trompet.nl > forum > Toon onderwerp - In wat voor orkest spelen jullie?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 27 apr 2024 16:48

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 99 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13  Volgende

In wat voor orkest spelen jullie?
Fanfare 27%  27%  [ 28 ]
Brassband 5%  5%  [ 5 ]
Harmonie 32%  32%  [ 33 ]
Anders 35%  35%  [ 36 ]
Totaal aantal stemmen : 102
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 mei 2005 10:12 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 okt 2002 14:54
Berichten: 328
Woonplaats: Heerhugowaard
cornet? vindt je brassband dan niet nog een grotere liefde????

_________________
HvL 5


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 mei 2005 10:53 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 mei 2005 05:36
Berichten: 321
Woonplaats: Achel, Limburg (B)
nielsmarchal schreef:
cornet? vindt je brassband dan niet nog een grotere liefde????


Wij proberen een beetje de originele fanfare bezetting aan te houden (in de mate van het mogelijke), dus zowel trompetten als cornetten en alto's in de plaats van hoorns (spijtig genoeg geen baritons, enkel euphoniums en ook geen Es-bugel, wel een Es-cornet)

In de Nederlandse pers heeft ons dit wel eens de titel "uitvergrootte brass band" opgeleverd. Tsja...

Zelf ben Ik ook wel een liefhebber van brass band muziek, maar hier in de streek zijn er bijna geen brass band. Of toch geen die iets met mij kunnen aanvangen ;)
(en dan is er ook nog dat chronische gebrek aan tijd... :cry: )

_________________
Kon. Fanfare Kempenbloei Achel


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: spelen!
BerichtGeplaatst: 07 sep 2005 20:49 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 jul 2005 23:42
Berichten: 43
Woonplaats: terug naar Oegstgeest
Ik ga 't 'ns proberen bij de Royal City Band in 's-Gravenhage.
Lijkt me een leuk orkest.

Vroeger gespeeld bij fanfare de Vlecke in Gorredijk, Harmonie 67 in Groningen,
Viribus Unitis in Wilnis en bij K&G3 in Leiden. Her en der nog wat meegespeeld
in de kerk en in 't theater.

Begin me steeds meer te interesseren in trompetmuziek in de pop en jazz.

Ventilog

_________________
Klink dan en daverje fier yn 't run....


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 sep 2005 23:17 
Offline

Geregistreerd: 20 nov 2004 14:15
Berichten: 191
Woonplaats: Aan de toog
Jan H schreef:
nielsmarchal schreef:
cornet? vindt je brassband dan niet nog een grotere liefde????


Wij proberen een beetje de originele fanfare bezetting aan te houden (in de mate van het mogelijke), dus zowel trompetten als cornetten en alto's in de plaats van hoorns (spijtig genoeg geen baritons, enkel euphoniums en ook geen Es-bugel, wel een Es-cornet)

In de Nederlandse pers heeft ons dit wel eens de titel "uitvergrootte brass band" opgeleverd. Tsja...

Zelf ben Ik ook wel een liefhebber van brass band muziek, maar hier in de streek zijn er bijna geen brass band. Of toch geen die iets met mij kunnen aanvangen ;)
(en dan is er ook nog dat chronische gebrek aan tijd... :cry: )
Geef mij maar een fanfare met hoorns, alto's dat klinkt toch niet, dat is juist alsof iemand praat met zijn neus dichtgenepen. Hoorn is ook een instrument dat zo goed als met elk instrument mengt of een overgang biedt.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 sep 2005 09:05 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 mei 2005 05:36
Berichten: 321
Woonplaats: Achel, Limburg (B)
symphonic-fan schreef:
Geef mij maar een fanfare met hoorns, alto's dat klinkt toch niet, dat is juist alsof iemand praat met zijn neus dichtgenepen. Hoorn is ook een instrument dat zo goed als met elk instrument mengt of een overgang biedt.

Volgens mij kunnen beide instrumenten mooi klinken. Een goede alto klinkt mooi rond en warm (als een grote bugel ;) ), en dat mengt juist heel goed met de bugels en euphoniums (volgens sommigen zelfs TE goed...)

Zoals jij zegt, kan een goede hoorn mengen met andere instrumenten (vooral hout vind ik dan...?) of een overgang bieden. Maar ik heb ook al ooit hoorns gehoord die totaal nergens mee mengen...

Veel hangt ook af van de muziek die je speelt. In brassband bewerkingen vind ik hoorns meestal totaal misplaatst (vooral als ze gewoon de altopartij overnemen) en in harmoniebewerkingen is het misschien juist omgekeerd.

Waar ik bij het WMC erg van genoten heb, is juist de erg verschillende klankkleuren van de verschillende deelnemers door de (kleinere of grotere) verschillen in bezetting en balans tussen de verschillende deelnemers. Dat is toch heel iets anders dan de brassbands met hun "standaardbezetting"...

Maar iedereen heeft natuurlijk het recht om het een soort van bezetting te verkiezen boven een andere. En ik kan mij inbeelden dat jij, als "symphonic man" meer verftrouwd bent met de klanken van een hoorn. Maar heb je ooit al eens naar een echt goede alto geluisterd? Ik denk dan bv. aan Sheona White (van YBS) of Stijn Berbe (Willebroek, maar heeft ook al eens op alto mogen invallen bij het concertgebouworkest als ik mij niet vergis)

_________________
Kon. Fanfare Kempenbloei Achel


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 sep 2005 11:01 
Offline

Geregistreerd: 20 nov 2004 14:15
Berichten: 191
Woonplaats: Aan de toog
Jan H schreef:
symphonic-fan schreef:
Geef mij maar een fanfare met hoorns, alto's dat klinkt toch niet, dat is juist alsof iemand praat met zijn neus dichtgenepen. Hoorn is ook een instrument dat zo goed als met elk instrument mengt of een overgang biedt.

Volgens mij kunnen beide instrumenten mooi klinken. Een goede alto klinkt mooi rond en warm (als een grote bugel ;) ), en dat mengt juist heel goed met de bugels en euphoniums (volgens sommigen zelfs TE goed...)

Zoals jij zegt, kan een goede hoorn mengen met andere instrumenten (vooral hout vind ik dan...?) of een overgang bieden. Maar ik heb ook al ooit hoorns gehoord die totaal nergens mee mengen...

Veel hangt ook af van de muziek die je speelt. In brassband bewerkingen vind ik hoorns meestal totaal misplaatst (vooral als ze gewoon de altopartij overnemen) en in harmoniebewerkingen is het misschien juist omgekeerd.

Waar ik bij het WMC erg van genoten heb, is juist de erg verschillende klankkleuren van de verschillende deelnemers door de (kleinere of grotere) verschillen in bezetting en balans tussen de verschillende deelnemers. Dat is toch heel iets anders dan de brassbands met hun "standaardbezetting"...

Maar iedereen heeft natuurlijk het recht om het een soort van bezetting te verkiezen boven een andere. En ik kan mij inbeelden dat jij, als "symphonic man" meer verftrouwd bent met de klanken van een hoorn. Maar heb je ooit al eens naar een echt goede alto geluisterd? Ik denk dan bv. aan Sheona White (van YBS) of Stijn Berbe (Willebroek, maar heeft ook al eens op alto mogen invallen bij het concertgebouworkest als ik mij niet vergis)

Een mooie uiteenzetting van U, ben wel in de hafabra wereld opgetrokken, maar het trekt mij niet.
Hou van enorm veel kleuren, persoonlijk vind ik de alto toch maar beperkt, ook qua kracht.
Hoorn is ook een goede opvulling tussen het hoog koper en het laag koper.
Smaken kunnen verschillen dat is juist.
Ken niet zoveel goede alto's, White ken ik ja.
Kent U goede hoornisten ? Ook amateurs.
Hoorn geeft ook meer dekking voor de trompetters, het dekt wat.
Ach ieder zijn voorkeur, maar de meer liefhebbers van het symfonische zullen de voorkeur geven voor hoorns uiteraard (heb het dan niet over symf. werken door symf. orkest uitgevoerd).
De harmonie mannen zullen ook hoorns verkiezen.
Fanfare zal wel wat verdeeld zijn, maar toch meer voor de hoorn kiezen.
BB is alto gewoon standaard, dus daar is geen twijfel of discussie over.
Ben geen BB kenner, hoor wel als het goed is of niet.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 sep 2005 11:08 
Offline

Geregistreerd: 30 apr 2002 07:08
Berichten: 228
Ik ken Stijn wel wat heeft nog veel bij ons in het orkest gespeeld. mja die is goed natuurlijk :D
En alto mengt ook goed in een orkest? Ik vind Fr. Hoorn juist nasaal klinken. Alto klinkt juist heel open.
En kracht, ik heb een tijdje een alto uitgeprobeerd, daar kun je een gebouw letterlijk mee doen trillen! Wij hebben beiden in ons orkest en daat gaat ook goed :)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 sep 2005 12:03 
Offline

Geregistreerd: 20 nov 2004 14:15
Berichten: 191
Woonplaats: Aan de toog
Gryvix schreef:
Ik ken Stijn wel wat heeft nog veel bij ons in het orkest gespeeld. mja die is goed natuurlijk :D
En alto mengt ook goed in een orkest? Ik vind Fr. Hoorn juist nasaal klinken. Alto klinkt juist heel open.
En kracht, ik heb een tijdje een alto uitgeprobeerd, daar kun je een gebouw letterlijk mee doen trillen! Wij hebben beiden in ons orkest en daat gaat ook goed :)
Hoorn nasaal ja als daar een prutser dat dingen probeert te spelen.
Die alto's wat daar worden genoemd zijn toppers, dan kan ik ook een hoop toppers opnoemen bij de hoorns.
Als ik op amateur niveau vele alto's hoor, dan hoor ik hese instrumenten.
Goede amateur hoorns liggen ook niet zo dik bezaaid dat weet ik ook wel, is redelijk moeilijk qua stemming, intonatie en trefzekerheid.
Beiden in het orkest ben ik persoonlijk niet zo een voorstander van, krijgt ge niet echt een eenheid.
Voor mensen overtuigd te maken dat de hoorn een instrument is dat overal mee mengt, luister dan maar eens naar Brahms.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 99 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.