Roel schreef:
Hans schreef:
nou ja, behalve Monette dan, die klinken allemaal alsof het waterkurkje gescheurd of verloren is
)
Ik heb het even geprobeerd, want ik hou heel erg van het geluid dat sommige solisten uit hun Monette halen. Maar helaas Hans, het werkt niet, het effect van een gescheurd of verloren waterkurkje is toch écht anders.
Smaken verschillen, het lijkt me handig om dat hier te respecteren.
Zo vind ik het trompetgeluid dat door sommige als 'helder' of 'briljant' omschreven wordt vaak veel te schel en ongenuanceerd. Ik ga dan toch ook niet bij elke bijdrage over bijvoorbeeld een Feniks Hades beweren dat ik liever luister naar een varken dat gekeeld wordt? Terwijl ik gewoon het geluid niet mooi vind, meer niet.
Hans, je houdt niet van het geluid dat uit een Monette komt, tenminste, als er stoffig en omfloerst gespeeld wordt. Waarvan akte, je bent niet de enige. Ik denk er nogal anders over, en ik ben ook daarin niet de enige. Smaken verschillen, zullen we het daar maar gewoon op houden?
Blijkbaar heb je me na al die jaren dat ik hier aktief ben nog steeds niet begrepen. Ik zal het nog een keer proberen uit te leggen.
Mijn aversie tegen Monette, voor zover die er al is, gaat niet om de trompet an sich maar het hele gebeuren eromheen. Op het moment dat Monette reëele prijzen gaat vragen (zeg 2500 - 3000,-) zul je mij er niet meer over horen. We hebben het hier over instrumenten die, technisch gezien, niet meer dan redelijk in elkaar zijn gezet. Elke Duitse bouwer (en daar reken ik voor het gemak Hub en Adams ook ff bij) bouwt kwalitatief betere instrumenten dan Dave. Ik heb er meerdere bespeeld (p3, p4, xlt, mf) en ze zitten gewoon slordig in elkaar. Kan expres gedaan zijn vanwege stoer image, weet ik niet. Maar de klankverschillen zijn ook nog eens behoorlijk klein, en plat.
Ik zeg niet, en heb ook nooit gezegd, dat ik niet van omfloersd geluid hou, integendeel, ik heb een megagroot schilderij van Chet in de woonkamer
Maar ik verwacht van een toeter van € 10.000,- !! toch iets meer. En van een orkest-C trompet verwacht ik geen Eric Vloeimans sound. Monette zal zeggen dat dat een bewuste keuze is, maar ik ga er vanuit dat het te wijten is aan een gebrek aan vakmanschap, zeker als je ziet hoe ze allemaal gebouwd zijn, en hoe ze allemaal klinken.
Geeft niks natuurlijk, maar als je dan die dingen voor zo'n belachelijke prijs aan de man probeert te brengen door een blabla campagne en filmpjes die op comedy central niet zouden misstaan, dan haak ik af.
Jouw A8 is geen minder instrument dan een Ranja, maar ik denk dat je je toch ff achter de oren krabt als Adams je een factuur van € 30.000,- zou sturen, want dat kost die Portland-versie van de A8.
Dus ik ben niet zomaar aan het bashen, ik doe alleen niet mee met de Monette-religie. Wellicht dat ik zo wat duidelijker ben geweest.