trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Verplicht werk EBK
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 29 maart 2024 08:37

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Verplicht werk EBK
BerichtGeplaatst: 09 maart 2012 11:51 
Offline

Geregistreerd: 31 aug 2009 15:53
Berichten: 59
Hallo allemaal,

Ik ben opzoek naar een goede opname van het verplichte werk voor het EBK 2012. namelijk: 'Vita Aeterna Variations' van Alexander Comitas. van het origineel heb ik een opname van de black dyke band. De variations alleen nog niet...

Met vriendelijke groet,

Maurits


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verplicht werk EBK
BerichtGeplaatst: 09 maart 2012 13:48 
Offline
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 okt 2005 08:52
Berichten: 2389
Woonplaats: Hoek van Holland
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat van de variations al een opname beschikbaar is.
BB Schoonhoven heeft zondag 25 maart a.s. een concert, wellicht dat ze het werk dan (al) uitvoeren. Je zou dat eventueel even kunnen informeren en dan live luisteren als je zin hebt. :wink:

http://www.brassbandschoonhoven.nl/119/

Het origineel zijn idd wel meerdere opnames van, zoals ook:
http://www.youtube.com/watch?v=kRn0XyCz ... re=related

_________________
http://www.meteohoekvanholland.nl/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verplicht werk EBK
BerichtGeplaatst: 09 maart 2012 20:43 
Offline

Geregistreerd: 20 okt 2008 21:33
Berichten: 86
di nucci schreef:
Hallo allemaal,

Ik ben opzoek naar een goede opname van het verplichte werk voor het EBK 2012. namelijk: 'Vita Aeterna Variations' van Alexander Comitas. van het origineel heb ik een opname van de black dyke band. De variations alleen nog niet...

Met vriendelijke groet,

Maurits


Het verplichte werk voor EBK 2012 is een geheel nieuwe compositie, speciaal geschreven in opdracht om te fungeren als testpiece voor de kampioensdivisie. Bestaat idd geen opname van. Je zult de eerste officiele opname's dus ook pas na het EBK 2012 vinden of horen. Het origineel wat jij bedoelt is Vitae Aeternum (Het eeuwige leven) van de Engelse componist Paul Lovatt-Cooper. En tsja soms zijn er meer composities met een bijna dezelfde naam. Wel een goede tip van Diederik om even op de website van Brassband Schoonhoven te kijken wanneer zij het het werk 'Vita Aeterna Variations' van Alexander Comitas zullen uitvoeren ter voorbereiding van hun deelname als Nederlandse vertegenwoordiger op het EBK 2012 in de Doelen in Rotterdam. Heb zo het vermoeden dat zij het werk op 7 april en op 29 april zullen uitvoeren. Beide zijn namelijk Try-out concerten.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verplicht werk EBK
BerichtGeplaatst: 10 maart 2012 15:33 
Offline

Geregistreerd: 31 aug 2009 15:53
Berichten: 59
Hm, klinkt logisch ja. We gaan het in ieder geval mee maken! Ben wel heel erg benieuwd. Het origineel vind ik namelijk hartstikke mooi. Of ik naar de try-out van schoonhoven ga weet ik nog niet zeker maar dat zie ik dan nog wel. Hardstikke bedankt voor de antwoorden iig.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verplicht werk EBK
BerichtGeplaatst: 11 maart 2012 08:15 
Offline

Geregistreerd: 20 okt 2008 21:33
Berichten: 86
Maar nogmaals vergis je niet in het werk !!!! je zult er absoluut niets maar dan ook niets in terug vinden of horen wat maar enigzins lijkt of neigt naar het werk Vitae Aeternum (Het eeuwige leven) van de Engelse componist Paul Lovatt-Cooper.
Het werk ('Vita Aeterna Variations') van Alexander Comitas bestaat uit Variaties en een Fugue gebaseerd op een origineel thema.
Alexander Comitas is de pseudoniem naam van Eduard de Boer.
Nederlandse componist dus.

Dus helaas geen compositie gebaseerd op het werk Vitae Aeternum (Het eeuwige leven) van Paul Lovatt-Cooper! En dus ook ook niet de o zo herkenbare loopjes, opbouw en akoorden van Paul Lovatt-Cooper.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verplicht werk EBK
BerichtGeplaatst: 11 maart 2012 08:22 
Offline

Geregistreerd: 20 okt 2008 21:33
Berichten: 86
Hieronder (helaas in het Engels) de uitleg van de componist Alexander Comitas waarop zijn werk Vita Aeterna Variations is gebaseerd:

Vita Aeterna Variations
(Variations and Fugue on an Original Theme)

Introduction by the composer

In 2007, Pim van Lommel’s scientific research on near death experiences Eindeloos Bewustzijn (Consciousness Beyond Life) was published.

The book gives strong evidence for the assumption that life doesn’t end with death and human beings indeed do have a soul that lives on eternally, as all religions claim.

I was intrigued by the subject and started reading books that attempt to describe life ‘on the other side’, like Life in the World Unseen and A Wanderer in the Spirit World.

In 2010, I was commissioned to write a piece for the Koninklijke Fanfare ‘Sint Caecilia’, from the Dutch town Puth, to commemorate one of its members, the recently deceased young euphonium player Jeffrey Lindelauf.

As coincidence would have it, Jeffrey’s parents asked me to express the viewpoint that life goes on after death in the composition, and they proposed that Vita Aeterna (Eternal Life) would be an appropriate title.

I had the feeling that the lyric theme of this piece would sound very well for Brass Band, so I decided to use it as a starting point.

Not only do I use this musical theme from the previous piece, I also wanted to elaborate a bit more on the subject of ongoing life, now combined with what in Hinduism and Buddhism is called Karma.

As a result, the Vita Aeterna Variations have the sort of rudimentary ‘program’ that many composers from the past have wisely kept to themselves:

Introduction and Theme
Tentative beginning of life

Variation I - Adagio
Full of vital energy

Variation II - Allegro energico
Evil seeks to seduce and gradually succeeds

Variation III - Tempo di valse in modo subdolo
Fate strikes

Variation IV - Largo
Despair

Variation V - Adagio
Redemption

Variation VI - Tempo di Marcia
Gradual return of life power

Finale: Fugue and Apotheosis - Allegro vivace
Boisterous, overflowing with vitality and delight in the beauty of life


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verplicht werk EBK
BerichtGeplaatst: 11 maart 2012 12:08 
Offline
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 okt 2005 08:52
Berichten: 2389
Woonplaats: Hoek van Holland
Pieter, gaan jullie het werk nog spelen?

_________________
http://www.meteohoekvanholland.nl/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verplicht werk EBK
BerichtGeplaatst: 11 maart 2012 20:57 
Offline

Geregistreerd: 31 aug 2009 15:53
Berichten: 59
Klinkt goed! Dan heb ik iig een beetje inzicht in de opbouw van het stuk. Welke uitgever heeft het stuk uitgegeven? Misschien staat de partituur ergens in pdf zou wel mooi zijn :P


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.