trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Erik Veldkamp bladmuziek
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2024 23:41

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Erik Veldkamp bladmuziek
BerichtGeplaatst: 05 jan 2015 20:53 
Offline

Geregistreerd: 14 okt 2014 19:00
Berichten: 79
Woonplaats: Baarn
ik heb het geprobeerd en het "goede" nieuws is dat ALLE noten een Maj.2e lager zijn en de melodie dus hetzelvde is.

Het is erg jammer dat het niet klinkt als ik meespeel met een play-along, het is zelfs verekte moeilijk om zo vals te spelen.

ik heb ook nog allerlei toonladders/akkoorden uitgeschreven om met Aebersold's te spelen (major/minor , major blues. minor blues, alle in 12 toonsoorten) dit was ook wel een reden om alles te transponeren.

eigenlijk oefen ik alleen Arban met metronoom en de rest met playalongs en daarbij is "stemming" blijkbaar wel belangrijk.

ik ga gewoon op mijn manier door..... het toonladders en nummers oefenen met swingende play-alongs is een groot deel van de LOL. die ik eraan beleef.

mijn doel is ook om ooit te kunnen spelen zoals ik kan fluiten/zingen wat ik hoor/bedenk....

Dan is dit alles geen issue ;)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Erik Veldkamp bladmuziek
BerichtGeplaatst: 05 jan 2015 22:10 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Hier klopt bijna niks van. Je bent er een soepzooi van aan het maken. :mrgreen:
Als je een playalong in C koopt, moet je op een bes trompet alles 1 hele toon hoger spelen.
Dus als er een C staat, moet jij een D spelen.
Want zoals ik al eerder schreef: een C op een bes trompet, gespeeld dus van een bespartij (die voor bestrompetten bedoeld zijn) speel je los. Maar als jij op een bestrompet een c (partij) wil spelen, moet je dus een D spelen. Met 1 en 3.

Dus ik weet niet wat voor playalong je hebt gekocht, maar het zou zomaar eens zinvol zijn om te kijken voor wat voor instrument het geschreven is. Zou ook C trompet kunnen zijn. Fluit, of hobo, of viool.

En dat transponeren, doe je niet door valsspelen. Of ik begrijp gewoon echt niet wat je aan het doen bent.

Stemming is altijd een ding om in de gaten te houden, maar in jouw geval zou ik toch maar eens een les overwegen, zodat je een echte goede opstart krijgt. Daar ga je gegarandeerd geen spijt van krijgen. Want je bent het allemaal nodeloos ingewikkeld aan het maken. En je maakt het hier ook onoverzichtelijk door je vraagstelling, met termen die nauwelijks gaan over waar je het over hebt. En daardoor wordt het ook lastig om je echt op weg te helpen.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Erik Veldkamp bladmuziek
BerichtGeplaatst: 06 jan 2015 08:18 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 aug 2003 15:29
Berichten: 2236
Woonplaats: Amsterdam
Ik zou je aanraden het boek Horen, Lezen & Spelen te kopen. Het is een lesboek MET CD en bijna alle lessen worden voorgespeeld/speel je samen met de CD (Play-along). Je kan dus horen hoe de noten moeten klinken en kan ze na spelen. Het boek ziet er mss erg kinderlijk uit maar het werkt echt, het kan eigenlijk niet mis gaan.

Afbeelding

Ik vind het echt super dapper dat je zelf de trompet aan het uitvinden bent maar als je al start de "C" met 1-3 te spelen dan gaat er iets helemaal mis. ;-)

_________________
http://www.KLMorkest.nl
https://www.KLMpartyband.nl
http://www.BringitBack.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Erik Veldkamp bladmuziek
BerichtGeplaatst: 06 jan 2015 22:00 
Offline

Geregistreerd: 14 okt 2014 19:00
Berichten: 79
Woonplaats: Baarn
@ ruli, ik heb horen lezen spelen 1 (en heb deel 2, toevallig vandaag, voor mn verjaardag gevraagd)
na de opmerkingen van Marnix heb ik, vadaag, sinds weken weer gespeeld uit deze methode en dat bevalt goed ... ik ga gewoon deze methode volgen.
tijdens het spelen goed op het geluid te letten en dan vooral de echo-oefeningen

ik heb dat boek, na aanschaf, weggelegd omdat ik aardig wat jazzplay- alongs kon meespelen (overmoed :( )..ik ben dan zo bezig met het bijhouden van het tempo en de vingers etc. dat ik ongetwijfeld slechte dingen aanleer. ik heb dat ook wel eens opgenomen en het klonkt nergens naar !!

@ Marnix, om alle verwarring te voorkomen ga ik de "horen lezen & spelen methode' oefenen" en verder mn mond houden,
daarin staan ook stap voor stap trompet termen uitgelegd wat ook wel helpt als ik hier weer eens vraag stel.

over les nemen ... ik ken een symphatieke trombone speler en zang leraar (proffesional) ..is het een redelijk alternatief om bij hem langs te gaan, dat ben ik zowiezo van plan.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Erik Veldkamp bladmuziek
BerichtGeplaatst: 07 jan 2015 08:25 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 aug 2003 15:29
Berichten: 2236
Woonplaats: Amsterdam
Als jij deel 1 van HLS hebt doorgenomen snap ik niet zo goed dat je aan het zoeken bent naar de vingerzetting van de "C".

In de Aebersold-versie die ik heb staan de playalongs uitgeschreven in meerdere toonsoorten voor verschillende instrumenten... staat in jouw versie niet een versie in Bes?

j-pax schreef:
...en verder mn mond houden,
daarin staan ook stap voor stap trompet termen uitgelegd wat ook wel helpt als ik hier weer eens vraag stel. ...


Een forum als deze is juist om vragen te stellen... en antwoorden te lezen, zoals les nemen. IK zou kiezen voor een trompetleraar, maar als ik op een eiland zou zitten met een leraar zang en een leraar trombone, zou IK voor die laatste kiezen.

_________________
http://www.KLMorkest.nl
https://www.KLMpartyband.nl
http://www.BringitBack.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Erik Veldkamp bladmuziek
BerichtGeplaatst: 07 jan 2015 10:03 
Offline

Geregistreerd: 14 okt 2014 19:00
Berichten: 79
Woonplaats: Baarn
ik heb HLS tot les 6 doorgenomen en heb er daarna niks meer mee gedaan..
ik ben toen die Aebersolds gaan spelen (voor C instrument) omdat ik daar veel van had uitgeprint (voor chromatische harmonica) en omdat ik met de hand toonladders heb uitgeschreven...
Dat is dus heel onhandig, voor Bes trompet/kornet, begrijp ik nu !! inderdaad staat er ook een Bes versie in de PDF's die ik heb.

mijn vraag was dus of de muziek op de website van Erik Veldkamp, voor C instrument is genoteerd.
Als antwoord kreeg ik de vingerzetting,

ik wist niet dat het vanzelfsprekend is dat trompet blad muziek een Bes versie is.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Erik Veldkamp bladmuziek
BerichtGeplaatst: 07 jan 2015 10:11 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Nou ja, je vraagstelling was zó warrig, en voorzien van termen die duidelijk maakte, dat je er geen snars van begreep, dat ik voor het gemak je die grepentabel gaf.

De meeste muziek die geschreven is voor trompet, heeft erbij staan voor welke trompet het geschreven is. Puur voor de duidelijkheid. Ik denk (weet niet zeker) dat de muziek van Erik zijn site voor bestrompet is.
Maar als je alleen speelt, zonder cd, piano of andere instrumenten, kan je die muziek op alle instrumenten spelen. Als je maar mijn grepentabel erbij houdt.

Anders wordt t als je een partij voor C trompet gaat spelen, of voor F trompet, of D trompet, of Es trompet. Dan moet je gaan transponeren. Maar dat is nu niet aan de orde.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Erik Veldkamp bladmuziek
BerichtGeplaatst: 10 jan 2015 20:55 
Offline

Geregistreerd: 14 okt 2014 19:00
Berichten: 79
Woonplaats: Baarn
ik zal jouw grepentabel in gedachte houden. het enige verschil met de grepen die ik gebruik is A#/Bb 1, in jouw tabel staat A#/Bb 2-3

in Horen Lezen Spelen (waar ik mu nu op focus) worden stap voor stap de alternatieve ventielgrepen geintroduceerd.... dus met de tijd zal ik die wel leren

dank voor de support :)


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.