trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Verplicht werk nbk 2012 en concoursen in het algemeen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 15:43

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 68 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Verplicht werk nbk 2013 (30 nov/1dec groningen)
BerichtGeplaatst: 10 dec 2012 16:07 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2009 17:06
Berichten: 1167
Helemaal helder. Sterker nog: je verwoordt eigenlijk vrij nauwkeurig hoe ik ook ongeveer tegen de zaak aan kijk. Alleen, ik vind dit verhaal behoorlijk shocking, en jij vindt dat we er geen groter drama van moeten maken dan het is. In mijn optiek ís het een drama, en bovendien volkomen onbegrijpelijk. Verschil van zienswijze dus.

Nog eens teruglezend kom ik tot de ontdekking dat een post van jou, Thomas, eigenlijk de aanleiding was voor mijn eerste reactie:
NJFO-Thomas schreef:
Er was 1 es cornet in de top 3 die bijna geen noot geraakt heeft, waarom zit ik daar dan zo mijn best te doen als het blijkbaar niets uitmaakt?

Ik zou me verschrikkelijk verbazen als de trefzekerheid van een sopraancornettist ook maar íets zou uitmaken in de totale beleving, en - in het geval van een beoordeling van het amateur-gedeelte van het orkest, waar jij strict genomen geen deel van uitmaakt - van een puntentotaal.
In dat geval zou het namelijk écht zo zijn dat als je maar genoeg geld hebt, en je huurt de beste solisten in, je de meeste punten haalt. Ik vind het wel verfrissend, en van gezond verstand getuigen dat een blijkbaar zo slechte escornet, aldus het functioneren van één enkel persoon, zo weinig invloed heeft op de totale beoordeling.

Wat niet wegneemt dat jullie (ik heb geen idee in welk orkest je, al dan niet betaald, heb meegespeeld) vast een heel goed concert gegeven hebben, en mijn advies zou zijn daar je voldoening uit te halen en je niets, maar dan ook niets aan te trekken wat die drie waarschijnlijk gefrustreerde en onmogelijk onpartijdige juryleden er van vinden.

Keerzijde is dat je dan ook wel de volgende keer, als de uitslag ongetwijfeld weer wél tot de verbeelding gaat spreken, het juichen moet weglaten na een puntenuitslag.

Ach, mijn mening, ik vind het een godswonder dat dit systeem zo in elkaar zit als het in elkaar zit, gebaseerd op grootschalig jezelf voor de gek houden, maar laat ik het maar gewoon accepteren en gewoon de andere kant op kijken. Echt begrijpen ga ik dit waarschijnlijk nooit.

_________________
http://www.blazerspartijen.nl
http://www.presidentsofantarctica.com
http://www.aachen-bigband.de
Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verplicht werk nbk 2013 (30 nov/1dec groningen)
BerichtGeplaatst: 10 dec 2012 18:58 
Offline

Geregistreerd: 08 jun 2009 17:08
Berichten: 212
Woonplaats: Sint-Michielsgestel
Roel,
100% met je eens! Ik zit zelf in zo'n harmonie en we laten ons nu degraderen. Het te spelen werk konden we niet maken zonder voor vele vele duizenden euro's in te 'lenen'. Belachelijk gewoon.
Toch ook bij ons mensen die echt liever met een berg invallers waren gegaan.
Kennelijk lokt het sommigen toch erg.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verplicht werk nbk 2013 (30 nov/1dec groningen)
BerichtGeplaatst: 10 dec 2012 19:00 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 sep 2005 21:54
Berichten: 517
Woonplaats: Zuiderwoude
Ik ben lid van die band dus niet ingehuurd, er zat 1 esbassist bij ons mee te spelen die geen lid is en die doet bijvak bastuba op het conservatorium met als hoofdvak Directie. Niet echt spannend dus.

Ik ben het niet eens met je wat betreft solisten, omdat het wel degelijk bepalend moet zijn. Het solistisch optreden van de hoekpunten en soloplekken in de band zou deels bepalend moeten zijn voor de uitslag.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verplicht werk nbk 2013 (30 nov/1dec groningen)
BerichtGeplaatst: 10 dec 2012 21:43 
Offline
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 okt 2005 08:52
Berichten: 2389
Woonplaats: Hoek van Holland
Hier de laatste versie van het reglement:
http://www.knfm.nl/downloads/R107Reglem ... rtconc.pdf
En.....een aanvulling op het reglement, speciaal voor de hoogste (concert-) divisie, waaruit blijkt dat je, als ik het goed lees, in je orkest in deze divisie dus wel beroepskrachten als lid of als invaller mag hebben...
http://www.knfm.nl/downloads/R148reglem ... %20_2_.pdf

_________________
http://www.meteohoekvanholland.nl/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verplicht werk nbk 2013 (30 nov/1dec groningen)
BerichtGeplaatst: 10 dec 2012 23:31 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 apr 2002 20:54
Berichten: 1203
Woonplaats: Enschede
RobS schreef:
Roel,
100% met je eens! Ik zit zelf in zo'n harmonie en we laten ons nu degraderen. Het te spelen werk konden we niet maken zonder voor vele vele duizenden euro's in te 'lenen'. Belachelijk gewoon.
Toch ook bij ons mensen die echt liever met een berg invallers waren gegaan.
Kennelijk lokt het sommigen toch erg.

Kun je dan uitleggen waarom het belachelijk is dat jullie het werk niet kunnen spelen? Je kunt altijd een divisie lager uitkomen dan je ingeschreven staat en ik denk dat dat voor minstens 40% van alle verenigingen die op concours gaan geen overbodige luxe is...

_________________
========> PLAY ANYWAY <========


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verplicht werk nbk 2013 (30 nov/1dec groningen)
BerichtGeplaatst: 11 dec 2012 00:04 
Offline

Geregistreerd: 08 jun 2009 17:08
Berichten: 212
Woonplaats: Sint-Michielsgestel
The Joker schreef:
RobS schreef:
Roel,
100% met je eens! Ik zit zelf in zo'n harmonie en we laten ons nu degraderen. Het te spelen werk konden we niet maken zonder voor vele vele duizenden euro's in te 'lenen'. Belachelijk gewoon.
Toch ook bij ons mensen die echt liever met een berg invallers waren gegaan.
Kennelijk lokt het sommigen toch erg.

Kun je dan uitleggen waarom het belachelijk is dat jullie het werk niet kunnen spelen? Je kunt altijd een divisie lager uitkomen dan je ingeschreven staat en ik denk dat dat voor minstens 40% van alle verenigingen die op concours gaan geen overbodige luxe is...


Ik vind het niet belachelijk dat mijn orkest op dit moment niet het niveau heeft om in een bepaalde klasse uit te kunnen komen en daarom bewust degradeert.
Het is niet meer dan logisch dat je realistisch naar de mogelijkheden van een orkest kijkt en dan bepaalt of uitkomen in een bepaalde divisie haalbaar is.

Ik vond het enkel belachelijk dat er voor vele duizenden euro's door verenigingen uitgegeven wordt om net te doen of je op een bepaald niveau thuishoort. Vervolgens spelen ze dan een nieuwjaarsconcert zonder die gasten omdat dat te duur is en schrik je je kapot.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verplicht werk nbk 2013 (30 nov/1dec groningen)
BerichtGeplaatst: 11 dec 2012 01:40 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2009 17:06
Berichten: 1167
NJFO-Thomas schreef:
Ik ben lid van die band dus niet ingehuurd, er zat 1 esbassist bij ons mee te spelen die geen lid is en die doet bijvak bastuba op het conservatorium met als hoofdvak Directie. Niet echt spannend dus.

Dat is heel mooi. Als ik de indruk heb gewekt dat ik jouw orkest beschuldig van het spelen met veel invallers, dan spijt me dat. Het zou niet eens kunnen, aangezien ik niet weet in welke band je speelt.

NJFO-Thomas schreef:
Ik ben het niet eens met je wat betreft solisten, omdat het wel degelijk bepalend moet zijn. Het solistisch optreden van de hoekpunten en soloplekken in de band zou deels bepalend moeten zijn voor de uitslag.

Ach, eigenlijk heb ik hier niet echt een mening over, vind het alleen raar dat een orkest afgestraft zou moeten worden vanwege één lid dat zijn dag niet heeft.

Maar eigenlijk ben ik van mening dat je muziek niet moet beoordelen, althans niet op de manier zoals dat in het huidige concourssysteem gaat. Mijn hoofdvraag blijft waarom volwassen mensen hun voldoening halen uit een puntenresultaat dat bepaald wordt door 3 al dan niet competente, en in geen geval volledig objectieve juryleden. Zolang niemand mij kan uitleggen waar die verstandsverbijstering vandaan komt, vind ik eigenlijk alle overige discussie over uithulpen en wijze van beoordeling niet ter zaken doend.

Waarom leg je je geluk en gemoed in de handen van een jury die niet zelden ook nog eens een politieke agenda heeft? Welk weldenkend mens interesseert het nu ook maar een heel klein beetje hoeveel punten die drie 'wijzen' of blijkbaar een soort orakels een orkest toebedelen? Waar komt die blinde vlek toch vandaan? Willen we dan écht zó graag meer punten als die van een dorp verder dat het ons waard is om politieke spelletjes mee te spelen en handen vol geld uit te geven? Geld, dat ook (naar mijn mening véél beter) in jeugdopleiding of zelfs leuke evenementen geïnvesteerd kan worden?

Het lijkt erop dat niemand mij dat kan uitleggen.

_________________
http://www.blazerspartijen.nl
http://www.presidentsofantarctica.com
http://www.aachen-bigband.de
Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verplicht werk nbk 2013 (30 nov/1dec groningen)
BerichtGeplaatst: 11 dec 2012 02:24 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 sep 2005 21:54
Berichten: 517
Woonplaats: Zuiderwoude
Kijk Roel, ik heb het nu over de brassbands en de Nbk (en even over het WMC) en jij hebt het over de bondsconcoursen. Een club die een aantal beroepsinvallers huurt voor een bondsconcours heb ik nog niet meegemaakt. (Ok, 1 keer 2 conservatoriumstudenten)

Ik denk dat de jury wel onafhankelijk en competent is in de meeste gevallen, zo niet dan zou daar snel een stokje voor gestoken worden.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 68 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.