trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Peter Roberts - Legend
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 29 apr 2024 11:14

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 maart 2004 21:45 
Offline

Geregistreerd: 24 maart 2003 12:04
Berichten: 237
Woonplaats: België
Ik bedoelde dat net als elke stijl zijn typische kenmerken heeft, een andere orkestvorm dit ook heeft.

(Zo bv. in het klassiek trompetrepertoire de voorkeur voor trillers, praltrillers (of hoe heten die beesten) en die ~~ dingetjes :-))

En ik kan je vertellen dat Mijnheer Roberts al zijn vibrato's perfect onder controle heeft ;)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 maart 2004 22:01 
Offline
Administrator

Geregistreerd: 03 mei 2002 21:42
Berichten: 155
Woonplaats: Rotterdam
marnix schreef:
Deze zin snap ik niet, ik doe een klassieke opleiding maar mij wordt aangeleerd dat je vibrato goed moet controleren en zeker niet overmatig moet doen, hetgeen ik ook veel muzikaler vind

En bij mijn weten is vibrato bij lichte muziek ook niet echt zo'n hot issue


Je geeft daar eigenlijk zelf het antwoord al een beetje ... je doet, net als ik, een klassieke (!) trompet (!) opleiding.. Daar word je inderdaad aangeleerd om op "klassieke" wijze je vibrato te controleren.

Daar wordt je tevens ook geleerd naar zoveel mogelijk muziekstijlen en interpretaties te luisteren en je daar in te verdiepen. Of dit nu uitvoeringen zijn van symphoniën van verschillende orkesten, opera's, barok en authentieke uitvoeringen daarvan... of Harmonie, Fanfare en Brass Band muziek. Bij Jazz word je net zo goed opgedragen goed te luisteren naar andere jazzmuzikanten (en naar muziek van bijv. Bach) om zo te leren van hun improvistaties... en ook hier zou je je voor "open" moeten stellen en "begrijpen" ook al is het je smaak niet...

Brass Bands die hun oorsprong in Engeland hebben, hebben net als de Opera, een eigen "manier" / "stijl" van performance. By the way, meer vibrato dan een gemiddelde opera zangeres, heeft een engelse brass band speler meestal ook niet. In de Opera noem je dat vribrato ook niet "overdone".

Het heeft met een stijl en een rijke en jarenlange traditie te maken waar die engelse spelers zoals Roger Webster (cornet), David Daws (cornet), Sheona White (tenor horn), Steven Mead (Euphonium), David Childs/Nicholas Childs/Robert Childs (euphonium), Nick Hudson (trombone), en dus ook Peter Roberts bij horen... Hoe wil het ook anders in een land met duizenden brass bands. Deze mensen zijn op hun gebied zeer muzikaal.. virtuoos zelfs... meerendeel van hun speelt meer noten per minuut dan de gemiddede nederlandse trompettist (!), hebben een tongslag en vinger techniek van een computer. Waar je eigenlijk respect voor moet hebben en eigenlijk nog puntjes aan kan zuigen... net als dat wij klassieke trompettisten ook doen om zo klassieke zangeressen of violisten te immiteren...

Nogmaals.. ik zelf ben ook zelf voorstander van het onder controle kunnen hebben van je vibrato.. en ze allen kunnen uitvoeren.. en zo hand, keel, kaak, en luchtstroom vibrato kunnen toepassen waar het nodig is...

En ja ik speel ook in brass bands, en nee ik speel net als een klassieke trompettist, so be it... daar ben ik dan ook Nederlander voor.. wij hebben kaas, melk, molens en klompen.

Believe me.. Peter Roberts is net als de bekende Opara zanger(s)(essen) een virtuoos op zijn vakgebied... in de ware zin van het woord. Ook van hem zul je een hoop kunnen leren...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 maart 2004 22:20 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5021
Dat is allemaal heel mooi, admin, en ik heb ook nergens beweerd dat ik het beter kan, maar omdat het mijn stijl en smaak niet is zal ik er niet veel van meenemen, hoe goed hij technisch ook mag zijn, ik luister er gewoon niet graag naar, even mmin naar opera's trouwens.

Ik heb wel degelijk respect voor de goede man, maar dat doet aan mijn smaak gewoon niet veel af, zo simpel is het voor mij.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 maart 2004 13:57 
Offline

Geregistreerd: 22 jun 2002 16:08
Berichten: 1845
Woonplaats: Groningen
admin schreef:

Brass Bands die hun oorsprong in Engeland hebben, hebben net als de Opera, een eigen "manier" / "stijl" van performance. By the way, meer vibrato dan een gemiddelde opera zangeres, heeft een engelse brass band speler meestal ook niet. In de Opera noem je dat vribrato ook niet "overdone".



Dat wil dan weer niet zeggen dat dat mooi is... 8O


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 maart 2004 17:18 
Offline
Administrator

Geregistreerd: 03 mei 2002 21:42
Berichten: 155
Woonplaats: Rotterdam
klopt... mooi is maar een relatief begrip... blijft persoons- en smaakgebonden... 8)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 maart 2004 19:06 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
Zolang we virtuoos maar niet met muzikaal gaan verwarren.

Persoonlijk heb ik geen moeite met vibrato op de juiste plaats. Ik gebruik in popmuziek bijna geen vibrato terwijl in bijv. Glenn Miller muziek een stevig vibrato best op zijn plaats is.

Maar alles hangt af van smaak, Miles Davis gebruikte geen vibrato in zijn solo's terwijl Freddie Hubbard er wel raad mee weet. En ze worden beide gezien als 2 van de beste jazztrompettisten.

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 maart 2004 15:03 
Offline

Geregistreerd: 27 feb 2003 15:51
Berichten: 809
Woonplaats: Maastricht
e.e.a. ook afhankelijk uiteraard van de toon (breed,helder enz) speelstijl (uitgesproken, ingetogen, met "het hele lichaam") en natuurlijk welk instrument.

_________________
www.hppwolder.nl
www.jabluezz.dse.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 jun 2004 21:32 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 nov 2003 15:26
Berichten: 32
Pete is the best! Zonder twijfel! Groeten, Sop Willebroek

_________________
http://www.brassbandheist.be
http://www.kfow.be
http://www.berthoutzonen.be


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 33 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.