trompet.nl > forum > Toon onderwerp - solo "Glenn beats the battle of Jericho"
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 27 apr 2024 21:49

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: solo "Glenn beats the battle of Jericho"
BerichtGeplaatst: 08 feb 2012 23:50 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 apr 2002 20:54
Berichten: 1203
Woonplaats: Enschede
Roel, ik snap niet wat je wilt bereiken met het keer op keer houden van juist deze discussie. Wil je voorkomen dat HaFa-orkesten lichte muziek gaan spelen? Ik lees van niet. Als je wilt dat deze orkesten deze muziek beter gaan spelen, dan stel ik voor dat je zelf een workshop voor dit soort dingen begint. In navolging van bijvoorbeeld Rini Swinckels.

Overigens zijn Alex Schillings en Fried Dobbelstein zich ook echt bewust van dit soort dingen. Tijdens een dirigentenweek in mei 2012 (een week volledig besteed aan de praktijk voor HaFa-directiestudenten) zal ook 1 dag volledig in het thema staan van lichte muziek. Daar komen mensen als Jan Wessels en Joan Reinders deze dirigenten daarin coachen. Maar als ik het goed lees, is dat voor jou ook niet goed genoeg.

Maar bekijk het eens van de andere kant. Orkesten willen graag een zo divers mogelijk concert geven en ik ken geen bigbandleider die de slagtechniek of klassieke muzikale voorstelling heeft om een "klassiek" programma in te studeren en dirigeren. Orkesten kiezen er dus bewust voor om de HaFa-dirigenten (met hun beperkte kennis van lichte muziek) een licht programma te laten dirigeren. Het geld en de wil is er niet om het anders te doen.

Samengevat begrijp ik op dit moment gewoon niet zo goed wat nu je punt is.... En hoe je het bijvoorbeeld over 10 jaar zou willen zien, het liefst een beetje realistisch ;)

_________________
========> PLAY ANYWAY <========


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: solo "Glenn beats the battle of Jericho"
BerichtGeplaatst: 09 feb 2012 01:31 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2009 17:06
Berichten: 1168
The Joker schreef:
Roel, ik snap niet wat je wilt bereiken met het keer op keer houden van juist deze discussie.

Eerlijk gezegd, Joker, ben ik niet begonnen met deze discussie. Marnix heeft me het vuur aan de schenen gelegd en daarmee deze discussie aangezwengeld. Het doel van mijn eerste post was en is het verder helpen van Lights-On. Ik heb hem gewezen op de struikelblokken die het spelen van een jazzsolo door een klassieke muzikant met zich meebrengt, en hem een voorbeeldsolo gegeven waarmee hij aan de slag zou kunnen als hij dat wil.

Toen brak de hel los. Marnix kwam meteen zeer negatief uit de hoek waardoor ik hem verduidelijkte en nuanceerde wat ik ervan denk. Lees alsjeblieft dit onderwerp nog eens door, dan zul je zien dat het precies zo gegaan is. Mijn doel is nooit geweest deze discussie te voeren, ik heb slechts mijn mening gegeven en uitspraken die volgens mij onzin waren gepareerd.

Verder heb ik jou, Joker op het laatst een paar simpele stellingen voorgelegd die je blijkbaar niet wil of kunt beantwoorden. Ik wil je daar nogmaals toe verzoeken. Niet om te zieken, noch om uit te lokken. Gewoon de laatste post van mij waarin ik op jouw uitspraken reageer, beantwoorden. Zou je dat alsjeblieft willen doen?

The Joker schreef:
Overigens zijn Alex Schillings en Fried Dobbelstein zich ook echt bewust van dit soort dingen. Tijdens een dirigentenweek in mei 2012 (een week volledig besteed aan de praktijk voor HaFa-directiestudenten) zal ook 1 dag volledig in het thema staan van lichte muziek. Daar komen mensen als Jan Wessels en Joan Reinders deze dirigenten daarin coachen. Maar als ik het goed lees, is dat voor jou ook niet goed genoeg.

Dan lees je niet alleen niet goed, maar zelfs dingen die er niet zijn. Dit heb ik nooit beweerd en zal ik ook nooit beweren. Dit is fantastisch en heeft niets, maar dan ook niets met de voorgaande discussie te maken. Beantwoord gewoon mijn post zoals verzocht en ik denk dat je het dan al zult begrijpen.

The Joker schreef:
Maar bekijk het eens van de andere kant. Orkesten willen graag een zo divers mogelijk concert geven en ik ken geen bigbandleider die de slagtechniek of klassieke muzikale voorstelling heeft om een "klassiek" programma in te studeren en dirigeren. Orkesten kiezen er dus bewust voor om de HaFa-dirigenten (met hun beperkte kennis van lichte muziek) een licht programma te laten dirigeren. Het geld en de wil is er niet om het anders te doen.

Dat is een goed punt, en daar kan ik een heel stuk in mee. Anderzijds kun je ook de klassieke dirigent de mogelijkheid geven om ofwel geen lichte muziek te programmeren, ofwel een vakman daarvoor in te huren en de gage te verdelen. Ook bijvoorbeeld om deze twee dirigenten dan niet elke week te laten komen repeteren, maar de een de even weken en de ander de oneven. Maar goed, ik kan me voorstellen dat dat allemaal lastig te organiseren is. Maar goed jongens, lees mijn posts nu nog eens goed door en je zult lezen dat ik helemaal niet tegen jullie ben. Ik vraag me alleen dingen af, en zie het verschil niet dat jullie tussen een goede harmonie en een evengoed symfonisch-orkest maken. Dat is mijn hoofdpunt waarop ik graag antwoord wil, zie mijn vorige post.

The Joker schreef:
Samengevat begrijp ik op dit moment gewoon niet zo goed wat nu je punt is.... En hoe je het bijvoorbeeld over 10 jaar zou willen zien, het liefst een beetje realistisch ;)

Het is me duidelijk dat jij niet begrijpt waarom ik hier maar blijf posten. Kort samengevat: als antwoord op de aanval van Marnix, en omdat ik nu begrijp dat jij ook niet begrijpt wat ik wil weten: waarom is een hafa orkest géén klassiek orkest. Is dat echt alles? Ja dat is écht alles.

Hoe ik het over 10 jaar zou willen zien is totaal van geen enkel belang. Ik wil helemaal niets, ik stel alleen maar soms wat kritische vragen als ik daartoe gedwongen word.

_________________
http://www.blazerspartijen.nl
http://www.presidentsofantarctica.com
http://www.aachen-bigband.de
Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: solo "Glenn beats the battle of Jericho"
BerichtGeplaatst: 09 feb 2012 07:01 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 aug 2003 15:29
Berichten: 2236
Woonplaats: Amsterdam
..."swingt" dit orkest ook niet in jullie oren?

http://www.youtube.com/watch?v=4rBlUvbDL1Q

Als lid van de muziekraad is dit soort muziek eigenlijk het enige wat bij "lichte-populaire-muziek" in de buurt komt... is dit waardeloos in jullie oren?

@ de starter van dit topic: ik heb die solo ook gespeeld... tenminste... de solo die uitgeschreven staat... in mijn (amateur)oren klonk die best leuk...

_________________
http://www.KLMorkest.nl
https://www.KLMpartyband.nl
http://www.BringitBack.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: solo "Glenn beats the battle of Jericho"
BerichtGeplaatst: 09 feb 2012 10:26 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 apr 2002 20:54
Berichten: 1203
Woonplaats: Enschede
Ruli schreef:
@ de starter van dit topic: ik heb die solo ook gespeeld... tenminste... de solo die uitgeschreven staat... in mijn (amateur)oren klonk die best leuk...


Dat is toch ook precies waar het om gaat? :D

_________________
========> PLAY ANYWAY <========


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: solo "Glenn beats the battle of Jericho"
BerichtGeplaatst: 09 feb 2012 10:52 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 apr 2002 20:54
Berichten: 1203
Woonplaats: Enschede
Sinds wanneer is klassieke muziek een stijl? Barok, romantiek, 20e-eeuw, classicisme, dat zijn stijlen. Volgens mij is het niet helemaal wat je bedoelt met klassiek-stijl, je geeft dan namelijk aan dat je de periode van Haydn, Mozart en van Beethoven bedoelt. In latere perioden wordt ook de scheiding tussen klassieke muziek en jazz veel vager, denk maar aan Bernstein, Gershwin en dat soort gasten.

Dus waar jij roept dat waar HaFa geen stijl is heb je wat mij betreft wel gelijk, hoor. Maar de definitie van klassieke stijl zit anders in jouw hoofd dan in dat van Marnix. Vandaar dat hij je ook aanraadt je collegegeld terug te vragen ;).

Even iets meer on-topic: ik vind het vooral belangrijk dat mensen plezier hebben in het maken van muziek, zeker wanneer dat alleen hobby is. Dan zit je toch niet te wachten op een zuurpruim die vindt dat een solo in een jazz-stuk niet goed gespeeld wordt (sorry Roel, zo kom je in mijn ogen over). Zo kan ik bij duizenden andere geposte filmpjes ook commentaar gaan leveren, maar ik weet ook dat ik daar heel weinig mee bereik. Ik richt me liever op de mensen die daar voor open staan en mij om advies en tips vragen.

_________________
========> PLAY ANYWAY <========


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: solo "Glenn beats the battle of Jericho"
BerichtGeplaatst: 09 feb 2012 14:19 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2009 17:06
Berichten: 1168
The Joker schreef:
Sinds wanneer is klassieke muziek een stijl? Barok, romantiek, 20e-eeuw, classicisme, dat zijn stijlen.

Ik vind 't erg lastig om met je te discussiëren als je mijn posts niet, of nauwelijks leest. Ik heb al uitgelegd wat ik met klassiek bedoel: alles waar je op voorbereid wordt als je de opleiding klassiek trompettist volgt aan het conservatorium. Idem voor Jazz.

The Joker schreef:
Volgens mij is het niet helemaal wat je bedoelt met klassiek-stijl, je geeft dan namelijk aan dat je de periode van Haydn, Mozart en van Beethoven bedoelt.

Dat geef ik helemaal niet aan, dat is de definitie van Marnix. Ik ontkracht 'm ook niet, ik neem aan dat Marnix daar meer van weet dan ik!
The Joker schreef:
In latere perioden wordt ook de scheiding tussen klassieke muziek en jazz veel vager, denk maar aan Bernstein, Gershwin en dat soort gasten.

Ook dat heb ik al aangegeven in eerdere posts. Echter: op conservatoria en in de reële beroepspraktijk, alsook in de amateurmuziek is er wel degelijk een duidelijke scheiding tussen klassiek en jazz. Je kunt nu eenmaal nog nergens "algemeen trompet" studeren, je zult moeten kiezen tussen klassiek en jazz. Dat is dus een scheiding die niet in mijn hoofd zit, maar die reëel in de praktijk aanwezig is.

The Joker schreef:
Dus waar jij roept dat waar HaFa geen stijl is heb je wat mij betreft wel gelijk, hoor. Maar de definitie van klassieke stijl zit anders in jouw hoofd dan in dat van Marnix. Vandaar dat hij je ook aanraadt je collegegeld terug te vragen ;).

Die definitie zit niet in mijn hoofd, ik doe daar geen uitspraak over. Marnix beweert dit, en ik zie geen reden het met hem hierover oneens te zijn. Jij hebt blijkbaar wél een andere definitie in je hoofd.

The Joker schreef:
Even iets meer on-topic: ik vind het vooral belangrijk dat mensen plezier hebben in het maken van muziek, zeker wanneer dat alleen hobby is. Dan zit je toch niet te wachten op een zuurpruim die vindt dat een solo in een jazz-stuk niet goed gespeeld wordt (sorry Roel, zo kom je in mijn ogen over). Zo kan ik bij duizenden andere geposte filmpjes ook commentaar gaan leveren, maar ik weet ook dat ik daar heel weinig mee bereik. Ik richt me liever op de mensen die daar voor open staan en mij om advies en tips vragen.

Ik vind niet dat een jazzstuk niet goed wordt gespeeld: ik geef tips, ik baken valkuilen af en ik raad aan om goed naar goede muzikanten te luisteren. Wat is daar in hemelsnaam zuurpruimerig aan? Je leest wat je wil lezen, en niet wat ik schrijf! En om tips vragen is precies wat LightsOn deed, en tips geven is precies wat ik gedaan heb.

En nu, voor de zoveelste keer, Joker, wil je me alsjeblieft uitleggen waar ik hieronder precies de fout in ga? Ik snap het namelijk wérkelijk niet!

The Joker schreef:
@Roel: net zoals jij niet zit te wachten op een Ha-of-Fa orkest dat jazz- of popmuziek speelt, zitten Marnix en ik ook niet te wachten een of Ha-of-Fa orkest dat Stravinsky of Mahler speelt. Net zoals jij je ergert, ergeren wij ons daar ook aan!

Er is een substantieel verschil. Dat heb ik ook hierboven al een paar keer gezegd. Hafa is geen stijl, het is een orkestvorm. Een vraag aan jullie: waar leg je de grens: stel je een laat-romantische symfonie voor die gespeeld dient te worden met een dubbele of driedubbele kopersectie, met houtinstrumenten in alle soorten en maten en maar een paar viooltjes. Dan vergelijk je de uitvoering van het Kerkraads Symfonieorkest (ja dat bestaat echt) met de uitvoering van Bunol, die voor de gelegenheid naast de stapel cello's ook nog wat viooltjes hebben toegevoegd. Waar ligt dan de grens tussen symfonieorkest en symfonisch blaasorkest? Volgens mij is het enige mogelijke antwoord dat die grens er dus niet is. En mijn vraag over een blaaskwintet, is dat klassiek? Ik denk dat Naxos vindt van wel. Toch zijn er bij menig harmonieorkest meer strijkers te vinden. Is dat niet waar het om gaat? Waar gaat het dán om? Leg het me alsjeblieft uit!

The Joker schreef:
De componisten die Marnix noemt schrijven originele muziek voor HaFa-orkesten, die composities verschillen wel degelijk veel van de composities geschreven voor symfonieorkest. Als student Ha-Fa-directie zijn dat ook de stukken waar wij mee leren dirigeren en die op het eindexamen gedaan moeten worden. Ik krijg daar geen Mahler, Stravinsky of wat dan ook. Mocht jij nog willen beweren van wel, dan nodig ik je graag uit om eens een lesje te komen bijwonen.

Je hebt heel duidelijk niet al mijn posts gelezen. Die componisten schrijven voor blaasorkest, ik ken ze. Natuurlijk is dat geen Mahler of Stravinsky. Maar dat is toch gewoon puur een niveau- en tijdsverschil? Heb je de harmonie van Bunol Husa's Apotheosis of this Earth horen spelen? Dat is wat anders dan Oregon van Jan de Haan! Jullie hebben het over een niveauverschil, en geen verschil tussen klassiek en hafa! Natuurlijk vind ik het gruwelijk als een slechte harmonie Der Titan speelt. Maar ik vind het net zo afschuwelijk als een slecht symfonie-orkest der Titan speelt!

The Joker schreef:
Even ter illustratie:
http://www.youtube.com/watch?v=QdkDjVznK8U
Leuk geprobeerd, maar tenenkrommend en Gustav zou zich omdraaien in zijn graf. Toch is dit een goed orkest met een niet onverdienstelijke dirigent. Je hoort dat (om maar even dicht bij huis te blijven) de trompettisten compleet anders spelen dan in de vele symfonie-opnames die er zijn. Qua sound en qua lijnen gaat dit echt nergens over. Nu schrijf ik dit niet om deze uitvoering af te kraken en het orkest de grond in te stampen, maar puur om dit punt duidelijk te maken.

Goeie illustratie, ik heb 'm niet geluisterd, maar ik geloof je zo. Goed, de trompettist heeft een verkeerde klank. Vervang hem door Peter Masseurs. De lijnen gaan nergens over, vervang de dirigent door Bernard Haitink. Is het dan nu klassiek, en geen Hafa meer? Waar ligt de grens dan? Als ik dit verkeerd zie, hoe zou ik het dán moeten zien?

Licht me bij alsjeblieft, want ik snap er blijkbaar niets van.[/quote]

_________________
http://www.blazerspartijen.nl
http://www.presidentsofantarctica.com
http://www.aachen-bigband.de
Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: solo "Glenn beats the battle of Jericho"
BerichtGeplaatst: 12 feb 2012 15:53 
Offline

Geregistreerd: 31 aug 2010 08:15
Berichten: 41
Muziekaal gezien kunnen HAFA-orkesten zich het beste beperken tot het voor hen geschreven repertoire.
Stukken die eigenlijk voor symfonieorkest zijn, zijn 9 van de 10 keer ook niet om aan te horen. Ik heb al zó vaak, van hele gerenomeerde orkesten en dirigenten dat soort stukken gehoord waarbij je zo in slaap valt.....
Héle symfonieen. En het klinkt nergens naar. Ze proberen een symfonieorkest na te doen. En dat gaat niet!
Een harmonie is géén symfonieorkest.

Probeem is alleen dat het publiek ook wat verwacht.....
Speel je alleen het HAFA repertoire dan is er een grote kans dat er publiek weg gaat blijven.
Vandaar dat de zgn lichte muziek voor HAFA nogal eens gespeeld wordt.
En dan swingt het iid bijna altijd voor geen meter.

Wij hebben een keer een stuk gespeeld wat geschreven was door een componist uit de lichte muziek. Ik weet dat onze dirigent toen speciaal daarvoor een paar lessen heeft genomen bij die van het metropole.... Daar is toch niks mis mee?
Je kan ook zeggen dat een HAFA dirigent mag investeren in zichzelf?
Waarom moet de club daarvoor betalen?

Ik ben zelf ook klassiek opgeleid. Heb wel eens een uitstapje gemaakt naar een échte bigband, geleid door een échte lichte muziekman.
En daarin heeft Roel écht wel gelijk.
Lichte muziek is gewoon een vak. Niet iets wat je er zomaar even een beetje "bijdoet".


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 59 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.