trompet.nl > forum > Toon onderwerp - The American Sound
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 29 apr 2024 09:06

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: The American Sound
BerichtGeplaatst: 19 jul 2002 23:27 
Offline

Geregistreerd: 15 sep 2001 16:18
Berichten: 391
Woonplaats: Belgium
Wat vinden jullie eigenlijk van die Amerikaanse vettige sound? Doc Severinsen is een hele sterke speler en eigenlijk één van m'n favorieten maar hij heeft zo een 'vettige' sound. Volgens mij ideaal voor bigband of jazzcombo maar niet om met symfonisch orkest te spelen. Ik weet niet of jullie me begrijpen wat ik daar mee bedoel maar hij heeft zo geen zachte sound zoals we van topspelers in BeNe (klassieke muziekwereld nvdr.) gewend zijn, neem nu Peter Masseurs, Benny Wiame enzo. Toch hou ik van de kracht die erachter zit. Hoe denken julle d'er over?


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 jul 2002 00:00 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2002 22:06
Berichten: 344
Woonplaats: Zutphen
Alles wat vet is is toch lekker?

Vet rulez 8)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 jul 2002 09:53 
Offline

Geregistreerd: 15 sep 2001 16:18
Berichten: 391
Woonplaats: Belgium
't Past in ieder geval bij onze Bourgondische levensstijl. Toch kan het overdreven zijn, bijvoorbeeld in het geval van Doc Severinsen of Karl Sievers. De klank is dan héél brilliant en ik vind dat soms toch ietsje minder mooi. Er waren zelfs mensen die zeiden dat Doc alle klassiekers kapotblies. Nu, zo ver durf ik zeker niet te gaan maar zijn er nog die zich bij m'n mening aansluiten? Wat kies je een BeNe-sound of een USA-sound?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 jul 2002 09:55 
Offline

Geregistreerd: 15 sep 2001 16:18
Berichten: 391
Woonplaats: Belgium
rproost schreef:
Alles wat vet is is toch lekker?

Vet rulez 8)


Ps: een hele vette vrouw is toch niet zo lekker...
Ps II: daar wil ik niemand mee discrimineren hoor! 't karakter speelt ook een grote rol maar het lichaam is dan wat minder lekker

;-)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 jul 2002 10:33 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 mei 2002 23:10
Berichten: 148
Woonplaats: Eindhoven
Er is een groot verschil tussen de spelers die je noemt. Doc Severinsen is in wezen een jazz- en leadspeler, die toevallig ook nog eens op een idioot niveau klassiek speelt. Zijn sound is dan erg ruig, daar heb je gelijk in. Misschien heeft het meer zin, om de klassieke spelers in de VS te vergelijken met de klassieke spelers in Europa en tevens de leadmensen in de VS en Europa.

Constateringen: Amerikaanse klassiko's klinken over het algemeen vetter (Thomas Stevens, Malcolm McNab, Phil Smith, Gil Johnson, Bud Herseth etc.). Dat is voor een gedeelte The American Way of Playing (hoewel mensen als Masseurs qua klank echt niet hiervoor onderdoen). Amerikaanse leadmensen klinken over het algemeen ook een stuk ruiger. Ga maar eens terug naar de veertiger- en vijftiger jaren: Conrad Gozzo, Pete Candoli, Waymon Reed, Snooky Young etc., en tegenwoordig Lew Soloff, Wayne Bergeron, Warren Luenning, Joe Shepley, Earl Gardner, Bobby Shew, allen op geen enkele manier te vergelijken met bv. Jan Oosthof. Ook hier zijn er weer uitzonderingen, zoals Thorsten Benkenstein (!), Andy Haderer (!), Wim Both en Jelle Schouten en zelfs Joe Rivera.

Om antwoord te geven op je vraag: ik houd meer van het Amerikaanse geluid, het geluid met ballen! Dat wil overigens niet automatisch zeggen het geluid van Severinsen, maar zoals je zelf aangeeft het geluid met kracht erachter!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 jul 2002 16:10 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2002 22:06
Berichten: 344
Woonplaats: Zutphen
Waarom kiezen?

Voor een muziekstuk met ballen is een vet geluid het mooist!

Een zoet rond glanzend geluid gebruik je voor een mooi melodisch stuk met euh borsten.... :P

(sorry)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 jul 2002 19:15 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 mei 2002 23:10
Berichten: 148
Woonplaats: Eindhoven
Je hebt gelijk, maar ook wanneer je bv. Thom Stevens zacht hoort spelen, hoor je dat hij een vol geluid produceert. Ook dan klinkt het niet iel. Luister maar eens naar Maurice André!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Amerikaanse versus NL/BE klank
BerichtGeplaatst: 27 okt 2003 10:00 
Offline

Geregistreerd: 27 okt 2003 09:41
Berichten: 3
Alex Yates amerikaanse solotrompetist, verblijft nu voor het 2de jaar in Belgie, niet alleen als freelance solotrompet, maar tevens om zich de europese klank eigen te maken
:idea:

http://users.skynet.be/trompet

http://alexuss@petrouska.com


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.