trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Ik begrijp Jazz niet
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 16 jun 2024 02:37

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 nov 2006 21:04 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
Het is ook een leerproces en daarnaast een kwestie van smaak. Toen ik 15 was luisterde ik naar Chuck Mangione en vond dat fantastisch, daarna groeide ik langzaam in de meer ingewikkeldere jazzmuziek.

Maar er is ook veel goeie smooth jazz zoals Chris Botti, Till Brönner (zijn commerciële cds), Rick Braun etc. Deze muziek is wat toegankelijker.

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 nov 2006 21:32 
Offline

Geregistreerd: 09 feb 2005 16:48
Berichten: 299
Wellicht dat ik over een tijdje "rijp" ben voor dit soort muziek. Momenteel is het mijn smaak niet.

Ik heb het album "To love again" van Chris Botti liggen, dat is zeker meer mijn smaak. Maar ook het werk van Louis Armstrong en bijvoorbeeld Art Farmer spreekt mij erg aan.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 nov 2006 01:44 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 okt 2004 13:46
Berichten: 699
Woonplaats: ja
Ik zou zeggen; probeer eens miles davis
kind of blue, scetches of spain en heeel veeel ander spul wat echt gaaf is. 2 jaar jazz luisteren is niet veel, ik kan ook nog maar weinig klassiek waarderen. ik ben met jazz geboren en getogen. klassiek ken ik niet. nouja.. nu wel.. alleen sommige klassieke stukken spreken me aan. anderen helemaal niet.. alleen ik merk wel naarmate de tijd verstrijkt er ook meer klassieke stukken me raken. en dat is waarschijnlijk net zoals jazz!

heb je ooit wel eens geimproviceerd? ik denk dat dat ook ogen (oren) zal openen!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 nov 2006 05:39 
Offline

Geregistreerd: 09 feb 2005 16:48
Berichten: 299
cees schreef:
heb je ooit wel eens geimproviceerd? ik denk dat dat ook ogen (oren) zal openen!


Alleen binnen bestaande stukken, nooit een heel stuk zelf geïmproviseerd.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 nov 2006 16:25 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 okt 2004 13:46
Berichten: 699
Woonplaats: ja
Makke schreef:
cees schreef:
heb je ooit wel eens geimproviceerd? ik denk dat dat ook ogen (oren) zal openen!


Alleen binnen bestaande stukken, nooit een heel stuk zelf geïmproviseerd.


Ik doelde meer op een stuk als Be-Bop ofzo. of je dat ooit hebt gespeeld en dan daar overheen soleren. ik denk dat je dan ook anders naar die muziek gaat luisteren namelijk.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Ik begrijp Jazz niet
BerichtGeplaatst: 09 nov 2006 02:10 
Offline

Geregistreerd: 08 aug 2005 06:02
Berichten: 90
Woonplaats: Kuala Lumpur
Makke schreef:
Ik luister sinds kort (2 jaar) naar jazzmuziek. Veel dingen vind ik leuk om naar te luisteren, maar veel muziekstukken begrijp ik niet.

Muziektechnisch gezien begrijp ik het wel, maar de gedachte erachter ontgaat me vaak. Vooral bij nummers waar in rap tempo de 8e en 16e noten elkaar opvolgen raak ik als luisteraar vaak geïrriteerd door de voor mij onbegrijpelijke wirwar van klanken.


Als het al te druk wordt houd ik het ook niet erg lang vol met aandachtig luisteren, dan glijdt het zo'n beetje langs me heen. Waar ik nog meer moeite mee heb is met free jazz (denk ik dat het heet). Van die avant-gardistische toestanden (arts ensemble of chicago enzo). Dat klinkt meer als een kippenhok dan als muziek.

Henk


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 nov 2006 08:53 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 feb 2003 00:21
Berichten: 1334
Woonplaats: Den Bosch
Ik ben een echte jazz-fan geworden.
Maar dan voornamenlijk de Big Bands van midden vorige eeuw: Ellington, Basie, Miller, e.d.
Tegenwoordig prachtig uitgevoerd door Lincoln Center Jazz Orchestra, maar ook in Nederland/Duitsland zijn er zeer goede Big Bands.
En ja, Big Band muziek is een vorm van Jazz dacht ik.

Daarnaast heb ik een zwak voor Dixie (sorry)
Ik heb Chris Barber bijv. 3 x gezien/gehoord, geweldige sfeer vind ik dat.

Daarnaast luister ik naar van alles, een favoriete CD is Miles Davies The Munich Concert.

Ach zo kan ik nog een A4-tje doorgaan.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: jazz
BerichtGeplaatst: 09 nov 2006 16:42 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 sep 2006 09:17
Berichten: 541
Woonplaats: Nieuwegein
brassheavy schreef:
jazz is niet alleen snelle bebop loopjes. Jazz is veel meer dan dat. Louis Armstrong speelt ook jazz.

Bouw het een beetje op. Ga van Armstrong, naar de oude swing van Miller, Basie, Ellington.


Prachtig, ik zit kennelijk nu in mijn big band fase... Ik heb kind of blue een paar jaar terug voor mijn verjaardag gehad. Das best een geinige cd, maar persoonlijk vind ik het voornamelijk geschikt als achtergrond muziek... Ik kan er niet bewust naar luisteren. Dan worden na een paar minuten mijn ogen heel zwaar.

Maar goed, ik wilde verder kijken (of: luisteren) en heb toen Bitches Brew gedownload (boef die ik ben...) en het is maar goed dat ik die gedownload heb... Wat een vage poep is dat zeg. Niet mijn muziek...

Maar:ik zit ook nog niet zo lang in de jazz, misschien ga ik er nog wel eens van houden!

:!: Er is nog hoop :!:


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.