trompet.nl > forum > Toon onderwerp - In stilte oefenen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 29 maart 2024 10:39

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 aug 2009 08:25 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 mei 2004 10:51
Berichten: 2185
nou, aanzet is zowiezo iets dat je goed moet bijhouden, en oefenen. Of het door een oefendemper slechter wordt, weet ik niet. Je intonatie wordt wel minder merk ik, en het is gewoon neit lekker spelen...

_________________
Nieuwe link naar een niet zo nieuwe blog. Maar toch.
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 aug 2009 12:52 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Spelen met een practicemute is natuurlijk niet ideaal, hoogstens second best. Ikzelf heb een redelijk lange tijd alleen met de mute erin kunnen blazen en het klopt dat je geluid daaronder lijdt. Voor wat betereft de aanzet heb ik een tegengestelde ervaring dan die van de trompetversljaafde. Het lijkt of hij minder is met de mute maar in de praktijk is je aanzet daarna op een open trompet zelfs beter. Een en ander wordt vermoedelijk veroorzaakt doordat je gestel en je coordinatie zich aanpassen aan de hogere resistance van je gedempte instrument. Daardoor ga je als je opeens open speelt gemakkelijk je trompet overblazen waardoor je geluid te gronde gaat. Aanzet is absoluut mijn zwakke punt en ik begin nu pas te ontdekken dat de kwaliteit van de aanzet (ook) heel veel te maken heeft met de goede ademsteun. Door lang met een demper erin te spelen was ik verplicht veel beter te letten op mijn ademsteun en daardoor is denk ik mijn aanzet verbeterd. Bovendien is dan opeens als je de demper eruithaalt de weerstand minder waardoor het geluid gemakkelijker komt en dus de aanzet veel beter tot zijn recht komt.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 sep 2009 13:26 
Offline

Geregistreerd: 14 aug 2007 15:22
Berichten: 257
Woonplaats: Brunssum
silent brass heeft heel veel weerstand. ik gebruik hem wel, maar zelden. een cup mute van dennis wick gebruik ik ook, maarja, das ook niet alles he, want dan word het geluid vervormd. tevens heb ik over de SB gehoord dat het slecht zou zijn ermee te spelen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 aug 2010 10:16 
Offline

Geregistreerd: 15 jul 2010 10:11
Berichten: 8
Woonplaats: Limburg
De genoemde mutes heb ik allemaal geprobeerd in de lokale trompetwinkel, behalve de Silent Brass van Yamaha.

Het viel me eerlijk gezegd allemaal tegen. Niet dat ze niet genoeg dempen, maar met een harmon mute, eventueel met doekje erin, heb ik hetzelfde effect zo niet nog beter (laat meer lucht door). En inderdaad, de DW mute is ook heel geschikt. Ik vond het dus zonde van het geld om een speciale oefendemper daarvoor aan te schaffen. (ten slotte is het een gesloten mute met een gaatje erin, niet meer dan dat).


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.