Allereerst: ik weet uiteraard wel in welk orkest Thomas speelt, (aan hem zelf om dat al dan niet mee te delen) ; een orkest met een heel evenwichtige (eigen) bezetting, mooie sound, zelden gebruik makend, naar ik weet alleen bij ziekte of andere oorzaak plotseling lege stoel, van remplacanten.
Kortom, een toporkest in de hafabrawereld, met leden die het over het algemeen ook wel leuk zullen vinden jaarlijks een uitdagend stuk uit te voeren en te laten beoordelen. Het wedstrijdelement bij de NBK, want daar hebben we het over, vind ik persoonlijk geen probleem, immers deze orkesten willen het graag, en wie ben ik om dat te veroordelen, sterker nog , zoals ik al zei, ik vind het best spannend om mee te maken.
Om het toch even met sport (voetbal) te vergelijken: het doel bij voetbal is de competitie (vriendenteams daargelaten), maar daarnaast speel je wel eens een vriendschappelijke wedstrijd.
Bij de (top-) brassbands net andersom: je geeft hoofdzakelijk concerten etc, maar gaat ook naar een concours, of, in mijn geval, een festival.
Maar geloof me, afgelopen weekend hebben we met ons orkest "Carols aan de Maas"mogen begeleiden, ik vind dat 1000x leuker dan een festival.
Juryleden zijn ook mensen met alle in het dagelijks leven voorkomende menselijke positieve en negatieve eigenschappen, zolang je daar doorheen kan prikken, en je wereld niet laat instorten bij een mindere beoordeling zijn er uit de rapporten best wel nuttige tips te halen. Ondanks dat ik geen liefhebber van concoursen ben , heb ik er zat meegemaakt, zo ook festivals. Ik moet eerlijk zeggen dat ik zeker in 90 pct van de gevallen de juryrapporten een helder beeld vond geven waar het orkest op dat moment stond.
Misschien zitten er lieden bij die uitsluitend voor de bijverdienste een weekendje jureren , ik denk toch dat dit de uitzonderingen zijn.
In mijn kennissenkring is een zeer vooraanstaand en deskundig jurylid kortgeleden gestopt met jureren. Reden: " Dick er komen de laatste tijd zo ontzettend veel nieuwe werken uit die op de diverse concoursen worden uitgevoerd. Ik heb eenvoudig de tijd niet meer om al deze werken thuis door te nemen om tijdens een concours een goed onderbouwd oordeel te kunnen geven". Hij zei dit met veel spijt, zijn streven is altijd geweest om iets opbouwends mee te geven in zijn verslagen. Zo kan het ook.
Natuurlijk zijn er ook andere voorbeelden te geven, maar zo zit de wereld in elkaar: goede en slechte managers, goede en slechte trainers, goede en slechte dirigenten, goede en slechte bankdirecteuren
, goede en slechte (corrupte) wielrenners enz enz enz, en... Goede en slechte juryleden. Het zij zo.
Als muzikanten het lokaal of landelijk leuk vinden naast de vaak vele optredens zich een keertje te meten met anderen, so what. Er zijn orkesten zat ( de meerderheid) die het niet doen, dus daar kun je dan beter je ei kwijt.
Eigenlijk kan ik Roel ook best volgen, maar vind hem ( sorry Roel
) toch wel net wat doorschieten, (misschien meerdere slechte ervaringen) maar goed dat is nu eenmaal zijn toch ook weer wat uitdagende manier van posten hier. Ook niks mis mee, integendeel het roept mooie discussies op, en we hebben het weer eens ergens over.
Vooral allemaal lekker doorgaan met waar we mee bezig zijn, en , dat wel, muziek (maken) altijd op de eerste plaats laten komen.