trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Ik begrijp Jazz niet
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 15 jun 2024 22:11

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 nov 2006 19:22 
Offline

Geregistreerd: 01 jul 2004 22:18
Berichten: 1160
Woonplaats: De Zeeuwse kust
"Kind of Blue" is één van de musthaves in jazz. Eén van de beste albums ooit gemaakt. Luister ook eens naar "Blues And The Abstract Truth" van Oliver Nelson. Daar hoor je alleen maar composities die gebaseerd zijn op een blues-schema of op een rhythm-schema. Een "rhythm-schema" werd/wordt heel vaak gebruikt in de jazz. Het is gebaseerd op het akkoordenschema van het nummer "I got rhythm" van George Gershwin. Op dit album speelt ook Freddie Hubbard mee. Heel erg goed.
Het is met jazz net zo als met klassieke muziek, je moet je er in verdiepen en er veel naar luisteren.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 nov 2006 01:16 
Offline

Geregistreerd: 22 jun 2002 16:08
Berichten: 1845
Woonplaats: Groningen
Hier kan ik aan toevoegen.. (als niet jazz man) Vooral veel doen!!! tenminste uit mijn ervaring geldt dat bij klassiek zeker.. door dingen zelf te spelen gaat het bij mij altijd veel meer leven 8)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 dec 2006 17:57 
Offline

Geregistreerd: 06 nov 2006 23:12
Berichten: 5
Woonplaats: Grevenbicht
Is het niet ook zo dat als je de muziek ook je eigen wil van het spel en schema komt kijken? lijkt me wel he, ik bedoel als je gaat improviseren en je kent zoals mij niet alle accoorden uit je hoofd ga je veel op gehoor doen, bij sommige schema`s gaat dit niet, als daar iemand ligt te knallen met zijn snelste kunnen is knap en zal wel weten wat hij allemaal van plan is, vaak genoeg live gezien, maar is het nog leuk voor de mensen die luisteren? daarom zijn ook altijd de muziekanten die gaan luisteren naar deze muziek. Moet wel nog iets van herkenning in zitten, gelukkig zijn er dan mensen die je goed kunnen helpen. zelf vind ik Bill Chase en Chris Botti super... maar das dan toch heel verschillend, Bill voor zijn lead en chris voor zijn toon en muzikale spel. al gaan er wel de verhalen rond dat hij veel zou faken die Chris Botti, als iemand daar meer van weet graag mailen!

Veel plezier met TrumpetJazz Luisteren

_________________
www.pitchlight.com
www.dansorkest.com
www.cecilia-online.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 dec 2006 15:29 
Offline

Geregistreerd: 26 jul 2003 19:56
Berichten: 100
Woonplaats: Tilburg
Ik heb zelf als ik naar chris botti luister dat ik daar een heleboel dingen hoor die eigenlijk van andere trompettisten komen.

Luister bijvoorbeeld naar Wynton Marsalis of Chet baker (niet qua toon maar qua stijl) en dan hoor ik dat botti die immiteert.

Daarom vind ik persoonlijk chris botti een mindere jazz-solist


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 dec 2006 20:24 
Offline

Geregistreerd: 18 sep 2001 07:46
Berichten: 764
Woonplaats: Utrecht
Ten dele met je eens... Chris Botti pretendeert niet een nieuw wiel te hebben uitgevonden. Wil zijn muziek ook niet als jazz bestempelen....meer een soort pop, cross over, met invloeden van....bla bla bla....
Ik ( en meer mensen op dit forum ) hebben hem live op het NSJF gehoord en ik kan je verzekeren dat hij wel degelijk over een techniek, muzikaliteit....en zo meer beschikt waar menigeen over droomt en zal blijven dromen.
Ik geef toe: ik heb een dvd van hem die niet helemaal "live" is...ik denk een paar overdubs, maar daar zijn de beste artiesten nog wel eens op te betrappen....ik noem Earth Wind and Fire...enz... enz...

Sorry, even een lans breken voor iemand waar ik tot een paar maanden geleden dezelfde vooroordelen over had, tot ik hem live hoorde....wat een sound!!!

Nog steeds is hij naar mijn smaak iets te commercieel, maar dat is van mijn kant ook weer hypocriet, daar ik het wel lekker vind om zijn cd's te draaien in de auto, hij vrijwel zeker meer centjes krijgt dan ik, :wink: :wink: , EN hij gewoon durft iets te doen wat HIJ leuk en geweldig vindt, en er ook nog keihard voor wil werken...kijk maar eens naar zijn tourschema...ik benijd hem niet!!!

Vergelijk het eens met een Andre Rieu....voorstanders en tegenstanders, maar stiekem van binnen zouden we allemaal best een avondje mee willen doen... :wink:

Genoeg geneuzel voor het weekend


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 dec 2006 11:31 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 jan 2004 13:47
Berichten: 971
Woonplaats: Welten, Heerlen
A3aan schreef:
Vergelijk het eens met een Andre Rieu....voorstanders en tegenstanders, maar stiekem van binnen zouden we allemaal best een avondje mee willen doen... :wink:


Spreek voor je zelf...

Chris heeft een geweldig geluid en hij speelt erg muzikaal. Eigenlijk worden muzikanten beïnvloed door hun voorgangers. Misschien is dat bij Botti iets beter te horen, maar ik ervaar het niet als storend. Wel jammer dat hij relatief veel harmon mute speelt, terwijl hij zo'n dijk van een sound op open trompet heeft.

_________________
www.smallbigband.com
www.juicylucy.net
www.sjonniewiener.com
www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.