di nucci schreef:
Is de muziek vernieuwend? ja.
Ik vind van niet, maar dat hoeft het ook niet te zijn. (als je erwtensoep en tomatensoep 1 op 1 door elkaar gooit, kan je niet echt claimen een nieuw gerecht te hebben ontwikkeld, ik weet dat ik hem tekort doe met dit voorbeeld, want hij heeft echt wel wat meer gedaan dan dat)
Uit de Cadence muziek (Franse Antillen) kwam de Zouk. Was de Zouk anders? Duidelijk. Was het vernieuwend? Absoluut niet. Iedereen die de muziek kent draait af en toe nog een Cadence nummer. Niemand wil de Zouk meer horen.
di nucci schreef:
Is het geschikt voor het grote publiek? Ja & nee
Zou kunnen, maar is
voor mij ook geen criterium
di nucci schreef:
Is het af of van zeer hoge kwaliteit? Nee
Ben ik met je eens, maar ook dat vind ik niet belangrijk
di nucci schreef:
Kunnen we het waarderen? Ik wel.
Ik niet, maar ook dat vind ik niet belangrijk.
Ik waardeer wel zijn poging om boven de rest uit te steken.
Daar ligt mijn probleem met hem.
Als je boven de rest wil uitsteken, doe het dan ook. Ik merk uit alles dat Kyteman "somebody" wil zijn. Ik vind ambitie prima en ik vind dat te weinig mensen dat hebben. Maar neem dan ook de tijd om het te perfectioneren en kom (bij wijze van spreken) niet met een stoel waar nog splinters aan zitten. Schaaf dat ding, schuur dat ding, vernis dat ding, ..... . Wees niet te gauw tevreden.
André Rieu is hier genoemd. Of je het nou kunst of kitsch vindt, perfectionistisch is ie wel. Ik vind wat hij brengt af (ook al keren diverse componisten zich om in hun graf en "zetten ze in de hemel onmiddellijk "Look what they done to my song" in
. Het is leuk om te horen en leuk om te zien.
Ik heb geen verwachtingen van wie dan ook. Ik meet mensen wel met hun eigen meetlat.
Kyteman wil hoogvliegen, merk ik. Daar zal ik hem ook naar beoordelen. Als hij de Frans Bauer of Jan Smit (sorry Frans en Jan) onder de trompettisten/arrangeurs/dirigenten had willen zijn, had ik hem de hemel in geprezen. Ik heb niet de indruk dat ie dat wil zijn, in tegendeel.
Ik vind het feit dat ie nog jong is geen argument bij het beoordelen van het product. Hoogstens een verzachtende omstandigheid, nadat het mis is gegaan. Bij herhaling kan het dus ook niet meer als verzachtende omstandigheid. worden aangehaald
"A great voice is a great voice, no matter what kind of music it is expressing", schreef iemand eens over Meriam Makeba.
Ik ben het daar roerend mee eens. Ik hoef het niet mooi te vinden om het goed te vinden. Het hoeft niet mijn stijl te zijn.
Kyteman moet vind ik wat kritischer zijn naar zichzelf toe en wat minder gauw tevreden als het gaat om arrangeren. Hij is nog jong en heeft de tijd. Laat hij ook zijn tijd ervoor nemen. (tenzij ..... FB of JS)
delano schreef:
Als je naar b.v. oude Armstrong opnames luistert klinkt het uitermate simpel en superlogisch maar het is onwaarschijnlijk moeilijk.
Love that guy, zelfs in de muziek van de tekenfilms van "Junglebook".
Satchmo, Louis Prima, BB King, Albert Collins, Stevie Ray Vaughan, Ray Charles, Buena Vista Social Club. ik krijg er nog tranen in de ogen van, ook al spelen ze steeds weer dezelfde noten en akkoorden.
Voor mij geen Wynton Marsalis, hoe geweldig ik hem ook vind.
De belangrijkste component van schoonheid is eenvoud.