trompet.nl > forum > Toon onderwerp - verplaatsen verbindingssteun beker/leadpipe , welk effect ?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 apr 2024 13:01

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: verplaatsen verbindingssteun beker/leadpipe , welk effect ?
BerichtGeplaatst: 21 dec 2006 16:10 
Offline

Geregistreerd: 20 jul 2003 17:59
Berichten: 35
wie heeft er al ge-experimenteerd met het verplaatsen van de verbindingssteun tussen de beker en de leadpipe ?
ik bedoel de steun aan het uiteinde van de beker, en dus niet aan de mondstukadapter.

ik denk dat het verplaatsen van die steun, in de richting van de ventielen, de beker meer ruimte kan geven voor resonantie, ik denk dat je dan een meer doordringende leadklank zou kunnen verkrijgen. al is het maar een veronderstelling.
bij de meeste trompetten is er ongeveer 1 cm ruimte om die steun op te schuiven richting 3de ventiel.

ik heb het ook al eens ontdekt op de trompet van een prof. leadspeler, het zal dus wel niet onbelangrijk zijn.

wie weet er meer over ?


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 dec 2006 19:23 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 mei 2004 10:51
Berichten: 2185
kan effect hebben. kan ook een negatief effect hebben.

meestal zitten die dingen niet voor niets op de plek waar de fabrikant ze gezet heeft ( bach uitgezonderd )

Maar als je wil dat je trompet beter gaat klinken, kan je best eerst nog wat studeren.

_________________
Nieuwe link naar een niet zo nieuwe blog. Maar toch.
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 dec 2006 20:55 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 jun 2006 16:22
Berichten: 499
Woonplaats: Apeldoorn
misschien is dit iets voor je . . . .

http://www.brassimport.nl/produkten/accessoires/kanstul.htm :?:

_________________
Song & Wind


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 dec 2006 22:01 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
Als je de steun dichter bij de ventielen gaat zetten kan de beker meer vibreren/resoneren. Spada haalt zelfs de steun ertussen uit bij zijn Bach conversies. Maar dat is vooral prettig voor jazzsolisten die een ronder en bredre geluid willen.

Dit zal je niet helpen maar tegenwerken bij je leadspel omdat het geluid te breed uitstraalt. Een lead wil over het algemeen een wat meer compacter gecentreerd geluid. Daar helpt onder andere die steun bij. Ook de steunen in de stempomp helpen een gecentreerd compact geluid te krijgen.

Wat je ook wel ziet bij trompetten met grotere bekers zoals de Bach ML 72* of zijn clonen (Kanstul WB1600, etc.) is dat ze een heavy cap onder het 3e ventiel draaien. Dan wordt het geluid ook iets gecentreerder maar je behoudt toch het open gevoel.

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 dec 2006 22:02 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 jan 2002 19:54
Berichten: 1038
Woonplaats: Groningen
Ja, die soundpost...maar dan moet je natuurlijk wel eerst je eigen steuntje eraf slopen (als je een trompet met vaste beker hebt).

Soms gebruik ik zo'n ding op mijn Schilke tuning bell...
Als je een 'lead klank' (ik bedoel dan helder en direct) wilt, dan komt ie bij mij ongeveer op de plaats waar ie op een Bach ook zit.
Kortom: als je een tuning bell instrument hebt, is het handig om te gebruiken, hoe verder van het ventielhuis af, des te minder de beker kan trillen, des te meer de trilling zich concentreert tot 'projectie' (lead klank).
Ik dacht dat dit steuntje bij Hub van Laar bij elk model ook net wat van plaats wisselt....?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: verplaatsen verbindingssteun beker/leadpipe , welk effec
BerichtGeplaatst: 21 dec 2006 22:09 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 jan 2004 13:47
Berichten: 971
Woonplaats: Welten, Heerlen
jacky schreef:
ik heb het ook al eens ontdekt op de trompet van een prof. leadspeler, het zal dus wel niet onbelangrijk zijn.


Bedoel je de Back 72* van Jos Wetzels uit Venlo? Die heeft zijn steun bij Adams laten vervangen door een verplaatsbare steun. Bij lead wat meer naar voren, voor een ronder, breder uitstralend geluid wat meer naar achteren of zelfs helemaal weg.

camel schreef:
meestal zitten die dingen niet voor niets op de plek waar de fabrikant ze gezet heeft (bach uitgezonderd).

_________________
www.smallbigband.com
www.juicylucy.net
www.sjonniewiener.com
www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 dec 2006 23:03 
Offline

Geregistreerd: 09 jan 2006 00:24
Berichten: 336
Woonplaats: Eindhoven
camel schreef:
kan effect hebben. kan ook een negatief effect hebben.
Negatief effect is ook effect!!!

Om het effect (positief of negatief) te kunnen ervaren kun je eens bij Hub langs te gaan in Margraten.

_________________
Taylor Chicago 46V
Romeo Adaci Shark No.9
Stomvi Master
Smith & Watkins
Bach Strad 72*


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 dec 2006 23:28 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
Monette heeft een LT-2000 en een LTJ-2000 model. Bij de LTJ zit deze steun omgedraaid zodat de beker meer kan resoneren. Hij is speciaal voor de trompettisten die een wat vrijer en donkerder geluid willen (de J van "Jazz').

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 39 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.