trompet.nl > forum > Toon onderwerp - ok voor musicus3: jazz forum
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 27 apr 2024 23:41

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 okt 2003 18:58 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5020
ok om deze discussie maar weer eens op gang te brengen, een vraagje wat is het grote verschil tussen dixyland en andere jazz?? weet ik helaas niet maar ik ben er van overtuigt dat iemand van jullie mij wel zal kunnen voorlichten,.....Ehhh inlichten

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 dec 2003 13:14 
Offline

Geregistreerd: 04 nov 2003 13:03
Berichten: 37
Woonplaats: Wageningen / Amersfoort
Ik heb het idee dat dixieland sowieso veel vrolijker is(Bel Ami, Oh, when the Saints, Ice Cream). Het wordt ook altijd gespeeld met een bepaald tempo, of eigenlijk meer een bepaalde drive. Ik ben ook erg benieuwd waar nou echt de grens ligt tussen die twee. Jazz heeft over algemeen meer 'diepgang' in zich vind ik. Bovendien verveeld Dixie erg snel bij het spelen.
Zelf improviseer ik liever op Jazz (daarmee bedoel ik dus de niet-dixie jazz). Je kunt daar veel meer inleggen, bij Dixie improviseer je dan volgens mij meer de snelle vrolijke loopjes en melodietjes, en af en toe wat fraseringen als opvulling van andermans solo.

Ben wel benieuwd of er mensen zijn met meer expertise of kennis dan ik op dit gebied die hier iets interessants over kunnen vertellen. Misschien weet Bert Lochs(gebruikersnaam HJ), volgens mij helaas één van de weinige 'lichte' muzikanten op dit forum, hier wel eea over te vertellen?


Laatst bijgewerkt door Tony op 03 dec 2003 14:09, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 dec 2003 14:05 
Offline

Geregistreerd: 22 jun 2002 16:08
Berichten: 1845
Woonplaats: Groningen
En Erik V. dan?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 dec 2003 14:08 
Offline

Geregistreerd: 04 nov 2003 13:03
Berichten: 37
Woonplaats: Wageningen / Amersfoort
Oh, nou ja, ik ben ook vrij nieuw op het forum, had me misschien even moeten verdiepen. Het leek mij (toen ik hier rondkeek) dat de meesten toch vrij klassiek georienteerd zijn...

ik zei ook 'een van de weinige', niet de enige... 8)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 dec 2003 16:49 
Offline

Geregistreerd: 22 jun 2002 16:08
Berichten: 1845
Woonplaats: Groningen
Weet ik :P


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 dec 2003 18:33 
Offline

Geregistreerd: 26 jul 2003 19:56
Berichten: 100
Woonplaats: Tilburg
marnix schreef:
ok om deze discussie maar weer eens op gang te brengen, een vraagje wat is het grote verschil tussen dixyland en andere jazz?? weet ik helaas niet maar ik ben er van overtuigt dat iemand van jullie mij wel zal kunnen voorlichten,.....Ehhh inlichten


Ik hoor hier allemaal rare dingen dus ik zal me er maar in mengen:

Hoewel dit opzich misschien weer een punt ter discussie is kun je zeggen:
Dixieland is eigenlijk een gevolg van de swing richting in Jazz...

Vragen om het verschil tussen Jazz en dixieland is een beetje als vragen het verschil tussen Barokmuziek en klassieke muziek...


Ow ja, ik ben trouwens een van de "lichte" trompettisten hier....
Ik ben 1e jaars in Tilburg...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 dec 2003 18:55 
Offline

Geregistreerd: 04 nov 2003 13:03
Berichten: 37
Woonplaats: Wageningen / Amersfoort
3 x Hoera voor alle lichte muzikanten op het forum!

Hoera,
Hoera,
Hoera!

ok, dus dixie is simpelweg een vorm van jazz, dat is duidelijk. Maar wanneer je het verschil tussen deze twee zou moeten omschrijven, wat zou je daar dan op antwoorden? Wanneer kun je iets dixie noemen, en wanneer niet?


Ik heb je profiel gelezen, "beroep: trompetter in het leger van de prins.." Speel je ook in een militair orkest, of is dat niet iets serieus...?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 dec 2003 14:58 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
Ik ben niet zo'n dixieland fan maar dat heeft meer te maken met het nivo waarop deze muziek meestal word gespeeld dan de werkelijke muziekstijl.

Je zou kunnen zeggen dat dixieland meer vanuit de amerikaanse brasbandcultuur komt (bezetting is meestal slagwerk, bastuba, banjo, trompet, trombone, klarinet) en wordt ook wel eens als oude stijl jazz gekenmerkt maar er schijnt geloof ik een verschil te zijn...

Een beroemde trompettist in de oude stijl is bijv. King Oliver (jaren '20). In de jaren '40 is meer de jazz ontstaan zoals we hem nu nog steeds kennen. Dizzy Gillespie en Miles Davis hebben daar veel aan bijgedragen.

Dit is een hele kleine geschiedenisles, wil je meer weten, koop eens een boek of video hierover, het is erg interessant.

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.