Kees de Leeuw schreef:
Het is wat mij betreft niet alleen een kwestie van smaak, maar als een trompetist in het uitertste van zijn bereik speelt is dat doorgaans niet mooi. Hoog en nog hoger spelen is leuk en stoer en moeilijk, maar mooi ???
Muziek moet natuurlijk niet uitsluitend mooi zijn, muziek wil doorgaans iets uitdrukken.
Ik denk dat een hoge trompet heel effectief kan zijn als je gevoelens wil uitdrukken van vuur, energie en passie, ongebreidelde kracht. Dat kan een intentie zijn. Ik vind het dan het mooist, of eigenlijk beter: meest gepast, als die energie, kracht ook goed tot uitdrukking gebracht wordt, en wellicht de gecontroleerdheid, ingehoudenheid, niet het belangrijkste is. Het lijkt dan misschien dat een trompettist op het randje van zijn kunnen speelt, en misschien doet hij dat zelfs wel op dat moment. Ik vind dat echter een geschiktere uitvoering dan iemand die het ogenschijnlijk geen enkele moeite kost, en met een bijna saaie vanzelfsprekendheid de hoogste tonen bereikt.
Het is dan ook niet de hoogte die van belang is maar de energie, naar mijn mening. Als eerste trompettist van een blazerssectie of bigband is het daarom naar mijn mening belangrijker dat je die energieke passie tot uitdrukking kunt brengen, door middel van klank, speelwijze en ja, ook soms gewoon volume, dan dat het erom gaat dat je moeiteloos de hoogste tonen beheerst.
Ik realiseer me dat dat niet ieders smaak is, dat vieze randje. Liefhebbers van een immer beheerst en gecontroleerd spelende muzikant zullen dit vaak over de top vinden. Ik vind immer beheerst en gecontroleerd vaak saai.
_________________
http://www.blazerspartijen.nlhttp://www.presidentsofantarctica.comhttp://www.aachen-bigband.deAdams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2