trompet.nl > forum > Toon onderwerp - klank van silent brass
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 apr 2024 22:41

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: klank van silent brass
BerichtGeplaatst: 04 sep 2007 16:33 
Offline

Geregistreerd: 04 sep 2007 16:25
Berichten: 1
kan iemand mij vertellen hoe een silent brass van yamaha ongeveer klinkt? Ik heb er namelijk pas een geprobeerd en twijfel of dat wel klopt. Het klonk namelijk als een lelijke demper en ik dacht dat je een 'open' trompetgeluid zou moeten horen.


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 sep 2007 17:24 
Offline

Geregistreerd: 28 mei 2003 19:27
Berichten: 1076
Wat bedoel je het geluid met of zonder het bijbehorend kastje?
Zonder dit kastje is hij niet te gebruiken als demper, misschien wel voor studie maar niet in een orkest of id.
Met kastje over de oordopjes krijg je ook een geluid waar je wel even aan wennen moet, aanzetten hoor je erg goed en het ventielwerk is ook te horen.
Bovendien geeft die van mij ook nogal aardig wat ruis.
Een goeie battery is ook een vereiste anders wordt de klank nog slechter.
De silent brass is een uitkomst voor die momenten dat het echt niet anders kan, maar ik zou er niet graag altijd op willen spelen je raakt volledig de weg kwijt op je trompet.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 sep 2007 21:15 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 jun 2006 16:22
Berichten: 499
Woonplaats: Apeldoorn
de SB klinkt -zonder personal studio- wat bedompt. Het geluid wordt naar mijn gevoel erg geabsorbeerd waardoor klankeigenschappen verloren gaan. Hij is er tenslotte ook voor gemaakt. Het geluid via de personal studio bevat idd ruis (wellicht is dat bij de nieuwere generatie wat minder). Bovendien is je sound niet goed te boordelen (daar is ´ie volgens mij ook niet voor bedoeld).

als je meer trompetgeluid wil en een demper om in een orkest evt. te gebruiken kan ik de best brass warm up mute aanbevelen.

Die klinkt beter (soort straight mute achtig geluid), is veel lichter (waardoor de balans van het instrument niet veranderd) en het speelgevoel van een trompet zonder demper wordt veel meer-beter benaderd.

_________________
Song & Wind


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 sep 2007 09:53 
Offline

Geregistreerd: 03 apr 2007 07:39
Berichten: 237
Kan je voor in orkest niet beter een normale straight of cup mute gebruiken? (of in ieder geval als hele trompet sectie de zelfde)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 sep 2007 09:57 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 jun 2006 14:53
Berichten: 1070
mijn SB geeft nu alleen nog maar ruis, zo ongeveer :wink: . Ik vond het wel ideaal, afgezien van het toch veel mindere geluid. Je moet hem ook zo min mogelijk gebruiken, maar toen ik een periode veel met moest spelen (moeder was een periode ziek, in bed etc) merkte ik wel dat wanneer ik zonder speelde het opeens veel opener klonk dan voordat ik veel met SB ging spelen (ik raakte gewend aan de weerstand, denk ik?). Dus het is zeker niet alleen nadelig...
Maar het geluid blijft toch redelijk brak met dat ding....dat went niet :P


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 sep 2007 16:38 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 jun 2006 16:22
Berichten: 499
Woonplaats: Apeldoorn
martijn85 schreef:
Kan je voor in orkest niet beter een normale straight of cup mute gebruiken? (of in ieder geval als hele trompet sectie de zelfde)



Hij is niet gemaakt om de straight mute te vervangen . . . Ik gaf het eigenlijk aan ter illustratie van het klankverschil tussen de SB en de best brass warm up omdat bij de laatste veel meer trompetgeluid over blijft.

Ik meen op het www gelezen te hebben dat sommige trompettisten hem gebruiken bij hele zachte solopassages (in symfonie-orkesten). Sorry voor de verwarring.

@toet'n
De hogere weerstand van de SB had bij mij juist het tegenovergestelde effect namelijk dat wanneer ik zonder de demper speelde, mijn uithoudingsvermogen veel minder was.
Misschien kwam dat omdat ik de SB (door omstandigheden) ahw dagelijks moest gebruiken.
Bij de best brass mute heb ik dit probleem niet omdat hij bijna speelt alsof er geen demper inzit . . . .

_________________
Song & Wind


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 sep 2007 21:01 
Offline

Geregistreerd: 03 apr 2007 07:39
Berichten: 237
theo schreef:
martijn85 schreef:
Ik meen op het www gelezen te hebben dat sommige trompettisten hem gebruiken bij hele zachte solopassages (in symfonie-orkesten). Sorry voor de verwarring.

Dat moet dan echt wel voor akelig zachte passages zijn anders blaas je je helemaal aan puin met zo'n ding (ja ik heb er zelf ook één)

Bij mij is m'n ademsteun wat altijd de zwakste schakel is en was door de weerstand van de silent brass wel flink verbeterd. Daardoor speel ik nu wel een stuk makkelijker en klink ik beter (lekker subjectief :D ).


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 sep 2007 21:34 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 jun 2006 16:22
Berichten: 499
Woonplaats: Apeldoorn
martijn85 schreef:
theo schreef:
martijn85 schreef:
Ik meen op het www gelezen te hebben dat sommige trompettisten hem gebruiken bij hele zachte solopassages (in symfonie-orkesten). Sorry voor de verwarring.

Dat moet dan echt wel voor akelig zachte passages zijn anders blaas je je helemaal aan puin met zo'n ding (ja ik heb er zelf ook één)


mijn ervaring is juist (met best brass) dat je de dynamische uitersten juist erg goed kan spelen omdat de weerstand zo laag is (bijna nihil). Hij blaast dus niet zwaar oid. Als je een flink gas geeft komt er voldoende klank/geluid uit. En als je dan toch een super zachte passage hebt, houden veel andere instrumenten als het goed is hun mond . . . .

_________________
Song & Wind


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.