trompet.nl > forum > Toon onderwerp - uitversterken bigband
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 15 jun 2024 21:58

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

hoe moet een bigband uitversterkt worden?
elk instrument afzonderlijk 40%  40%  [ 8 ]
2 microfoons voor alle blazers + combo apart 10%  10%  [ 2 ]
anders.... 50%  50%  [ 10 ]
Totaal aantal stemmen : 20
Auteur Bericht
 Berichttitel: uitversterken bigband
BerichtGeplaatst: 29 aug 2006 10:29 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 maart 2004 14:48
Berichten: 145
Hallo,

Ik vraag me af wat jullie ervaringen zijn met het uitversterken van een band en dan vooral de verschillende methodes.
In 1 van de bands waarin ik speel wordt altijd per instrument uitversterkt: elke blazer had een clip on en het combo werd ook gewoon uitversterkt.
Mijn ervaring hiermee is echter dat het altijd veel te hard gaat en de balans ver te zoeken is.
Ik ben ook van mening dat een band alleen uitversterkt moet worden als dat echt nodig is, in sommige zalen is het helemaal niet nodig om de blazers uit te versterken, maar dit wenste onze geluidsman per se.
Hoe zijn jullie ervaringen?

Pim


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 aug 2006 10:35 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 maart 2002 13:12
Berichten: 636
Woonplaats: Nijmegen
Tjow Pim,

Precies wat je als laatste opmerkt. Het hangt heel erg van de (grootte en akoestiek van de ) zaal af. Een goede geluidsman weet dit. Als je buiten speelt en het geluid kan goed weg dan kun je met geluid meer maken dan dat je binnen in een soort keldertje van een kasteeltje staat te spelen. (zoals we met onze bigband wel eens deden) In dat geval is het zoveel mogelijk akoestisch en dan nog gedoseerd spelen. Ook zul je je er dan in moeten schikken dat je niet alles op de monitor zult krijgen zoals je het misschien zou willen.

grtz M

_________________
www.clubsoda.nl
http://www.clubsoda.hyves.nl/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 aug 2006 10:55 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
Bij onze big band spelen de koperblazers altijd onversterkt. Ook als we in zalen spelen voor 2000 mensen. De saxen hebben dan wel een microfoon voor een extra randje. De ritmesectie en zang is altijd uitversterkt.

Er is natuurlijk wel een solisten microfoon voor de band.

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 aug 2006 11:13 
Offline
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 okt 2005 08:52
Berichten: 2388
Woonplaats: Hoek van Holland
erikveldkamp schreef:
Bij onze big band spelen de koperblazers altijd onversterkt. Ook als we in zalen spelen voor 2000 mensen. De saxen hebben dan wel een microfoon voor een extra randje. De ritmesectie en zang is altijd uitversterkt.

Er is natuurlijk wel een solisten microfoon voor de band.


Het alleen niet versterken van de koperblazers, zoals Erik bedoelt, heb ik meer gezien
Een enkele keer valt me dan wel op dat het koper dan te zacht wordt t.o.v. de rest, hetgeen natuurlijk wel de geluidsman(nen) is aan te rekenen.

De bigband waar ik wel eens bij inval speelt overigens, afhankelijk van de situatie,
met alle blazers tegelijk versterkt of niet versterkt.

_________________
http://www.meteohoekvanholland.nl/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: uitversterken bigband
BerichtGeplaatst: 29 aug 2006 12:44 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 jan 2004 13:47
Berichten: 971
Woonplaats: Welten, Heerlen
trompet schreef:
, in sommige zalen is het helemaal niet nodig om de blazers uit te versterken, maar dit wenste onze geluidsman per se.
Snap ik niet zo goed. De kick van een bigband is juist dat je het live, onversterkt moet horen. Ik heb nog nooit een goed versterkte bigband gehoord. Veel optredens van Holland Bigband, WDR en dergelijke waar ik ben gaan luisteren waren veelal onversterkt, zodat je de natuurlijke balans van het orkest in de zaal hoort. Verder heeft je geluidsman niks te wensen, de band bepaalt hoe en wat er versterkt moet worden, of zie ik dat verkeerd?

Wat betreft zelf spelen vind ik onversterkt spelen het prettigst. Je hebt dan veel meer mogelijkheden om de manier waarop het geluid de zaal bereikt te beïnvloeden: meer of minder projectie, smal of breed uitstralen...

Dus: weg met de geluidsman!

_________________
www.smallbigband.com
www.juicylucy.net
www.sjonniewiener.com
www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: uitversterken bigband
BerichtGeplaatst: 29 aug 2006 12:48 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 maart 2004 14:48
Berichten: 145
Yamahaddatdangezegd schreef:
trompet schreef:
, in sommige zalen is het helemaal niet nodig om de blazers uit te versterken, maar dit wenste onze geluidsman per se.
Snap ik niet zo goed. De kick van een bigband is juist dat je het live, onversterkt moet horen. Ik heb nog nooit een goed versterkte bigband gehoord. Veel optredens van Holland Bigband, WDR en dergelijke waar ik ben gaan luisteren waren veelal onversterkt, zodat je de natuurlijke balans van het orkest in de zaal hoort. Verder heeft je geluidsman niks te wensen, de band bepaalt hoe en wat er versterkt moet worden, of zie ik dat verkeerd?

Wat betreft zelf spelen vind ik onversterkt spelen het prettigst. Je hebt dan veel meer mogelijkheden om de manier waarop het geluid de zaal bereikt te beïnvloeden: meer of minder projectie, smal of breed uitstralen...

Dus: weg met de geluidsman!


Je hebt inderdaad gelijk dat de band het eigenlijk voor het zeggen heeft, echter is bij ons de geluidsman ook nauw betrokken bij de band en deze had microfoons aangeschaft voor de band: clip on's en dergelijke, dus hij wilde niet dat we op een andere manier van uitversterken over gingen. Echter doet hij nu het geluid niet meer en zijn we nu op zoek naar de beste oplossing.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 aug 2006 12:50 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 maart 2004 14:48
Berichten: 145
erikveldkamp schreef:
Bij onze big band spelen de koperblazers altijd onversterkt. Ook als we in zalen spelen voor 2000 mensen. De saxen hebben dan wel een microfoon voor een extra randje. De ritmesectie en zang is altijd uitversterkt.

Er is natuurlijk wel een solisten microfoon voor de band.


Erik,

wordt er bij de saxen bij jullie dan ook echt per sax uitversterkt, of maar met 2 microfoons ofzo voor de hele sectie?

Gr Pim


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 aug 2006 13:28 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
Iedereen een microfoon, maar alleen als dat nodig is. Bij kleinere zalen spelen ze gewoon akoustisch. Meestal klaagt het publiek dat we te hard zijn vandaar... :lol:

Maar ik vind ook dat een geluidsman een noodzakelijk kwaad is. Een goeie is moeilijk te vinden, maar ik ken ze wel gelukkig. Een slechte geluisdman kan het hele optreden verprutsen voor het publiek (en de band). Ik heb al heel wat concereten en jazzfestivals meegemaakt waar het optreden verprutst werd door de geluidsman.

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.