trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Laat jezelf horen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 29 maart 2024 10:21

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 276 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 30, 31, 32, 33, 34, 35  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Laat jezelf horen
BerichtGeplaatst: 07 dec 2012 12:39 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 25 dec 2005 19:17
Berichten: 424
Woonplaats: deventer
Jullie hebben gelijk wat betreft het viberato... die verdwijnt langzaam via de achterdeur... die was in het begin nog veel erger dan nu...

Hier probeer ik ook op te letten en blijf ik aan werken!

Wat betreft het spelen, heb ik dit filmpje opgenomen met mijn iphone en moest ik dus redelijk zacht en bedeesd spelen omdat het anders niet mooi opgenomen werd...

Normaal gesproken zit er wel meer "energie" in en kan ik hem bij mijn dweilorkest zeker wel gebruiken, omdat daar alles en iedereen 3x zo hard speelt als op dit filmpje incl. ondergetekende... :D Wat misschien ook de sterke mondspieren verklaard.

Ik oefen juist toonladders om zo mijn tongpositie i.c.m. ademsteun beter onder controle te krijgen, daarna wil ik dan in "sprongen" gaan oefenen van g2 tot g3 net zolang totdat ik alle noten in 1x kan raken EN dat ze zuiver blijven...

Waarom nog hoger? omdat ik graag in een bigband wil gaan spelen, en het wel lekker vind als je nog wat noten over hebt boven de hoogste noot die in een muziekstuk voor komt...

Wat is volgens jullie wel een goede manier om effectief in hoge register te oefenen?

_________________
Soulband - http://www.tuxedospecial.com
Dweilkapel - http://www.deurbloazers.nl
Trompet - King 601 (2015), Jupiter JTR-300 (1991), Selmer (1952)
mondstuk - Bobby Shew lead / JK 1.5D
Trombone - CONN Director, DW 11CS


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Laat jezelf horen
BerichtGeplaatst: 07 dec 2012 13:15 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 sep 2005 21:54
Berichten: 517
Woonplaats: Zuiderwoude
Bij mij kwam de extreme hoogte vanzelf. Gewoon veel spelen en jezelf blijven uitdagen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Laat jezelf horen
BerichtGeplaatst: 07 dec 2012 14:08 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2009 17:06
Berichten: 1167
Tja, ik ken je verder niet en weet niet hoe je speelt, maar ik kan het geval alleen beoordelen aan de hand van het filmpje dat je hier post. Post anders eens een filmpje waarin je 'voor het echt' speelt, dus geen droge oefening die je te zacht moet spelen vanwege de opname, maar echt iets uit de praktijk.

Mijn ervaring is dat focussen op extreem hoog register altijd tot gevolg heeft dat er niet gefocust wordt op muziek.

Ik zou met klem willen aanraden je te focussen op muzikaliteit, stijl, smaak en klank, en nooit op range.

De wereld, of toch in ieder geval ik, alsmede de meeste muzikanten die ik ken, zit niet te wachten op een trompettist die loeihard in de hoogste regionen niet gehinderd door enige vorm van smaak en stijl de optredens en de goede zin van iedereen verziekt. Dat klinkt hard en lomp, maar ik zie het zó vaak gebeuren: héél veel trompettisten verwarren hoog spelen met goed spelen.

Als het gewoon voor thuis is, en je hebt goede afspraken met je buren gemaakt, dan zou ik zeggen: ga je gang, maar als je echt met andere muzikanten wil gaan samenspelen, dan doe ons allemaal een lol en vermoei onze oren niet met hoog gekrijs maar verwarm onze zielen met slylistisch verantwoorde en met goede smaak gespeelde muziek.

Stokpaardje van me. Het gaat niet om hoog, het gaat niet om hard, het gaat om muziek. Als je hoog en hard wil, dan koop een schip met een stoomfluit.

_________________
http://www.blazerspartijen.nl
http://www.presidentsofantarctica.com
http://www.aachen-bigband.de
Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Laat jezelf horen
BerichtGeplaatst: 07 dec 2012 14:59 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2009 17:06
Berichten: 1167
Laat ik het nog eens iets genuanceerder stellen, ik maak me altijd zo druk als mensen vragen stellen over het hoge register.

Als alles goed gaat maak je als muzikant, of je nu amateur of professional bent, een ontwikkeling door, zowel op muzikaalinhoudelijk vlak als op het gebied van fysieke beheersing van het instrument.

Normaal gezien, of beter gezegd: in het ideale geval gaan die ontwikkelingen ongeveer even snel, de beheersing van de trompet wordt met de tijd beter, op momenten dat je het muzikaal nodig hebt. Als klassieke speler zal bijvoorbeeld je flexibiliteit steeds beter worden, gelijke tred houdend met de steeds betere orkesten waarin je speelt, of de belangrijkere partijen die je voor je neus krijgt. In een bigband zal iemand wiens interesse zich op het solistische vlak concentreerd een wat eigener geluid krijgen en steeds meer inzicht in akkoordenleer en het toepassen daarvan in een solo. Een leadspeler ontwikkelt zich vanuit de interesse om de sectie alsook de band muzikaal te leiden, en qua stijl en smaak zijn stempel op de uitvoering te drukken. Als gevolg van het feit dat zijn partijen doorgaans wat hoger geschreven staan, zal hij daar waarschijnlijk ook steeds beter in worden.

Nu kunnen er twee problemen ontstaan:
Als de technische, de fysieke ontwikkeling achterblijft op de muzikale ontwikkeling, is dat voor de speler in kwestie heel vervelend, op den duur zelfs frustrerend. Hij kan als oplossing daarvoor lesnemen of hulp vragen, bijvoorbeeld hier op dit forum.

Als de muzikale ontwikkeling van bijvoorbeeld een leadspeler nog niet op het niveau is van het fysieke niveau, is dat vooral vervelend voor de omgeving. Het kan zelfs door de band als zeer frustrerend worden ervaren. De leadspeler onderkent zijn achterstand namelijk vaak niet of nauwelijks. Hij is gewend aan applaus en bewondering voor het feit dat hij zo hoog en hard kan en gelooft zijn bandleden niet als die hem aanspreken op zijn gebrek aan muzikaal inlevingsvermogen en zelfs aan smaak en stijlgevoel. Hij kan immers het hoogst spelen, en dat is toch zeker het best?

Let op: ik zeg niet dat dit op jou van toepassing is, of gaat zijn, maar ik concludeer voorzichtig een paar dingen uit jouw vraagstelling:

Je wil in een bigband gaan spelen, en als ik het goed begrijp wil je daarvoor wat ruimte hebben in de hoogte. Me dunkt dat je met een G3 genoeg ruimte hebt als vierde trompettist. Dat zou ik je namelijk met klem willen aanraden: je eerst als vierde trompettist de stijl eigen maken, smaak ontwikkelen en de manier van fraseren, articuleren en timen leren, en dan komt als het goed is de fysieke beheersing van het instrument vanzelf. Ik krijg nu de indruk dat je eerst nog een inhaalslag op muzikaal gebied te maken hebt, terwijl je ons om raad vraagt om het verschil nóg groter te maken.

Corrigeer me gerust als ik het mis heb, maar dit is hoe ik hier tegenop kijk.

_________________
http://www.blazerspartijen.nl
http://www.presidentsofantarctica.com
http://www.aachen-bigband.de
Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Laat jezelf horen
BerichtGeplaatst: 07 dec 2012 17:10 
Offline

Geregistreerd: 14 aug 2007 15:22
Berichten: 257
Woonplaats: Brunssum
Roel schreef:
De wereld, of toch in ieder geval ik, alsmede de meeste muzikanten die ik ken, zit niet te wachten op een trompettist die loeihard in de hoogste regionen niet gehinderd door enige vorm van smaak en stijl de optredens en de goede zin van iedereen verziekt. Dat klinkt hard en lomp, maar ik zie het zó vaak gebeuren: héél veel trompettisten verwarren hoog spelen met goed spelen.


Zeker waar Roel (en dan bedoel ik dat hele boekwerk wat je typte en ik hier niet helemaal heb geciteerd :wink: )

Ik denk dat veel vragen over het hoge register (en hoe men dat z.s.m. (lees: liefst vorige week al) kan bereiken) voortkomen uit het feit dat veel "ruige" en "sjieke" stukken niet te spelen zijn als je grens ligt bij G/A direct boven de notenbalk.
Daar ben ik zelf een van: ik heb een boek van John Williams liggen met veel gave partijen erin, maar helaas veelal hoog.
Ook in de klassieke hoek weet ik zo nog wel wat stukken te oefenen (dan ben ik sneller klaar als ik de klassieke stukken opnieuw die wél voor vrijwel iedereen te spelen zijn denk ik).

Anyway, logisch dat veel spelers zich bezig houden met "hoe kom ik zo snel mogelijk hoger". Dat is een proces en een focus op "hoog" is zeker niet goed.

_________________
Neem eens een kijkje op mijn Youtube-kanaal


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Laat jezelf horen
BerichtGeplaatst: 07 dec 2012 17:59 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2009 17:06
Berichten: 1167
Daar heb je gelijk in. Het steeds hoger schrijven van componisten en arrangeurs is een van de oorzaken van deze hoge notenfetisj.

En laten we eerlijk zijn, mits goed klinkend en muzikaal ingezet is er natuurlijk weinig dat energieker en indrukwekkender is dan een hoge trompetpartij in pop en jazz. Maar nogmaals:dan wel met een goed, open geluid, smaakvol en stilistisch verantwoord.

_________________
http://www.blazerspartijen.nl
http://www.presidentsofantarctica.com
http://www.aachen-bigband.de
Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Laat jezelf horen
BerichtGeplaatst: 08 dec 2012 00:41 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 25 dec 2005 19:17
Berichten: 424
Woonplaats: deventer
Roel, duidelijk verhaal en in grote lijnen klopt het wel... :D

Ik speel inmiddels 22 jaar trompet (vanaf mijn 10e). Toen ik begon met spelen bij de plaatselijke fanfare was het doel (van hun kant) om zo snel mogelijk mee te spelen bij het orkest. Hoe maakte niet uit... elk nieuw lid was er weer 1 extra.

Dit heb ik een aantal jaar gedaan, totdat het tijd werd voor een nieuwe uitdaging. Ik ben toen gaan spelen bij diverse bandjes (soul, funk, sixties etc. etc.) Dit ging me allemaal redelijk makkelijk af, maar was elke keer na afloop helemaal kapot, omdat ik alleen maar op kracht kon spelen en niet op techniek, omdat ik gewoon een heel stuk van de basis gemist heb tijdens mijn lessen.

Naast deze bandjes, speelde ik ook nog in een dweilorkest waar hard en hoog (in mijn ogen) het belangrijkste was... Ook hier kwam het weer aan op "spelen op kracht". Hier ben ik 15 jaar lang muzikaalleider geweest en heb ik alle partijen voor gearrangeerd.

Hier heb ik mij altijd prima mee kunnen redden, een jaar of 3 geleden kwam in mijn leven het keerpunt en werd het tijd om echt muziek te gaan maken. Ik kwam met betere muzikanten in contact, ging bij betere bandjes spelen en kwam er al snel achter dat ik bij lange na niet zo goed was/ben als ik dacht.... Met alleen het spelen op kracht kwam ik ineens niet meer mee.

Toen ben ik op les gegaan bij Herman Nijkamp en heb daar gigantisch hard gewerkt aan mijn ademsteun (wat ik nooit geleerd had) en alle andere basis dingen die ik gemist had in het begin.

Na ongeveer een jaar les gehad te hebben van Herman, moest ik er helaas mee stoppen i.v.m. tijdgebrek en nog wat andere zwakke smoesjes, maar had ik de basis eindelijk onder de knie en heb ik die daarna verder uitbereid.

Inmiddels heb ik al behoorlijk vaak mee gespeeld als invaller bij diverse bigbands in de buurt en dat ging me allemaal redelijk eenvoudig af, ook qua timing, fraseren en articuleren.

Zodoende begin ik deze muziek steeds leuker en uitdagender te vinden. 4e trompet vind ik (niet arrogant bedoeld) niet echt uitdagend, maar ik weet ook heel goed dat lead trompettist nog te hoog gegrepen is op dit moment... Als ik ergens in het midden uit kom is het voor mij goed.

@remco: jouw "hoe kom ik zo snel mogelijk hoger". reactie is voor mij niet echt van toepassing, de C3 is jaren lang met veel pijn en moeite mijn hoogste noot geweest, het bereik is pas groter geworden na de lessen die ik heb gevolgd bij Herman Nijkamp. Ik heb er dan ook 3 jaar over gedaan om tot de G3 te komen... :wink:

Vandaar dat ik nu eigenlijk ook wel een beetje benieuwd ben wat het (voor mij) hoogst haalbare is en daarom ook mijn verzoek hoe ik dat kan verbeteren...

Ik wil er best nog 3 jaar over doen om bij een C4 te komen.... Er heen glijden en/of piepen kan ik wel (op een goede dag) maar ik bedoel spelen (in mijn geval dus met een toonladder)

Niet dat ik deze noten ooit ga gebruiken, maar puur voor mezelf en wellicht eens bij de dweilkapel als het toch weer ouderwets hard en hoog moet.... :D

(word vervolgd)

_________________
Soulband - http://www.tuxedospecial.com
Dweilkapel - http://www.deurbloazers.nl
Trompet - King 601 (2015), Jupiter JTR-300 (1991), Selmer (1952)
mondstuk - Bobby Shew lead / JK 1.5D
Trombone - CONN Director, DW 11CS


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Laat jezelf horen
BerichtGeplaatst: 14 dec 2012 18:19 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 aug 2007 14:34
Berichten: 607
Woonplaats: Roosendaal
Voor de liefhebbers:
A night on the Arab Highway: sesgado www.sesgado.nl

http://sesgado.nl/wp-content/uploads/20 ... y-site.mp3

_________________
Trompet: Oiram light
www.joostverbraak.com


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 276 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 30, 31, 32, 33, 34, 35  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.