trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Koper secties uit symfonie-orkesten
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 27 apr 2024 07:20

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 mei 2005 11:43 
Offline

Geregistreerd: 20 nov 2004 14:15
Berichten: 191
Woonplaats: Aan de toog
Yamahaddatdangezegd schreef:
symphonic-fan schreef:
Iemand haalde het Nationaal Scottisch Orkest aan, klopt best, is het werk van Järvi, een combinatie van de Engelse school met wat Russische penache, wel iets minder ruw, zeg maar toch iets verfijnder, maar toch imposant.
Is vooral te merken met enkele Shostakovich opnames, o.a. ook de feestoverture, qua interpretatie misschien niet altijd dat, maar hoe het koper speelt, man man, om je vingers van af te likken.

"Iemand" was ik!

Romeo & Julia van Prokofiev en symfonie nr. 5 van Shostakovitsj zijn ook niet te versmaden in de uitvoering van Schotland/Järvi, mijns inziens.

Ken die opname van Romeo en Julia niet, de 5de wel van Shos. qua koper misschien wel, maar het geheel, wel degelijk, maar niet super.
Wie een geweldige opname van de 5de wil, moet die met Kurt Sanderling nemen, is een oudere opname. Moet er misschien eerst aan wennen, is nogal traag, maar daar druipt de spanning we lvan af. Tot nu toe de beste opname wat ik van de 5de heb gehoord.
De 10de met Sanderling is ook een aanrader.
Haitink is ook een aanrader voor Shos. niet alles symf. een topper van hem is de 8ste, waar ook het koper in uitblinkt, met Masseurs die met verve die solo super speelt, qua klank gewoonweg top.
Jansons is ook een topper voor Shos. zeker de zevende.
De elfde symf. is wat minder bekend, maar is wel mijn lievelings symfonie, hier mogen de koperblazers zich zeker uitleven.
Bent U een koperfreak en U kent die symf. niet, direct aanschaffen.
Ken hier niet zoveel opnames van, maar die van Järvi is toch geen aanrader vind ik persoonlijk.
Misschien toch maar Jansons proberen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 mei 2005 21:44 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 jan 2004 13:47
Berichten: 971
Woonplaats: Welten, Heerlen
Ik heb van Jansons (met Oslo) 6 en 9, super! Grappig genoeg is dat de eerste klassieke cd die ik ooit aanschafte, ruim 12 jaar geleden.

Verder heb ik 1, 3, 2 en 10 met Haitink helaas met London Phil :) 7 door Petersburg met Temirkanov, 5 door National Symph. met Rostropovich (gaaf hoor), 12 door het Gewandhaus Leipzig met Durjanen, last but most certainly not least: 13 door Moskou met niemand minder dan Kondrashin (topper).

Ik heb 11 inderdaad nog niet, maar ga er zeker naar op zoek!!!

_________________
www.smallbigband.com
www.juicylucy.net
www.sjonniewiener.com
www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 mei 2005 22:42 
Offline

Geregistreerd: 18 sep 2001 12:34
Berichten: 863
Woonplaats: Amsterdam
11 is vet!!!!!!! hakken en zagen...heerlijk, nog bruter dan 7

_________________
Ik verdien een hoop.....ik krijg alleen zo weinig!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 mei 2005 10:41 
Offline

Geregistreerd: 20 nov 2004 14:15
Berichten: 191
Woonplaats: Aan de toog
Yamahaddatdangezegd schreef:
Ik heb van Jansons (met Oslo) 6 en 9, super! Grappig genoeg is dat de eerste klassieke cd die ik ooit aanschafte, ruim 12 jaar geleden.

Verder heb ik 1, 3, 2 en 10 met Haitink helaas met London Phil :) 7 door Petersburg met Temirkanov, 5 door National Symph. met Rostropovich (gaaf hoor), 12 door het Gewandhaus Leipzig met Durjanen, last but most certainly not least: 13 door Moskou met niemand minder dan Kondrashin (topper).

Ik heb 11 inderdaad nog niet, maar ga er zeker naar op zoek!!!

Heb de 10de gehad met Rostropovich en heb die weggegeven, omdat ik daar gene zak aan vond, heb nog een andere van hem, de vierde, die is beter, maar daar zijn op zich niet zoveel opnames van, is een symf. die amper gekend is en heb de indruk dat die voor velen Shost. fans ontoegangelijk is.
Verbasst mij dat de 5de goed is met Rostr. het zou wel kunnen hoor.
Probeer Sanderling maar vast te krijgen, heeft wel niet alle symf. opgenomen van Shos.
De 12de symf. is ook één van mijn favorieten, die met Järvi is qua klank schitterend, zeker het begin met die lage strijkers.
Die opname met Kondrashin, ja lekker Russisch, hoe spelen de kopers daar, echt op zijn Russisch, hard, vettig, veel attaque en soms zo vals als een kater en af en toe controle vergeten. Is misschien niet altijd correct maar het heeft wel iets.
Sommigen houden ook van de opnames met de extriekeling Rozhdestvensky, maar is niet mijn ding.
Voor wie alle symf. wil hebben en toch goedkoop, moet naar het Kruidvat gaan, deze zijn met de WDR en Barshai.
Heb van sommige een paar fragmenten gehoord, ben er niet tuk op, maar krijgen toch goede commentaren.

Roel moet echt de elfde aanschaffen, als ge hem beluisterd hebt, post uw gedacht dan maar.
Welke opname weet ik niet, Jansons misschien, ev. Kitajenko, eens live gehoord, begrijpt de muziek van Shost. maar mag misschien wel feller.

Durjanen ken ik totaal niet, mag toch zeggen, dat ik er redelijk in verdiept ben in klassieke muziek, maar nooit van gehoord, hoe is die en van waar komt die en voor welke componisten is hij een crack ?


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.