erikveldkamp schreef:
Je maakt het net als Marnix te simplistisch.
Marnix en ik maken het niet te simplistisch, wij reageren op precies wat jij zegt. Als dat simplistisch is, dan heb jij het simplistisch verwoord. Ik geloof ook meteen dat dat zo is, want je kunt in die paar zinnen niet precies uitleggen wat jouw interpretatie van de leer van Adam precies behelst. Daarom moet je ruimte laten, en dat doe je niet of erg weinig. Nogmaals: ik geloof niet dat iemand hier op dit forum Bill Adam aanvalt, maar we zetten wel vraagtekens naar de toepasbaarheid voorn onszelf van jouw interpretatie. Daarmee vallen we jou niet aan, maar zeggen we gewoon dat iedereen anders is.
erikveldkamp schreef:
Daarbij ken jij mensen die zonder onnodige spanning kunnen spelen door BE?
Ik ken mensen die zonder BE
niet zouden hebben kunnen spelen. Dat kun je wel blijven ontkennen en verwerpen, maar je was er niet bij. Voor mijzelf werkt BE ook voor geen meter, begrijp me goed, maar ik zou het nooit zomaar verwerpen, daarvoor heb ik het te veel goeie dingen zien doen.
erikveldkamp schreef:
Dat heeft volgens mij te maken met dat jij muzikaliteit en smaak door elkaar haalt. Die "patsers" zijn blijkbaar heel goed in goal oriëntation en hebben i.p.v. Miles Davis of Maurice André het geluid van iemand als Bill Chase voor ogen. Het principe blijft hetzelfde van dat ze een duidelijk doel voor ogen hebben hoe ze willen klinken.
Aah! Jij bedoelt met muzikaliteit iets anders. Jij bedoelt puur het voorstellingsvermogen. Die patsers hebben namelijk niet Bill Chase in gedachte, maar gewoon alleen maar hoog en hard, en dat noem ik geen muzikaal doel. Zolang je dat als doel stelt bereik je het ook, zeg jij, toch? Ik ben het daar overigens verschrikkelijk niet mee eens, maar los daarvan zie ik smaak als onlosmakelijk onderdeel van muzikaliteit.
erikveldkamp schreef:
Maar jij begint erover dat jouw setup blijkbaar minder is dan die van mij. Dat zal nu wel zo zijn, maar ik geloof niet dat dat op les 1 van jou en mij ook zo was. Dat is later ontstaan door de verschillende omstandigheden.
Ik kon het niet meer oneens zijn met iets. Hier denken wij gewoon haaks het tegenovergestelde over. En nogmaals: jouw mening wordt extreem veel gedeeld en verkondigd door mensen die ook een goede embouchure-aanleg hebben. Dat is hoe ik erover denk!
erikveldkamp schreef:
Dat ik op min 15e een G3 kon spelen is niet zo raar na 7 jaar goed les gehad te hebben.
Alweer: maximaal oneens, ik vind dat HEEL raar, en het wijst wat mij betreft op een uitzonderlijk goede fysieke gesteldheid voor trompetspelen. Prijs je gelukkig, niet iedereen heeft die mazzel.
erikveldkamp schreef:
Gewoon een kwestie van training van de spiergroepen. Ik ben aan het hardlopen geslagen sinds februari en liep na 4 weken met gemak 10 km in een uur. Ook gewoon een kwestie van de juiste spiergroepen trainen. Dat is niet zo uitzonderlijk als je alles gewoon rustig opbouwt en geen problemen creëert.
Dat laatste woord impliceert zo veel waar ik het gloeiend oneens mee ben dat het te veel is om op te noemen. Jouw mening dat niemand problemen heeft tot hij ze creëert, is zo ontzettend niet waar, dat ik het hier gewoon nog eens zeg:
Dit is heel erg niet waar.Naar mijn mening, natuurlijk.
Nogmaals: de mensen met een goede aangeboren lichamelijke setup voor trompetspelen hebben gemakkelijk praten, en mogen wat mij betreft blijven beweren dat het 99% mentaal is, ik koop het niet.
_________________
http://www.blazerspartijen.nlhttp://www.presidentsofantarctica.comhttp://www.aachen-bigband.deAdams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2