113 g (tube tandpasta 8O ) laat een ventiel ongeveer een centimeter indrukken, dus jou waarde klinkt me zeer realistisch!
Ik denk dat er weinig trompettisten zijn die over veerconstantes van 0.14 of 0.15 N/mm beginnen als ze hun veren van de trompet willen veranderen: Als ik ze wat zwaarder wil hebben trek ik ze gewoon wat verder uit......

Iemand met zowel technische als trompet kennis is natuurlijk de op dit forum al veel ge(n)(r)oemde Hub van Laar: je kan 'm eens mailen of bellen, of er in trompetbouwersland richtlijnen oid voor dit onderwerp zijn.

_________________
Bigband "The Caledonians"
Symfonisch Harmonieorkest Amsterdam


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 nov 2006 09:55 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 mei 2004 10:51
Berichten: 2185
is er uberhaupt een trompettist die zich met die getallen bezig houdt??? 8O

muziek maken is al moeilijk zat. :oops:

_________________
Nieuwe link naar een niet zo nieuwe blog. Maar toch.
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 nov 2006 11:15 
Offline

Geregistreerd: 15 feb 2002 16:55
Berichten: 1090
Woonplaats: Grootebroek
camel schreef:
is er uberhaupt een trompettist die zich met die getallen bezig houdt??? 8O

muziek maken is al moeilijk zat. :oops:


voor sommige mensen zijn getallen makkelijker dan muziekmaken........ 8O
Anderen hebben gewoon lol in getalletjes: alles meten, verbanden zoeken, etc. Kan veel verhelderen voor wie er kijk op heeft. Niet alle muzikanten (dus ook trompettisten) zijn 100 % gevoelsmensen. 8)

_________________
Bigband "The Caledonians"
Symfonisch Harmonieorkest Amsterdam


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 nov 2006 20:22 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 jun 2006 14:53
Berichten: 1070
haha...ik durf het niet te vragen aan mijn natuurkundeleraar...hij is overal altijd zo eng fanatiek in. Anders had ik het wel ff na willen vragen... :wink:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 nov 2006 22:52 
Offline

Geregistreerd: 17 nov 2006 14:51
Berichten: 4
dankjewel voor al jullie reacties! en inderdaad zoals sommige van jullie al opmerkten, ikzelf ben geen muzikant dus getalletjes zeggen mij meer ;) ik heb van een trompetmaker begrepen dat bij de afstelling van de veren inderdaad niet naar de veerconstante gekeken wordt, maar meer op het gevoel wordt afgesteld (trail and error). Ik heb intussen de juiste veren voor in de toepassing gevonden en volgens een trompetspeler en leraar voelen ze goed aan ;) Dus bij deze zou ik het topic graag sluiten, nogmaals bedankt voor jullie reacties! Martijn


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 nov 2006 00:22 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 okt 2005 13:49
Berichten: 325
Ben trouwens wel nieuwsgierig aan het worden, wat voor soort toepassing ontwikkel je precies? Een robothand ofzo? :-)

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 31 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.