trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Ik begrijp Jazz niet
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 16 jun 2024 01:58

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Ik begrijp Jazz niet
BerichtGeplaatst: 07 nov 2006 18:54 
Offline

Geregistreerd: 09 feb 2005 16:48
Berichten: 299
Ik luister sinds kort (2 jaar) naar jazzmuziek. Veel dingen vind ik leuk om naar te luisteren, maar veel muziekstukken begrijp ik niet.

Muziektechnisch gezien begrijp ik het wel, maar de gedachte erachter ontgaat me vaak. Vooral bij nummers waar in rap tempo de 8e en 16e noten elkaar opvolgen raak ik als luisteraar vaak geïrriteerd door de voor mij onbegrijpelijke wirwar van klanken.

Is dit nu een kwestie van smaak, of moet ik hiernaar "leren" luisteren en ervan "leren" genieten?

Als voorbeeld bijvoorbeeld werk van Dizzy Gillespie. Ik zat net naar het stuk "Be-bop" te luisteren waarin sax en trompet elkaar afwisselen in een barage van noten, waar ik niks van kan maken.


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Ik begrijp Jazz niet
BerichtGeplaatst: 07 nov 2006 18:59 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2004 20:39
Berichten: 3151
Woonplaats: Kortenhoef
Makke schreef:
Is dit nu een kwestie van smaak, of moet ik hiernaar "leren" luisteren en ervan "leren" genieten?

Ten eerste moet je niks!
Ten tweede denk ik dat het een combinatie van beiden is!
Zelf hou ik bijvoorbeeld helemaal niet van dat hele drukke gedoe op een saxofoon! Word ik ook heel nerveus van!
Jouw voorbeeld Be-bob vind ik dan toevallig weer wel een geweldig nummer!

Als je er voor openstaat ga je het wel leren waarderen, denk ik!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Ik begrijp Jazz niet
BerichtGeplaatst: 07 nov 2006 19:03 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 maart 2002 13:12
Berichten: 636
Woonplaats: Nijmegen
Makke schreef:
Is dit nu een kwestie van smaak, of moet ik hiernaar "leren" luisteren en ervan "leren" genieten?

Ik denk beide. Het is net als met koffie, de eerste keer is meestal vies, maar als je het vaker ophebt begin je het meestal lekker te vinden. Daarna gooi je de melk en suiker over boord en word je een echte addict. net als ik. (pun intended)
Of je vindt het daarna nog steeds niets, wat natuurlijk net zo goed kan.

_________________
www.clubsoda.nl
http://www.clubsoda.hyves.nl/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Ik begrijp Jazz niet
BerichtGeplaatst: 07 nov 2006 19:10 
Offline

Geregistreerd: 09 feb 2005 16:48
Berichten: 299
Makke schreef:
Zelf hou ik bijvoorbeeld helemaal niet van dat hele drukke gedoe op een saxofoon! Word ik ook heel nerveus van!


Je bent niet de enige, dat heb ik dus ook, maar dan ook als Dizzy het zelf doet.

Ik ben eigenlijk jazz gaan luisteren om mijn algemene muziekkennis te verbreden. Achteraf gezien een goede keus geweest! Maar elke keer als ik stukken als Be-bop tegenkom op mijn Ipod of mijn muziekinstallatie thuis skip ik forward.

Overigens vind ik het wel knap wat ze doen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: jazz
BerichtGeplaatst: 07 nov 2006 19:40 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09 feb 2002 10:48
Berichten: 772
Woonplaats: Rijswijk
jazz is niet alleen snelle bebop loopjes. Jazz is veel meer dan dat. Louis Armstrong speelt ook jazz.

Bouw het een beetje op. Ga van Armstrong, naar de oude swing van Miller, Basie, Ellington.

Je hoeft jazz niet mooi te vinden, iets emotioneels met muziek krijgen kan je niet leren. Je moet wel alles eens een keer gehoord hebben.

Klassiek kan ook mooi zijn maar de een houdt meer van mozart en de ander van Mahler.

Veel luisterplezier.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: jazz
BerichtGeplaatst: 07 nov 2006 20:30 
Offline

Geregistreerd: 09 feb 2005 16:48
Berichten: 299
brassheavy schreef:
jazz is niet alleen snelle bebop loopjes. Jazz is veel meer dan dat. Louis Armstrong speelt ook jazz.


Weet ik, ik luister dan ook graag naar Louis Armstrong. Bij veel jazz voel ik die emotie ook, maar bij de bebop loopjes dus niet.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 nov 2006 20:31 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
Veel muziek waar jij het over hebt noemt men vaak "musicians music". Dat betekent niet dat een bepaalde voorkennis vereist is, maar wel erg mee helpt om de muziek te begrijpen. Zonder die kennis kun je er natuurlijk ook van genieten, maar met de inside informatie begrijp je beter wat er gebeurd (harmonisch, melodisch, ritmisch). Dat is overigens een levenslange studie wat het dan ook zo interessant maakt.

Maar je hebt snelle loopjes met en zonder muzikale inhoud. Sommige trompettisten willen ook gewoon hun virtuositeit laten horen (Sandoval, etc.). Freddie Hubbard was de meester van snelle loopjes die ook muzikaal erg interessant zijn. Clifford Brown is een goede 2e.... :P

Ik heb wat bootleg muziek van Clifford op mijn site gezet. Luister eens naar de Clifford Woodshed, waar hij studeert op snelle loopjes. Dat is fantastisch materiaal om naar te luisteren.

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 nov 2006 20:53 
Offline

Geregistreerd: 09 feb 2005 16:48
Berichten: 299
Ik heb naar het stuk Woodshed geluisterd, Erik.

Ondanks dat het retegoed is wat hij doet, kan het me emotioneel niet bekoren. Ik denk ook dat als ik ik de voorkennis zou hebben waar jij het over hebt, dat ik nog niet het gevoel erbij krijg wat ik bij andere stukken wel krijg.

Ik heb toch meer met de zwoelere jazz.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.