Hans schreef:
Leer er maar mee leven.
Blazers en geluidsmensen zijn zelden een goede combinatie. Je kunt er beter voor zorgen dat het geluid op het podium in orde is, daar heb je meestal zelf controle over. Hoe het vervolgens via de PA klinkt is niet jouw verantwoordelijkheid, en ook niet iets waar je zelf invloed op kan uitoefenen.
Als het niet goed klinkt in de zaal is dat jammer maar niet jouw schuld.
Ga in elk geval nooit in discussie met de knoppendraaier, dat werkt alleen maar averechts.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Het is ook al jarenlang een grote frustratie van mij dat een mixer je sound (als individu en als band) compleet naar de kl*te kan helpen maar daar zijn wel oplossingen voor:
Feit: Een PA mag niks kosten (of liefst zo weinig mogelijk) dus wat verwacht je dan? Dat daar een prof achter staat? 9 van de 10 keer staat er iemand die het of voor de lol doet en zo'n setje heeft, of 8 tientjes krijgt en eigenlijk alleen weet hoe je die schuifjes openzet (niks EQ, niks balansen etc)
Als je echt een oplossing wil: vraag voor 1 persoon meer gage en neem een geluidsman mee waarvan je weet dat hij goed is. Mocht je er geen kennen? Mail me ff ik weet er wel een paar.
1 van mijn beste vrienden is geluidsman voor Ampco (doet altijd grote zalen NSJ en pinkpop etc) zegt ook altijd: "ik ga altijd uit van het akoestisch geluid van een instrument, maar veel geluidsmensen weten niet eens hoe bijvoorbeeld een trompet akoestisch hoort te klinken, die zetten gewoon zo'n schuifje open..." En ook bij Ampco lopen prutsers rond, op NSJ staan ook altijd van die Rock and Roll gastjes akoestische bandjes om zeep te helpen qua sound en ze snappen het daar ook niet allemaal, maar wel beter dan gemiddeld:
Kortom: Je moet iemand meenemen die jullie stijl muziek snapt en weet wat er nodig is om dat goed te laten klinken. Neem iemand mee met verstand van zaken en ervaring: kost je een extra gage (kun je doorberekenen) maar dan heb je ook wat.
Een eigen geluidsman kan zo onwijs HET verschil maken! Hij weet wat je gaat doen als band, wanneer en wat je voorkeuren zijn. Dat kun je allemaal afstemmen.
"Grote"bands nemen toch ook altijd een eigen mixer mee? das niet zomaar:)
Om een lang verhaal nog wat langer te maken:
Ik ben zelf ook al jaren met dit probleem aan het worstelen (pas een repetitie sessie gedaan met het Bose L systeem, (de grote versie niet de L1) Dat zou zowel zaal als monitor kunnen zijn, niet lomp hard (zoals meestal) maar gedefinieerd een helder/transparant, maar dat was het ook niet...
Heb inmiddels een eigen monitor gekocht (want podiumgeluid is natuurlijk ook deel van de frustraties over geluid) die ik altijd meeneem. Als je bijvoorbeeld een monitor systeem van MASTER voor je neus hebt liggen klinkt je trompet altijd als een eend. Daar zit zo superveel agressief mid in! (prima voor een beukbandje met blazers sectie, maar voor solo's echt niet te doen)
Tja, het is allemaal wat omslachtig wellicht maar speelvreugde en een goed gevoel hebben staat voor mij voorop. Dan maar een paar knaken minder verdienen.
Nou ja,
Hoop dat je er iets mee kunt...
Dacht, ik post weer eens iets:)