trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Mijn doel...
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2024 23:09

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 nov 2010 22:13 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 mei 2004 10:51
Berichten: 2185
Nou, hij zegt het al: hij houdt ervan om in de hoogte te knallen.
:P

Ik vind dat je je doelen zo hoog mogelijk mag stellen. Heb je in elk geval een biertje verdient als het lukt 8)

_________________
Nieuwe link naar een niet zo nieuwe blog. Maar toch.
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 nov 2010 22:52 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2009 17:06
Berichten: 1168
camel schreef:
Heb je in elk geval een biertje verdient als het lukt 8)

Of een platencontract. Of een job in 't LCJO...

_________________
http://www.blazerspartijen.nl
http://www.presidentsofantarctica.com
http://www.aachen-bigband.de
Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 nov 2010 22:56 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 aug 2007 00:03
Berichten: 743
Woonplaats: Capelle a/d IJssel
camel schreef:
Nou, hij zegt het al: hij houdt ervan om in de hoogte te knallen.
:P
Ik vind dat je je doelen zo hoog mogelijk mag stellen. Heb je in elk geval een biertje verdient als het lukt 8)

Natuurlijk kan hoog spelen zo nu en dan best vermakelijk zijn, maar als iemand louter
gefascineert lijkt door hoog spelen, dan maakt mij dat nieuwsgierig naar het waarom?
Vooralsnog lijkt het niet om de muzikaliteit van de uitvoering(en) te gaan, en dan ben ik
benieuwd wat het dan wel is? Misschien de aandacht van het meisje op de 2e klarinet?
Of een tekort aan geld voor een Ferrari? :wink:
Vrijwel alle leadtrompettisten waarmee ik heb gespeeld konden als beginner al vrij snel
makkelijk hoog spelen, en kregen om die reden ook al snel de 1e partijen voor hun neus,
maar van niet één van hen heb ik ooit gehoord dat hoog spelen de reden was om met
trompetspelen te beginnen.
Iedereen mag zijn doel hebben, maar ik vind het jammer als mooi muziek maken niet het
hoofddoel is...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 nov 2010 23:49 
Offline

Geregistreerd: 08 jul 2010 16:37
Berichten: 20
Woonplaats: Kolderveense Bovenboer
delano schreef:
Omdat je benieuwd ben wat we er van vinden het volgende: ik sluit me volledig aan bij Erik, absoluut over de top. Het is natuurlijk (heel) mooi als je zo hoog kan, geeft veel mogelijkheden, maar lijkt hier toch een beetje doel op zich, een gimmick.
Eigenlijk kan ik me niet voostellen dat je met zulke voorbeelden voor trompet kiest (ik bedoel de uitgevoerde werken, niet de trompettisten als zodanig).
Overigens denk ik dat hoogte een min of meer noodzakelijke voorwaarde is (geworden), maar dat de echte grote solistische problemen te vinden zijn op het gebied van het ontwikkelen van een eigen geluid en, nog moeilijker, om een powerfull, interessant geluid te ontwikkelen in het juist wat lagere register.


Kijk, ik ben dan wel serieus met trompetspelen bezig maar beleef er vooral veel plezier aan. En ik zal je eerlijk zeggen dat ik gewoon het meeste plezier beleef aan hoge gierende trompetten, dat vind ik gewoon kikke, kan er niets aan doen... 8)

Interessant geluid in het lage register? Klank? Sorry, maar daar heb ik gewoon niets mee. Die Till Bronner speelt ongetwijfeld erg goed, maar in mijn oren een totaal oninteressant geluid dat me doet denken aan een lekke stofzuigerzak. Ik vind een trompet nu eenmaal vooral erg cool als ie hard en hoog gaat, en zo te zien en horen is het publiek dat vaak met me eens... :D

Deze gast gaat ook los!
- http://www.youtube.com/watch?v=7uNVs_o3HN8
- http://www.youtube.com/watch?v=p1-Tc4R8k1s

Hier nog een van die andere held:
- http://www.youtube.com/watch?v=aLn_qJp8_TQ


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 nov 2010 00:21 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 aug 2007 00:03
Berichten: 743
Woonplaats: Capelle a/d IJssel
Rulezztu schreef:
Kijk, ik ben dan wel serieus met trompetspelen bezig maar beleef er vooral veel plezier aan. En ik zal je eerlijk zeggen dat ik gewoon het meeste plezier beleef aan hoge gierende trompetten, dat vind ik gewoon kikke, kan er niets aan doen... 8)
Interessant geluid in het lage register? Klank? Sorry, maar daar heb ik gewoon niets mee. Die Till Bronner speelt ongetwijfeld erg goed, maar in mijn oren een totaal oninteressant geluid dat me doet denken aan een lekke stofzuigerzak. Ik vind een trompet nu eenmaal vooral erg cool als ie hard en hoog gaat, en zo te zien en horen is het publiek dat vaak met me eens... :D

Beste Rulezztu,
Ik waardeer je eerlijke antwoord oprecht :!:
Als je gierende trompetten gewoon het leukst vindt om te horen en ook zelf graag
zo wilt leren spelen dan ga ik je ook niet verder vermoeien met vragen over muzikaliteit,
en dat zeg ik zonder ironie.
Zorg ervoor dat je een goede docent vindt die begrijpt wat je wilt en je daar ook mee
kan helpen, want deze manier van trompetspelen vraagt om een goede techniek.
Ik wens je in ieder geval succes.
Groeten Marcel.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 nov 2010 10:16 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Rulezztu schreef:
Interessant geluid in het lage register? Klank? Sorry, maar daar heb ik gewoon niets mee. Die Till Bronner speelt ongetwijfeld erg goed, maar in mijn oren een totaal oninteressant geluid dat me doet denken aan een lekke stofzuigerzak. Ik vind een trompet nu eenmaal vooral erg cool als ie hard en hoog gaat, en zo te zien en horen is het publiek dat vaak met me eens... :D


Inderdaad een eerlijk antwoord, maar ja....

En t.a.v. het publiek:
een korte inventarisatie onder vrienden en kennissen leerde mij dat wat hen nagenoeg universeel tegenstaat in jazz- en met name bigbandmuziek was het gegil van de trompetten. Met name de vrouwen onder hen vonden dat "gekrijs" (hun woorden!)afschuwelijk. Daarmee is voor mij de kous af, vrouwen en muziek zijn, hoewel niet identiek, in mijn belevingswereld wel op een bepaalde manier onafscheidelijk. :lol:

Overigens bedoel ik hier niets mee tegen hoog trompetspelen. Dat is gewoon noodzaak geworden. Er is zo rond de ontwikkeling van de swingmuziek een tendens naar het verbreden van de orkestklank met name naar hoog en naar laag, de harmonien worden breder. Gil Evans deed dat in het extreme, vandaar zijn fixatie op de bastrombone en/of de tuba als fundament van zijn sound. (bij Ellington was dat nog de baritonsax). De hoge trompetten werden daarbij in de hoogte gepasseerd door fluiten enz., later nog verder doorgevoerd door de synthsizer.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 nov 2010 21:44 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 mei 2004 10:51
Berichten: 2185
De Ronde Van schreef:
camel schreef:
Nou, hij zegt het al: hij houdt ervan om in de hoogte te knallen.
:P
Ik vind dat je je doelen zo hoog mogelijk mag stellen. Heb je in elk geval een biertje verdient als het lukt 8)

Natuurlijk kan hoog spelen zo nu en dan best vermakelijk zijn, maar als iemand louter
gefascineert lijkt door hoog spelen, dan maakt mij dat nieuwsgierig naar het waarom?
Vooralsnog lijkt het niet om de muzikaliteit van de uitvoering(en) te gaan, en dan ben ik
benieuwd wat het dan wel is? Misschien de aandacht van het meisje op de 2e klarinet?
Of een tekort aan geld voor een Ferrari? :wink:
Vrijwel alle leadtrompettisten waarmee ik heb gespeeld konden als beginner al vrij snel
makkelijk hoog spelen, en kregen om die reden ook al snel de 1e partijen voor hun neus,
maar van niet één van hen heb ik ooit gehoord dat hoog spelen de reden was om met
trompetspelen te beginnen.
Iedereen mag zijn doel hebben, maar ik vind het jammer als mooi muziek maken niet het
hoofddoel is...


och, ik kan ook heel erg genieten als ik een eerste partij uit het bigband repertoire er goed uit krijg. Geloof me, voor iemand als ik, die daar toch best hard voor moet knokken, is dat best heel bevredigend.
Maar aan de andere kant, ik kan ook heel erg genieten van het feit dat ik als sectie speler een goeie dienende rol heb gespeeld.
En helemaal als solotjes er lekker uitkwamen. Hoog en laag.

Maar de bottomline is: muziek moet er altijd zijn. Anders kun je evengoed een pc laten loeien. Is net zo interessant. En eerlijk gezegd: de beste leads (incluis degene van wie ik wel eens les heb) weten verrekte goed hoe dat moet. Muziek maken. Hoog EN laag.

_________________
Nieuwe link naar een niet zo nieuwe blog. Maar toch.
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Hoog mooi?
BerichtGeplaatst: 12 nov 2010 01:28 
Offline

Geregistreerd: 08 sep 2010 21:38
Berichten: 61
Hoog als onderdeel van de muziek vind ik wel mooi.
Bijvoorbeeld in deze clip: http://www.youtube.com/watch?v=K6tKXl-xoBs&playnext=1&list=PL19BB7F4DC9E09BEC&index=9

Ik ben niet bijzonder pro Amerika, maar daar gaat het niet om.
Plotseling gaat het omhoog en iedereen weet dat het bijzonder knap is. Maar wees eerlijk, als dit allemaal zo hoog was, dan was het vast niet zo mooi.

Alleen maar hoog vind ik in ieder geval niet mooi. Volgens mij is het trompet geluid hier niet op zijn mooist. Als je alleen maar hoog wilt spelen Dan kan je volgens mij inderdaad beter fluit gaan spelen. Of piccolo. Alleen maar hoog willen spelen op je trompet heeft volgens mij meer met patsen van doen dan muziek. Voorbeeld. John Petrucci kan onwijs snel gitaar spelen. Ik vind het erg lekker om hier naar te luisteren, omdat ik wel van snelle muziek hou, maar als je mij vraagt welke gitarist ik echt goed vind, dan zou ik eerder Jimy Hendrix of john frusciante noemen. Klank en melodie is belangrijker dan snelheid. Voor zolang we het niet hebben over thrash metal of iets dergelijks. Maar in het kader van dit topic is het naar mijn mening veel belangrijker dan hoog. En misschien krijg je de melodie er wel uit als je hoog speelt, maar als je er zoveel moeite voor moet doen, dan kan je je ook afvragen of het met de klank wel snor zit. Piep.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.