trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Demp stukken
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 apr 2024 21:13

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 jul 2010 20:33 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
Bij alle andere orkesten werkt dat prima, dus ik neem aan dat het bij jullie ook goed functioneert. Maar je blijft altijd zeikers houden die klagen dat er geluid uit een muziekinstrument komt...

Nadeel van het geluid van een trompet is wel dat onze oren gevoeliger zijn voor die frequenties. Een trombone gaat namelijk in totaal volume veel harder, maar wij vinden dat minder irritant omdat we die lagere frequenties wat minder opvangen met onze oren.

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 jul 2010 22:08 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 22 sep 2007 12:25
Berichten: 222
Woonplaats: Den Ham
ik zou in een harmonie orkest zelf nooit op een verhoging gaan zitten, dan kom je in de zaal alleen nog maar harder over omdat je dan overal overheen zit te spelen...
daarnaast is het ook niet erg verstandig om vlak achter de klarinetten te gaan zitten, ook die klank zit je dan weg te spelen (en die kunnen het hardst zeuren)
bij de meeste harmonie orkesten die ik ken zitten de trompetten achter de hoorns en naast de trombones, dat is ook de makkelijkste manier om naar elkaar te luisteren en te gaan mengen (en ook daarom raad ik een verhoging erg af)

als je klank als een grasmaaier klinkt zou ik overwegen om eens goed les te nemen en te gaan klinken als een trompet, en dat bereik je zeer zeker niet met een demper...
en nogmaals, trek je niets aan van die klarinettisten wat sterkte betreft, moeten ze maar aan wennen... je bent trompettist!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 jul 2010 22:14 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 mei 2004 10:51
Berichten: 2185
Wel droevig dat die mensen er niks van snappen...

390 euro uitgeven aan een verhoging?? Als die klarinettisten er last van hebben, laat je ze oordoppen kopen. Of van die plexiglas schotjes. Hun probleem, hun portemonnee.

Of zo snel mogelijk een ander (beter) orkest zoeken. Of lesnemen. Want stel je speel echt te hard...

_________________
Nieuwe link naar een niet zo nieuwe blog. Maar toch.
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 jul 2010 22:17 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 22 sep 2007 12:25
Berichten: 222
Woonplaats: Den Ham
ik wist niet dat "te hard" bestond in zulke orkesten :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 jul 2010 08:07 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 jun 2006 14:53
Berichten: 1070
hm....om nou zelf zo'n verhoging aan te schaffen is wel vrij overdreven volgens mij.

Beetje sneu ook om daar telkens weer over te zeiken als je toevallig voor een trompet zit. Als ze er echt zo'n probleem mee hebben zijn er 3 opties voor de dames:

1. oordoppen.
2. kies een instrument dat in het orkest zo ver mogelijk van de trompetten zit.
3. lekker op je kamertje muziek gaan maken zodat je verder van niks en niemand last hebt.

Ik zou de verhoging dus maar snel als brandhout gaan gebruiken (wel erg duur brandhout). Want het is toch vrij raar om in je eentje hoger te zitten.

Oh en trouwens: je had het qua kosten beter via het bestuur kunnen spelen ofzo. Gewoon het probleem daar neerleggen en vragen of ze er een oplossing voor willen zoeken. Zo niet.....pech voor de klarinetten.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 jul 2010 09:59 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 sep 2001 22:02
Berichten: 1706
Woonplaats: ´s-Hertogenbosch
camel schreef:
Wel droevig dat die mensen er niks van snappen...

390 euro uitgeven aan een verhoging?? Als die klarinettisten er last van hebben, laat je ze oordoppen kopen. Of van die plexiglas schotjes. Hun probleem, hun portemonnee.

Of zo snel mogelijk een ander (beter) orkest zoeken. Of lesnemen. Want stel je speel echt te hard...

Een goedkopere oplossing en tot ieders tevredenheid: :lol:
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 jul 2010 12:23 
Offline

Geregistreerd: 08 jul 2010 16:37
Berichten: 20
Woonplaats: Kolderveense Bovenboer
toet'n!! schreef:
Ik zou de verhoging dus maar snel als brandhout gaan gebruiken (wel erg duur brandhout). Want het is toch vrij raar om in je eentje hoger te zitten.

Oh en trouwens: je had het qua kosten beter via het bestuur kunnen spelen ofzo. Gewoon het probleem daar neerleggen en vragen of ze er een oplossing voor willen zoeken. Zo niet.....pech voor de klarinetten.


Nou mooi is dat. Heb hem nu al besteld. Als het goed is komt ie maandag binnen en ga ik hem dinsdag voor de eerste keer gebruiken op de repetitie. Maar Erik zei juist dat het wel goed is en dat je het beste er een drummer kunt bijzetten. Heb net overleg gehad met het bestuur, drummer gaat helaas niet passen maar de percussionist mag wel voorlopig naast me erop komen staan. Ik mag hem trouwens niet laten staan in het repetitielokaal en ze zeiden dat ik er zelf maar voor moest zorgen en vervoeren. Hopelijk is ie niet te zwaar.

Deze demper heb ik dan ook maar besteld: http://www.janslot.nl/catalog/images/Dempers/henbwahwah111.gif
Die zou het geluid mooi moeten afdempen en de klank aangenaam moeten maken. Dat in combinatie met de verhoging zou het probleem aardig moeten verhelpen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 jul 2010 12:37 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
Rulezztu schreef:
Maar Erik zei juist dat het wel goed is en dat je het beste er een drummer kunt bijzetten.


Dat heb ik niet gezegd. Ik zei:

erikveldkamp schreef:
Je moet ook niet in je eentje op zo'n verhoging gaan zitten, dat doen alleen drummers als Cesar Zuiderwijk of andere popdrummers. Het beste is met de hele trompetsectie, evt. met de trombones als die in het verlengde zitten. Zeg maar de hele achterste rij van een orkest/popband/bigband.


Dus niet alleen met de drummer op zo'n practikabel gaan zitten. Maar de hele trompetsectie of de gehele achterste rij. Dat ziet er ook mooi uit voor het publiek en de klank is veel mooier. Als je in de lessenaar gaat spelen dempt dat natuurlijk wel, maar de klank van een trompet gaat verloren voor het publiek. Alsof je er een doek overheen gooit.

Bij onze bigband zitten de 4 trompetten en de bas op de achterste rij, meestal een meter hoog. Daarvoor zitten 4 trombones met het drumstel ernaast op zo'n 50 cm hoog. De saxen zitten vooraan op de grond met de piano. Dat werkt perfect voor zowel de muzikanten als het publiek.

Ik zou dus niet 1 practikabel voor jezelf gaan bestellen zoals je al gedaan hebt. Die kun je wel weer afbestellen als je er maar eentje kunt bestellen. Dat heeft geen zin. Dat moet niet zo'n probleem zijn, je mag altijd binnen 8 dagen de goederen retourneren.

Als er geen geld voor deze oplossing is (verhoging dus) probeer eerst eens met de hele sectie te staan en kijk of dat bij jullie werkt. Dan kun je altijd nog kijken of je zo'n verhoging besteld of zelf in elkaar timmert.

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.