trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Welke harmon?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 20:38

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Welke harmon?
BerichtGeplaatst: 03 apr 2009 09:48 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Hoewel, naar ik begrepen heb, Mr. Harmon de eigenaar was van de Dreamland Dancehall in de dertiger jaren van de vorige eeuw, zijn de naar hem genoemde dempertjes mateloos populair met dank aan Mr. Dizzy.
In een andere topic, wat is een goede beginnerstrompet?, stelde Camel dat een goede harmon de Joral was, liefst copper. Daarom nu de volgende vraag: ik heb ooit bij een handeltje een aluminium harmon overgehouden die ik dagelijks gebruik zonder enige merkaanduiding. Bij vergelijking ben ik tot de conclusie gekomen dat het een DW moet zijn waar de sticker van verwijderd is. Omdat hij zo langzamerhand (hij valt wel eens uit de beker) aan vervanging toe is, ik moet af en toe de 2 helften vastdraaien anders krijg je wel een heel vreemde sound, vraag ik me af of de Joral copper harmon een verbetering zal zijn. Dit vraag ik met name omdat ik vermoed (gezien vanaf de dvd) dat Chris Botti ook op een DW harmon speelt en die heeft een fantastische harmonsound.
Wie heeft hier het verlossende woord?
groeten, Delano (net terug van skieen).


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 apr 2009 10:07 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 mei 2004 10:51
Berichten: 2185
Over het algemeen wordt de JoRal copper als een van de besten gezien. Maar dat wil niet zeggen dat je op andere dempers niet net zo mooi kan spelen.

Allemaal hebben ze hun eigen geluidskarakter.

Ga er gewoon eens een aantal bespelen. En kies dan de mooiste uit.

_________________
Nieuwe link naar een niet zo nieuwe blog. Maar toch.
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 apr 2009 11:53 
Offline

Geregistreerd: 19 aug 2005 14:13
Berichten: 73
Woonplaats: Leuven
Ik ben het helemaal met Camel eens. De verschillende soorten Harmons hebben zowiezo al hun eigen sound, en dan in combinatie met trompet en speler en stijl die je wil spelen is het moeilijk om er één aan te raden. Objectief gesproken zijn de Jorals wel erg goed wat stemming en bespeelbaarheid betreft. Ik heb zowel de aluminium als de copper. Die laatste klinkt erg vol en resoneert geweldig, en is daarom mijn eerste keuze als ik akoestisch moet spelen. Nadeel is dat hij erg zwaar en vrij duur is. De aluminium werkt ook heel goed versterkt, vlak bij de microfoon. Als je meer de jaren 30 sound wil, is de Humes & Berg zeker een optie. De originele alu Harmon (van het merk Harmon dus) klinkt ook erg goed versterkt (typische Miles-sound), maar geeft dan bij mij wat meer problemen in het lage register qua intonatie en bespeelbaarheid. Harmons van Best Brass en Windy City heb ik ook wel eens geprobeerd, en die zijn zeker ook ok. Alleen een DW Harmon zou ik niemand aanraden, die klinkt wat mij betreft gewoon niet zoals het hoort.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 apr 2009 13:25 
Offline

Geregistreerd: 25 okt 2007 14:38
Berichten: 221
Sluit me geheel bij Sam aan. De DW is echt niet goed. Er komt ook nauwelijks geluid uit, zeker in de lagere regionen is het niks, waar juist de Jo-Ral fantastisch klinkt. De koperen is ook mijn keus, maar is wel tamelijk zwaar.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 apr 2009 13:33 
Offline

Geregistreerd: 09 jan 2006 00:24
Berichten: 336
Woonplaats: Eindhoven
Ik heb een Humes & Berg wat ik fantastisch vind klinken.
We hebben bij de band JoRal Bucket's (Dat zijn natuurlijk geen Harmon's) maar die stemmen echt voor geen meter.Van de Harmon van JoRal weet ik weinig, - ik heb er nooit op gespeeld - maar de Humes & Berg bevalt me echt fantastisch.

_________________
Taylor Chicago 46V
Romeo Adaci Shark No.9
Stomvi Master
Smith & Watkins
Bach Strad 72*


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 apr 2009 15:19 
Offline

Geregistreerd: 05 maart 2005 14:59
Berichten: 2593
Ikzelf zweer bij de Jo-Ral Bubble. de aluminium harmon spreekt mij beter aan, maar de koperen projecteert nmi beter.

_________________
Met een Van Laar is niets te zwaar.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 apr 2009 16:33 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 maart 2005 15:02
Berichten: 243
Woonplaats: Arnhem
Ik heb ook de kopen Jo-Ral, echt een prachtige demper. Tja, hij is zwaar en prijzig, maar het gaat er om dat je mooi klinkt. En dat is wel voor mekaar met deze demper.

_________________
Toet


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 apr 2009 16:54 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 mei 2004 10:51
Berichten: 2185
Ik vind het nadeel aan alle Harmons muv de Humes & Berg, dat ze nogal makkelijk uit je trompet flikkeren. Zeker die zware copper van Joral blinkt daarin uit.

Maar die klinkt inderdaad wel het mooist. ( vind ik )

_________________
Nieuwe link naar een niet zo nieuwe blog. Maar toch.
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.