trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Facial Flex
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 apr 2024 11:18

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 dec 2006 07:52 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 dec 2004 08:27
Berichten: 330
Woonplaats: Sas van Gent
Yamahaddatdangezegd schreef:
Henry schreef:
Pak een potlood en klem dat tussen je lippen.
Simpeler kan haast niet en het is heel doeltreffend!

Heel raar, maar voor mij werkt dat dus voor geen meter. Ik zou dus iedereen willen adviseren vooral zoveel mogelijk verschillende embouchure-opbouwende oefeningen te proberen en dan de doeltreffendste eruit te kiezen. Voor mij is dat nog altijd het ouderwets veel lange noten spelen.

Met de potlood (en waarschijnlijk ook met dat trainingsapparaat) train je wel mondspieren, maar niet noodzakelijkerwijs die spieren die je voor trompetspelen nodig hebt. Maar als het werkt (en voor Henry doet het dat blijkbaar), dan werkt het!

Ik heb een tijdje caruso geprobeerd, aan BE gesnuffeld, en van Bobby Shew wat tips ter harte genomen, maar ik kom steeds weer uit op de Arturo Sandoval-endurance oefening.


Kan ik daar op een of andere manier een kopie van bemachtigen ? Ik ben daar heel benieuwd naar....

Olaf

_________________
"Practice, practice, practice until it all works correctly - by habit." - Claude Gordon

Yamaha YTR 6335
Yamaha YFL 631


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 dec 2006 10:37 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 jan 2004 13:47
Berichten: 971
Woonplaats: Welten, Heerlen
tempo kwartnoot is zestig:
Steeds 2 tellen, 2 tellen, 4 tellen:
c2, g1, e1
g1, e1, c1
e1, c1, g
c1, g, e
g, e, C
e, g, c1
g, c1, e1
c1, e1, g1
e1, g1, c2
effe rusten, en een halve toon hoger, zover als je komt.
Zodra je met die laagste tonen uit het pedaalregister komt (vanaf startnoot f#2 dus) speel je tussendoor steeds even een pedaal C.

Dat is alles

_________________
www.smallbigband.com
www.juicylucy.net
www.sjonniewiener.com
www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 dec 2006 10:39 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 dec 2004 08:27
Berichten: 330
Woonplaats: Sas van Gent
Ik dank u......... :D

Olaf

_________________
"Practice, practice, practice until it all works correctly - by habit." - Claude Gordon

Yamaha YTR 6335
Yamaha YFL 631


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 dec 2006 13:21 
Offline

Geregistreerd: 09 jan 2006 00:24
Berichten: 336
Woonplaats: Eindhoven
[quote="Yamahaddatdangezegd"]Maar als het werkt (en voor Henry doet het dat blijkbaar), dan werkt het!
Ook voor mij geldt hetzelfde Roel. Ik weet niet of het werkt. Echter ik heb de indruk van wel. Als ik in (te) korte tijd stuk zit dan ga ik weer eens een weekje of 2 met het potlood aan de slag waarbij ik het idee heb dat het uithoudingsvermogen enigszins toeneemt. Maar goed, kan natuurlijk ook suggestie zijn. Ik ga in elk geval ook eens aan de slag met de Sandoval oefeningen.

Groet,
Henry

_________________
Taylor Chicago 46V
Romeo Adaci Shark No.9
Stomvi Master
Smith & Watkins
Bach Strad 72*


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 dec 2006 16:38 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 jun 2006 16:22
Berichten: 499
Woonplaats: Apeldoorn
Citaat:
http://www.hessionssessions.com/products.html


Het aantal spieren dat hiermee getraind wordt is denk ik maar beperkt:

wat je volgens mij met name ziet is dat de spier rondom je lippen getraind wordt (de weerstand van het elastiek ondervind je alleen tijdens de O-beweging, dus naar voren gericht). Alle spieren daarachter ontspannen. Je ziet ze langer worden op het filmpje. Een spier die spant of "aan"staat wordt korter en niet langer. Bovendien kent een spier maar twee varianten: aan of uit. (de mate van aanspannen kan varieren, de spier wordt dan nog korter omdat meer spiercellen samentrekken).

Ik denk dat de spieren die je allemaal ziet ontspannen ook een belangrijke rol speken bij het embouchure en dat daartussen (daarom) een bepaalde balans (in kracht) zal moeten zijn.

Een apparaat dat zowel een weerstand creert bij de O als de A-beweging lijkt mij daarom effectiever.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 dec 2006 22:48 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 jun 2006 16:22
Berichten: 499
Woonplaats: Apeldoorn
Citaat:
Ik heb een tijdje caruso geprobeerd, aan BE gesnuffeld, en van Bobby Shew wat tips ter harte genomen, maar ik kom steeds weer uit op de Arturo Sandoval-endurance oefening.


Citaat:
tempo kwartnoot is zestig:
Steeds 2 tellen, 2 tellen, 4 tellen:
c2, g1, e1
g1, e1, c1
e1, c1, g
c1, g, e
g, e, C
e, g, c1
g, c1, e1
c1, e1, g1
e1, g1, c2
effe rusten, en een halve toon hoger, zover als je komt.
Zodra je met die laagste tonen uit het pedaalregister komt (vanaf startnoot f#2 dus) speel je tussendoor steeds even een pedaal C.


ik heb deze oefening uitgeschreven en hij is voor de liefhebbers beschikbaar in .pdf formaat (wellicht eerst een check van Yamahaddatdangezegd of het is wat hij bedoelde??)


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 35 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.