trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Dixie en Oude Stijl Jazz
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 27 apr 2024 19:06

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 dec 2003 10:19 
Offline

Geregistreerd: 22 jun 2002 16:08
Berichten: 1845
Woonplaats: Groningen
Ik heb me nog niet echt in de MODI :lol: verdiept...
ik ben nu bezig met voorbereiden op het conservatorium en daar hoort dus de theorie ook bij. Het boekje waar ik nu mee bezig ben (Algemene Muziekleer) bevat zoveel informatie, dat het voor mij, na twee keer vluchtig doorlezen, onmogelijk is om ze nu al te onthouden. 8O


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 dec 2003 15:22 
Offline

Geregistreerd: 21 sep 2002 09:24
Berichten: 114
Woonplaats: Langdorp, België
Dat zal dan het verschil zijn tussen België en Nederland zeker, modi/modussen whatever, we weten waar het over gaat, niet?
Ik zit in mijn laatste jaar conservatorium, dus ik ken ze ondertussen wel. Maar er is een verschil tussen ze kennen in theorie en ze ook effectief in de praktijk kunnen gebruiken. Het vergt heel wat oefening om wanneer je een bepaald akkoord ziet staan, meteen ook te kunnen zeggen, hey daar kan ik frygisch over soleren, nietwaar...

Maar toch, een heel interessante materie, die modi. Even de meest gebruikte opsommen. re dorisch, mi frygisch, fa lydisch, sol mixolydisch, la eolisch. Natuurlijk te transponeren naar alle toonaarden.

Dorisch is de kleine toonladder met de zesde toontrap verhoogd, frygisch is de kleine harmonische toonladder met de tweede toontrap verlaagd en de zevende verhoogd, lydisch is de grote toonladder met de vierde toontrap verhoogd en mixolydisch is de grote toonladder met de zevende toontrap verlaagd. eolisch is gewoon gelijk aan de kleine antieke.

bvb. re dorisch is re klein met de zesde toontrap zijnde de bes verhoogd dus gewoon si hersteld. re-mi-fa-sol-la-si-do-re. Zo simpel is het.

En nu oefenen maar!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 dec 2003 16:06 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
Gelukkig bestaan er nog meer toonladders dan de zogenaamde kerktoonladders anders zou het allemaal wel erg gemakkelijk worden....dus gealtereerd, hele toons, heel/half (diminished) of half/heel ect.

Nadat je ze allemaal kent is het beste om ze te vergeten anders klinkt de solo wel erg schools !

Ik heb gemerkt dat hoe meer je kunt spelen en kwa theorie begrijpt, des te meer valt er nog te leren en kom je erachter dat je eigenlijk nog niets kan (beetje kromme zin). Je krijgt dan steeds meer respect voor mensen zoals Wynton Marsalis en Maurice Andre.

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 dec 2003 16:56 
Offline

Geregistreerd: 21 sep 2002 09:24
Berichten: 114
Woonplaats: Langdorp, België
Absoluut. Ik kon het niet beter zeggen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Dixieland
BerichtGeplaatst: 11 okt 2004 20:23 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 aug 2004 17:49
Berichten: 21
Woonplaats: Geleen
Grasshopper schreef:
We zijn uit liefhebberij een dixiebandje gestart. Klassieke bezetting - trompet, klarinet, schuif, besbas, banjo, slagwerk. Allemaal ruim ervaren muzikanten, maar vooral hafabra vanaf papier. De basis klinkt wel aardig maar is het niet echt. We lopen wat vast... Is er nog hoop?


Maak het niet moeilijker dan het is: Véél en regelmatig originele oude opnamen beluisteren: Eddie Condon, Muggsy Spanier, Bobby Hacket, Bix Beiberbecke..... Gelukkig zijn véél oude opnamen redelijk goedkoop weer op CD te verkrijgen.
Spreek af om een nummer per week van de CD in te studeren ! Het resultaat zal verassend zijn, zeker met ervaren muzikanten!
Hiermee bouw je ervaring op (ideeën) en zal het op den duur vanzelf makkelijker gaan.
Veel succes!
Jan Tom

_________________
www.piccoloband.be


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 jun 2005 14:42 
Offline

Geregistreerd: 04 nov 2003 13:03
Berichten: 37
Woonplaats: Wageningen / Amersfoort
Citaat:
Maak het niet moeilijker dan het is: Véél en regelmatig originele oude opnamen beluisteren: Eddie Condon, Muggsy Spanier, Bobby Hacket, Bix Beiberbecke..... Gelukkig zijn véél oude opnamen redelijk goedkoop weer op CD te verkrijgen.
Spreek af om een nummer per week van de CD in te studeren ! Het resultaat zal verassend zijn, zeker met ervaren muzikanten!
Hiermee bouw je ervaring op (ideeën) en zal het op den duur vanzelf makkelijker gaan.
Veel succes!
Jan Tom


Ik kan niet anders dan het hier helemaal mee eens zijn! Probeer vooral niet om alle juiste partijen op papier te krijgen en deze zo goed en precies mogelijk te spelen. Dat is niet de juiste benadering!

Beluister een opname van een nummer dat je wilt instuderen. Een ieder luistert deze CD thuis, en probeert zijn/haar partij goed in het gehoor te krijgen. Dat hoeft niet precies en exact, maar probeer het gewoon enigzins. Het geeft niet als je de nummers net iets anders speelt dan op de opname die je beluistert. Wees niet bang om er (in het begin enigzins) je eigen draai aan te geven. Desnoods kun je een paar kladjes met notenschrift voor jezelf opschrijven, maar zeker niet teveel. De volgende stap is dat je samenkomt en dat nummer samen speelt. Gewoon beginnen, en kijken waar je uitkomt. Hoe minder van papier hoe beter, hoe meer improvisatie en vrijheid hoe beter. Laat iederen zich vooral heel erg vrij voelen in de muziek. Dan kan het alleen maar goedkomen. Je zult verbaast staan hoever je dan komt.

Ik speel zelf in een studenten jazzband, en nieuwe bandleden (wanneer oude bandleden afstuderen) zijn bijna allemaal in eerste instantie klassiek georienteerd, totdat ze op deze manier hun muziek en partijen instuderen. Niet van muziek, maar door voorspelen door een ander, en het luisteren van oude opnamen. Ieder nieuw bandlid maakt geeft daar op een gegeven moment zijn eigen draai aan, zodat je dezelfde nummers door de jaren heen toch steeds weer anders speelt. Dat houdt het leuk!

Veel succes!!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 34 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.