trompet.nl > forum > Toon onderwerp - verplaatsen verbindingssteun beker/leadpipe , welk effect ?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 27 apr 2024 17:54

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 dec 2006 23:49 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 jan 2004 13:47
Berichten: 971
Woonplaats: Welten, Heerlen
De MF PRANA heeft deze steun ook omgedraaid. Dus Maynard wilde ook een wat donkerder geluid.

Ik heb het hier met Hub wel eens over gehad. Hij raadde het mij echter af om de steun verplaatsbaar te maken, omdat het de lead-kwaliteiten zou verminderen. Nu ik steeds vaker ook in een Jazzcombootje speel, twijfel ik of ik het onderwerp weer eens zal aansnijden.

_________________
www.smallbigband.com
www.juicylucy.net
www.sjonniewiener.com
www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 dec 2006 23:54 
Offline

Geregistreerd: 20 jul 2003 17:59
Berichten: 35
ik speel in bigband meestal op een kanstul 1502, die eigenlijk al een goede leadklank heeft.
ik wil deze trompet graag nog wat extremer laten projecteren.
zou verzwaring van de 3de ventieldop nog helpen ? of moet de steun tussen leadpipe en beker wat naar voor (weg van de 3de ventiel) ?


Laatst bijgewerkt door jacky op 22 dec 2006 00:19, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 dec 2006 00:17 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
De 25 beker geeft een erg compact geluid, vandaar dat de steun er waarschijnlijk tussenuit is gehaald omdat weer te compenseren. Het feit dat Wim hem weer heeft verkocht zegt genoeg over hoe blij hij er mee was. Wim speelt al tijden op zijn Calicchio overigens.

Een verzwaarde 3e dop zorgt ervoor dat het geluid wat compacter en gecentreerder wordt. Meestal wordt die 3e dop bij de Bach 72* achtige trompetten gebruikt. Wayne Bergeron gebruikte er 1, ik geloof Martijn de Laat ook en nog meer anderen.

Voor een warme jazzsolo moet je gewoon studeren op een warm geluid, net zoals je voor lead moet studeren op een leadgeluid. Daarnaast is een geschikt mondstuk van belang, dan de trompet en als laatste kan een dopje of steuntje nog 1% veranderen aan het geluid.

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 dec 2006 08:49 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 feb 2003 00:21
Berichten: 1334
Woonplaats: Den Bosch
erikveldkamp schreef:
en als laatste kan een dopje of steuntje nog 1% veranderen aan het geluid.

En die ene procent is nog echt een merkbaar verschil?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 dec 2006 09:51 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
Als je gewend bent aan die 99% dan merk je die ene procent verschil. Bij de ene trompet zal een dopje ook meer effect hebben dan bij de andere. Ik denk dat bij een lichtere trompet een zware dop meer verschil zal uitmaken dan bij een zwaardere trompet.

Je hebt ook dopjes (van Reeves) die niet zwaarder zijn maar wel een gecenteerder geluid opleveren. Zo vermijdt je klankverschil door het extra gewicht.

Daarnaast is het natuurlijk zo dat voor een vergevorderde muzikant details belangrijker zijn dan voor een beginner. Die kan beter aan zijn eigen geluid gaan werken in plaats van aan de trompet te gaan sleutelen.

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 dec 2006 11:01 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 mei 2004 10:51
Berichten: 2185
erikveldkamp schreef:

Daarnaast is het natuurlijk zo dat voor een vergevorderde muzikant details belangrijker zijn dan voor een beginner. Die kan beter aan zijn eigen geluid gaan werken in plaats van aan de trompet te gaan sleutelen.


Als iedereen zo zou denken, hebben reparateurs geen inkomsten meer

_________________
Nieuwe link naar een niet zo nieuwe blog. Maar toch.
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 dec 2006 11:11 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
Ik geloof niet dat veel reparateurs hun inkomsten moeten verkrijgen door steuntjes te verzetten of een dopje onder het 3e ventiel te draaien. Zij hebben het druk genoeg met echte reparaties.

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 36 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.