trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Mahler 5 - de beste opname
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 apr 2024 18:17

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 nov 2002 15:40 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 okt 2002 14:54
Berichten: 328
Woonplaats: Heerhugowaard
jeroentje,

Ik heb die zwarte box gekocht met alle mahler opnamens van het concertgebouw met haitink. Je kunt m ook krijgen bij scheltema (koningsplein). En vergeet niet de kruitvat shit. Daar heb ik ook nog een mahler 5 van. VRESELIJKE trompet trouwens, en NAXOS. Grappig idee om die verschillende dingen bij elkaar op een site te zetten trouwens!
het mazzel,
nelis


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 nov 2002 20:40 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 mei 2002 23:10
Berichten: 148
Woonplaats: Eindhoven
Jeroen, ik zal je maar eens een fatsoenlijk antwoord geven. Mijn favorieten zijn onder andere::

- New York Philharmonic met Bruno Walter (William Vacchiano trompet) op Columbia
- New York Philharmonic met Leonard Bernstein (William Vacchiano trompet) op Columbia
- New York Philharmonic met Zubin Mehta (Philip Smith trompet) op Teldec
- Chicago Symphony Orchestra met Claudio Abbado (guess who? op trompet) op DG
- Wiener Philharmoniker met Leonard Bernstein (Hans Gansch trompet) op DG
- Los Angeles Philharmonic met Zubin Mehta (Thomas Stevens trompet) op Decca
- Orchestre National de l'O.R.T.F. met Hermann Scherchen (trompettist onbekend) op Harmonia Mundi

(Sorry, Masseurs speelt te gek, maar de opening vind ik minder vanwege de timing. Echt een kwestie van smaak overigens.)

Greetz, Ponch


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 nov 2002 20:56 
Offline

Geregistreerd: 18 sep 2001 12:34
Berichten: 863
Woonplaats: Amsterdam
Toch wel grappig dat je de timing niet goed vindt, terwijl dat vanuit de traditie die het KCO met Mahler heeft wel een logische en muzikale interpretatie is.
Zoals ik het van mijn leraar heb geleerd speel je de triool iets later (net na de tel), waardoor de triool een sneller karakter krijgt. Ikzelf vindt dat zeker wat hebben, het geeft wat meer muzikale richting naar de hoofdnoot toe. Als je een standaard triool speelt (qua timing) is er niet zoveel sprake van richting (klinkt toch wat passiever naar mijn mening), als wanneer je de triool iets vluchtiger speelt, dus met meer richting en dus iets meer 'muzikaliteit'. Om die latere timing aan te laten sluiten op de rest, speel je de triool dus iets later. Snap je?
Het is waarschijnlijk ook wel afhankelijk in wat voor een tempo de maestro wil beginnen. Zo kun je dus eindeloos discussieren over hoe het wel of niet moet. Er is niet echt een foute en een goede manier, maar er zijn wel interpretaties die logisch, ofwel muzikaal logisch, klinken.

_________________
Ik verdien een hoop.....ik krijg alleen zo weinig!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 nov 2002 21:10 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 mei 2002 23:10
Berichten: 148
Woonplaats: Eindhoven
Ho ho, correctie, het is niet mijn smaak, dat is anders dan dat ik het niet goed vind !!!!Begrijp me niet verkeerd!

Je hebt helemaal gelijk hoor, het komt op een smaak aan en dat heb ik ook aangegeven. Leuk dat je meteen in de gaten hebt dat het om de triool gaat! Nogmaals, Peter speelt te gek hoor! Mariëlle Streun speelde overigens voor Bud ook deze opening en je kunt dan meteen horen van wie ze les heeft!

Geluidsfragmenten heb ik niet direct voor je bij de hand. Ik heb wel alles op CD, maar ik weet niet hoe ik excerpts kan maken van mp3's. Ik zal eens een poging wagen...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 nov 2002 21:21 
Offline

Geregistreerd: 18 sep 2001 12:34
Berichten: 863
Woonplaats: Amsterdam
ponch schreef:
Leuk dat je meteen in de gaten hebt dat het om de triool gaat! Nogmaals, Peter speelt te gek hoor! ...


Ja, ik heb niet voor niets een jaar of 8 les van Peter gehad ;-) . Ik heb tijdens de lessen ook nog geluisterd naar wat m'n leraar allemaal zei, dus logisch dat ik er het een en ander over weet :mrgreen:

_________________
Ik verdien een hoop.....ik krijg alleen zo weinig!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 nov 2002 21:35 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 mei 2002 23:10
Berichten: 148
Woonplaats: Eindhoven
Als je overigens enkele opnamen wil horen uit mijn favorietenlijst, er zijn er een aantal goedkoop verkrijgbaar. Ik zal bij elke opname de specificaties geven:

- New York Philharmonic met Bruno Walter (William Vacchiano trompet) op Columbia/ verkrijgbaar voor ongeveer 11,99 (volgens mij nog bij Fame)- New York Philharmonic met Leonard Bernstein (William Vacchiano trompet) op Columbia/ verkrijgbaar voor 11,99 (Leonard Bernstein Edition; Sony Classical)
- New York Philharmonic met Zubin Mehta (Philip Smith trompet) op Teldec/ verkrijgbaar voor 4,99 in de Teldec Basic Line
- Chicago Symphony Orchestra met Claudio Abbado (guess who? op trompet) op DG/ verkrijgbaar voor 6,99 op DG Galleria
- Wiener Philharmoniker met Leonard Bernstein (Hans Gansch trompet) op DG/ full price
- Los Angeles Philharmonic met Zubin Mehta (Thomas Stevens trompet) op Decca/ verkrijgbaar voor 4,99 in de Eloquence lijn
- Orchestre National de l'O.R.T.F. met Hermann Scherchen (trompettist onbekend) op Harmonia Mundi/ verkrijgbaar voor 6,99


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 nov 2002 09:46 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 okt 2002 00:49
Berichten: 71
De beste mahler opnames bij uitstek zijn die van de Philips digital Classics lijn.

Bernard Haitink heeft destijds met het Berliner Philharmoniker alle Mahlersymphonien opgenomen. Dit zijn op muziekaal en op kwalitatief gebied veruit de beste opnames die ik ooit gehoord heb.

Aan de eerste paar maten hoor je al gelijk of je een goede opname te pakken hebt. Met alle respect, maar Peter Masseurs vind ik niet het type die de intro van de vijfde symphonie of de trompetsolo in de derde symphonie speelt. Wat ik heb gehoord klonk als een ijzerzaag in vergelijking met de Philips Digital Classics.

Deze zijn wel wat duurder (de derde symphonie heb ik destijds geloof ik F99,- voor betaald), maar dan heb je ook wel de mooiste muziek van de beste componist aller tijden.

_________________
Trumpeters do it with hot lips


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 nov 2002 11:23 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 mei 2002 23:10
Berichten: 148
Woonplaats: Eindhoven
Weleens van Columbia Symphony en NYPhil met Bruno Walter gehoord???


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 38 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.