marnix schreef:
Deze zin snap ik niet, ik doe een klassieke opleiding maar mij wordt aangeleerd dat je vibrato goed moet controleren en zeker niet overmatig moet doen, hetgeen ik ook veel muzikaler vind
En bij mijn weten is vibrato bij lichte muziek ook niet echt zo'n hot issue
Je geeft daar eigenlijk zelf het antwoord al een beetje ... je doet, net als ik, een klassieke (!) trompet (!) opleiding.. Daar word je inderdaad aangeleerd om op "klassieke" wijze je vibrato te controleren.
Daar wordt je tevens ook geleerd naar zoveel mogelijk muziekstijlen en interpretaties te luisteren en je daar in te verdiepen. Of dit nu uitvoeringen zijn van symphoniën van verschillende orkesten, opera's, barok en authentieke uitvoeringen daarvan... of Harmonie, Fanfare en Brass Band muziek. Bij Jazz word je net zo goed opgedragen goed te luisteren naar andere jazzmuzikanten (en naar muziek van bijv. Bach) om zo te leren van hun improvistaties... en ook hier zou je je voor "open" moeten stellen en "begrijpen" ook al is het je smaak niet...
Brass Bands die hun oorsprong in Engeland hebben, hebben net als de Opera, een eigen "manier" / "stijl" van performance. By the way, meer vibrato dan een gemiddelde opera zangeres, heeft een engelse brass band speler meestal ook niet. In de Opera noem je dat vribrato ook niet "overdone".
Het heeft met een stijl en een rijke en jarenlange traditie te maken waar die engelse spelers zoals Roger Webster (cornet), David Daws (cornet), Sheona White (tenor horn), Steven Mead (Euphonium), David Childs/Nicholas Childs/Robert Childs (euphonium), Nick Hudson (trombone), en dus ook Peter Roberts bij horen... Hoe wil het ook anders in een land met duizenden brass bands. Deze mensen zijn op hun gebied zeer muzikaal.. virtuoos zelfs... meerendeel van hun speelt meer noten per minuut dan de gemiddede nederlandse trompettist (!), hebben een tongslag en vinger techniek van een computer. Waar je eigenlijk respect voor moet hebben en eigenlijk nog puntjes aan kan zuigen... net als dat wij klassieke trompettisten ook doen om zo klassieke zangeressen of violisten te immiteren...
Nogmaals.. ik zelf ben ook zelf voorstander van het onder controle kunnen hebben van je vibrato.. en ze allen kunnen uitvoeren.. en zo hand, keel, kaak, en luchtstroom vibrato kunnen toepassen waar het nodig is...
En ja ik speel ook in brass bands, en nee ik speel net als een klassieke trompettist, so be it... daar ben ik dan ook Nederlander voor.. wij hebben kaas, melk, molens en klompen.
Believe me.. Peter Roberts is net als de bekende Opara zanger(s)(essen) een virtuoos op zijn vakgebied... in de ware zin van het woord. Ook van hem zul je een hoop kunnen leren...