Dehaanmuziek schreef:
Verder heb ik ook nog niet veel vijfde stemmen gezien, maar dat wil niet zeggen dat ze niet voorkomen, natuurlijk. Er zijn er hier vast met andere ervaringen.
Bij het Jazzorkest van het concertgebouw zitten er altijd 5.
Overigens wil ik nog even zeggen dat die "overlast" die muzikanten van elkaar kunnen
ondervinden een serieuse aangelegenheid is. Wij trompettisten vinden de bones en de
saxen al gauw mietjes als ze over ons klagen maar een gehoorsbeschadiging is heel
makkelijk op te lopen. In de industrie staat in de cao's tot welke sterkte, en hoe lang, men
mag worden blootgesteld aan "herrie" maar die waarde's zijn vaak een lachertje als
je het vergelijkt met wat er uit een trompet of een trombone of van een cymbal af kan
komen. Ik probeer toch vaak op die achterste rij mijn toeter naast de trombonisten vóór
mij te houden, of in ieder geval niet op het hoofd gericht.
Ik hoorde gisteren een verhaal over een wat oudere klarinettist die ik ken, hij heeft bij een
soundcheck dicht bij een monitor gestaan toen er een zeer harde feedback (rondzingen)
optrad en sinds die tijd heeft hij dag én nacht een harde pieptoon in zijn oren.
Hij wordt er helemaal gek en zelfs depressief van. Hij laat zich thans door een één of
andere specialist in Antwerpen behandelen, het zal je maar overkomen!
Zelf ben ik in de loop der jaren wel uit bandjes gestapt (na 2 of 3 keer spelen) omdat
ik vond dat er veels te hard werd gespeeld.