trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Harmon Mute
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 27 apr 2024 20:59

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 maart 2003 10:15 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 jan 2002 19:54
Berichten: 1038
Woonplaats: Groningen
Hebben jullie nooit een wah-wah nodig ofzo? Niet alleen in jazz (rhapsody), maar ook steeds meer 'gewone' moderne muziek wodt 'ie volgens mij steeds vaker gebruikt. Over het algemeen gebruik ik de 'harmon' niet veel vaker dan 'wah-wah'.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 maart 2003 14:16 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 dec 2002 10:24
Berichten: 89
Woonplaats: Sleen
JeroenJongeling schreef:
Harmon mute is altijd zonder het pijpje! Met het pijpje heet het een Wah-Wah mute! Componisten gooien dit soort dingen nog wel eens door elkaar, wat weer onduidelijkheden zoals dit veroorzaken.
De Harmon is dus zonder pijpje (stem out).
De Wah Wah is met het pijpje (stem in).
Je kunt ook Wah Wah spelen met een "extended stem", waardoor de kleur van de klank enigzins veranderd. Dit betekent dus dat het pijpje er een stuk uit steekt, niet dat het pijpje er dus uit gehaald moet worden.
Wat is dan een Harmon mute met extended stem? (Miss Saigon van Johan de Meij)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 maart 2003 20:25 
Offline

Geregistreerd: 18 sep 2001 12:34
Berichten: 863
Woonplaats: Amsterdam
Dat zou dus een WahWah moeten zijn, waarbij je het buisje dus een stuk uit de demper hebt geschoven. Dit geeft trouwens een mooi geluid, net een harmon, maar met meer volume (als je'm ver genoeg eruit haalt). Probleem is dus dat je het ook zou kunnen interpreteren als een WahWah zonder "stem", dus een Harmon. Een Harmon heeft dus in principe géén "stem" (pijpje). Zodra de "stem" er in zit is het een WahWah. Vraag het Johan zelf even wat hij nou wil.

_________________
Ik verdien een hoop.....ik krijg alleen zo weinig!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: harmon mute
BerichtGeplaatst: 30 maart 2003 22:17 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
De zogenaamde aanduiding "harmon" mute is eigelijk een foute aanduiding. Het moet eigenlijk zijn Wah-Wah without stem. Harmon is namelijk een merknaam die vroeger zo populair was dat de de aanduiding harmon mute erin geslopen is. Ik heb heb pijpje niet vaak nodig gehad maar als ik hem gebruikte was het meestal voor oude swing muziek of bepaalde geluidseffecten. Ik had het pijpje laatst toevallig weer nodig voor een big band cd in oude swing stijl. Ik gebruik hem ook nog wel eens in circus muziek.

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 42 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.