trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Klassiek?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 16 apr 2024 22:22

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Klassiek?
BerichtGeplaatst: 28 mei 2013 15:41 
Offline

Geregistreerd: 28 mei 2013 15:32
Berichten: 2
Hey,

Ik ben sinds kort weer begonnen met trompetspelen (na een pauze van een jaar of 3) en ik wilde kijken of het mogelijk was auditie te doen voor een studentenorkest. Het probleem is echter dat ik nooit zo veel klassieke stukken voor trompet heb gespeeld, aangezien ik wat meer geïntresseerd was in de blues en jazz.

Weet iemand nog wat leuke klassieke typische trompetstukken om te spelen??


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Klassiek?
BerichtGeplaatst: 29 mei 2013 07:21 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 nov 2007 12:36
Berichten: 423
Woonplaats: Leunen
Studenten symfonie orkest?

Ik heb een paar jaar bij een studentenharmonie gespeeld, maar wij speelden echt heel weinig klassiek.

_________________
http://sandraleurs.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Klassiek?
BerichtGeplaatst: 29 mei 2013 07:43 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Typische orkestfragmenten:

De schilderijen tentoonstelling van Moussorgsky. (De Promenade)
Intro van de 5e symfonie van Mahler.
Petroushka van Stravinsky.
Leonore ouverture signalen van Beethoven

Ik denk dat dat wel voldoende moet zijn. Als het inderdaad om een studenten symfonie orkest gaat.
Hou er rekening mee dat je ergens een c trompet leent, want in mijn ervaring spelen orkesten als het Crea, Sweelinck, Vu orkest toch allemaal op C trompet.

Veel andere amateur symfonie orkesten trouwens ook.

Als het om een studenten harmonie orkest gaat, gaat bovenstaande post eigenlijk helemaal niet op, en zou je een mooie etude kunnen voorbereiden.
Wat ik altijd erg gave etudes vind, omdat ze meer op frasering en muzikaliteit gericht zijn: Lyrical studies van Phil Snedecor.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Klassiek?
BerichtGeplaatst: 29 mei 2013 07:58 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 nov 2007 12:36
Berichten: 423
Woonplaats: Leunen
Voor het BFO (brabants fanfare orkest) heb ik op mijn auditie Intrada van Otto Ketting gespeeld. Zitten veel aspecten in en is ook nog eens onwijs leuk om te spelen.

_________________
http://sandraleurs.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Klassiek?
BerichtGeplaatst: 31 mei 2013 13:16 
Offline

Geregistreerd: 14 maart 2007 08:27
Berichten: 638
Ieder orkest vraagt weer iets anders en verlangt ook weer iets anders van de muzikanten. Willen ze iemand die vooral heel goed is of vinden ze het belangrijk dat je iedere week komt en veel toewijding hebt naar het orkest of dat je als persoon goed in de groep past.

Mijn eerste auditie was voor CREA, toen speelde ik in ieder geval een stuk minder goed dan nu. Mijn motivatie was wel torenhoog en dat liet ik ook blijken. Het bestuur en dirigent waren daar absoluut gevoelig voor. Ik heb bewust iets makkelijks gekozen, want auditeren neemt veel extra druk met zich mee.

Dit jaar auditie gedaan bij het Sweelinck Orkest en daar verwachtten ze al veel meer van de auditant. Ik moest een verplicht auditie stuk spelen (fragmenten van het repertoire van toen) en een keuze stuk. Ik heb de posthoorn solo van Mahler 3 gedaan, daar zit technisch meer dan genoeg uitdaging in en je kan ook veel van je klank laten horen.

Bij auditie voor amateurorkest heb ik nog niet meegemaakt dat perse Bb of C trompet wordt voorgeschreven. Als je er eenmaal bij bent is het natuurlijk altijd handig om een c-trompet te hebben.

een aantal tips:

- kies niet een te moeilijk stuk uit.
- neem een paar lessen specifiek als voorbereiding voor de auditie
- ga in die lessen ook in op de mentale druk. (bijna iedereen is zenuwachtig, maar bij sommige lui verstijft echt alles!)
- verdiep je een beetje in het orkest/dirigent/bestuur, dan weet je wat je te wachten staat
- het is altijd handig als je mensen kent en als zij jou kennen. Misschien eerst een paar keer als invaller meedoen.
- zeker niet bang zijn om te falen. Ik ken veel violisten die auditie hebben bij bv. het NSO in de wetenschap dat ze nog niet goed genoeg waren. Zo'n auditie is toch ontzettend waardevol. Heel vaak zitten ze het jaar erop wel bij.

_________________
"Don't play what's there, play what's not there." - Miles Davis


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Klassiek?
BerichtGeplaatst: 04 jun 2013 20:07 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 jan 2002 19:54
Berichten: 1038
Woonplaats: Groningen
Veel klassieke stukken gaan luisteren, als je dat al niet deed...
Voor een auditie zou ik veel liever een goede etude naar keuze horen, en een partij uit een recent programma van het orkest. Volgens mij is dat redelijk gebruikelijk als auditie, althans in de orkesten waarin ik speel.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.