trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Solowerk met brassband
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 29 maart 2024 00:57

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Solowerk met brassband
BerichtGeplaatst: 13 jan 2014 14:13 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2009 17:06
Berichten: 1167
Dennis van Deudekom schreef:
Als amateur-orkest-band speel elke muziek stijl waar je plezier in hebt.
Je eet toch ook niet elke keer in hetzelfde restaurant? :twisted:

Vol-le-dig mee eens.

Maar waarom zou je om het klassieke repertoire in te studeren en te vertolken een professional inhuren, en dan die professional vervolgens betalen voor iets wat hij helemaal niet kan: het instuderen en vertolken van licht repertoire?

Dat is niet alleen respectloos en ongewenst gedrag, dat is ook nog eens geld weggooien.

_________________
http://www.blazerspartijen.nl
http://www.presidentsofantarctica.com
http://www.aachen-bigband.de
Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Solowerk met brassband
BerichtGeplaatst: 13 jan 2014 14:24 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Dat laatste wil ik nog wel van je aannemen. Maar ongewenst...

Een Hafa-dirigent die ineens meent een goeie Messiah met koor en solisten te kunnen dirigeren, zal ik ook met argus-ogen bekijken. Hell, 90% van de daartoe opgeleide koordirigenten snappen al niet wat ze met een orkest erbij allemaal extra moeten kunnen.
Beiden 'klassiek'. Maar toch heeeeel andere takken van sport...

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Solowerk met brassband
BerichtGeplaatst: 13 jan 2014 14:56 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2009 17:06
Berichten: 1167
marnix schreef:
Dat laatste wil ik nog wel van je aannemen. Maar ongewenst...

Laat ik zeggen dat ík het in ieder geval niet wens. Ik kan niet voor andere mensen spreken natuurlijk ;)

marnix schreef:
Een Hafa-dirigent die ineens meent een goeie Messiah met koor en solisten te kunnen dirigeren, zal ik ook met argus-ogen bekijken. Hell, 90% van de daartoe opgeleide koordirigenten snappen al niet wat ze met een orkest erbij allemaal extra moeten kunnen.
Beiden 'klassiek'. Maar toch heeeeel andere takken van sport...

Klopt, maar die zijn dan naar mijn mening gewoon slecht voorbereid, of gewoon weinig getalenteerd. Zoals ik (nu al een paar keer) gezegd heb: een conservatoriumopleiding geeft je de gereedschappen mee om je dingen eigen te kunnen maken. Voor elke "tak van sport" zul je je op stylistisch vlak nog verder moeten ontwikkelen. Als klassiek opgeleid dirigent krijg je echter niets mee dat je helpt bij het instuderen of vertolken van lichte muziek. Voor een goede Messiah misschien ook nog niet heel veel, maar je beschikt als het goed is wel over de tools om je die skills eigen te maken.

Dat wil ik maar duidelijk maken: klassiek is zo uitgebreid, dat kan niet allemaal in 4 jaar erin getrapt, en jazz ook niet. Daarom maak je keuzes. Maar als jazzmuzikant kun je wel relatief eenvoudiger uitstapjes maken naar voor jou nieuwe gebieden binnen de lichte muziek, dan naar welke klassieke gebieden dan ook. Net zoals een klassiek opgeleide dirigent zich kan gaan bekwamen in Messiah, of in Mahler. Natuurlijk moet hij zich daarin blijven ontwikkelen. Maar daar heeft hij de basis voor gelegd tijdens zijn studie. Voor het dirigeren van lichte muziek ontbreekt zelfs die basis.

Dat is het verschil waar het me om gaat.

_________________
http://www.blazerspartijen.nl
http://www.presidentsofantarctica.com
http://www.aachen-bigband.de
Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Solowerk met brassband
BerichtGeplaatst: 14 jan 2014 09:43 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Met jouw denkwijze, kunnen we wel flinke bezuinigingen doorvoeren op conservatoria. 8)
Klassiek is klassiek, en iedereen krijgt dezelfde tools mee, toch?

Prima! We heffen de afdeling hafa directie per direct op. Maakt niet uit dat een koordirigent voor een harmonieorkest komt. Toch allemaal hetzelfde.
En die getalenteerde eufoniumspeler die hafadirigent wil worden, ach die zal zichzelf heus niet voor schut zetten als hij Mahler 3 gaat dirigeren bij het KSO.
En die violist die droomde van een nieuwe carriere als dirigent bij symfonie orkesten, kan vast wel veel zinnige dingen vertellen voor een brassband.

We heffen ook meteen de afdeling barok op. Want klassiek is klassiek. Wie merkt dat verschil nu...

De Nieuwe Opera Academie... Kan ook wel weg. Want klassiek is klassiek. Of het nu een opera is die je zingt of een weihnachtsoratorium.

Ik zit je een beetje te dollen.

Maar bovenstaande is niet zo uit de lucht gegrepen. Hoevaak kom ik niet respectloze dingen tegen.
Van dirigenten die werkelijk waar geen kaas gegeten hebben van een stuk, en mij vervolgens gaan vertellen hoe ik het moet spelen. Terwijl ik het stuk waarschijnlijk vaker heb gespeeld dan hij.
Dat is pas onwenselijk en respectloos.

Maar een koor dat dolgraag een messiah wil doen, daar veel geld in stopt, om de solisten en orkest in te huren, terwijl ze niet zeker weten of hun dirigent dat wel kan, moeten die dat dan maar niet doen?
Ik vind dat ze het wel moeten doen. Ik ga zelf wel in de clinch met een onwetende dirigent. En als hij tijdens de repetities niet naar me wil luisteren, pak ik gewoon het artistiek verantwoorde tempo wel tijdens het concert.
Ten slotte is het zeker bij dat soort stukken ook mijn naam die door zo'n idioot te grabbel wordt gelegd.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Solowerk met brassband
BerichtGeplaatst: 14 jan 2014 12:58 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2009 17:06
Berichten: 1167
marnix schreef:
Met jouw denkwijze, kunnen we wel flinke bezuinigingen doorvoeren op conservatoria. 8)
Klassiek is klassiek, en iedereen krijgt dezelfde tools mee, toch?

Prima! We heffen de afdeling hafa directie per direct op. Maakt niet uit dat een koordirigent voor een harmonieorkest komt. Toch allemaal hetzelfde.
En die getalenteerde eufoniumspeler die hafadirigent wil worden, ach die zal zichzelf heus niet voor schut zetten als hij Mahler 3 gaat dirigeren bij het KSO.
En die violist die droomde van een nieuwe carriere als dirigent bij symfonie orkesten, kan vast wel veel zinnige dingen vertellen voor een brassband.

We heffen ook meteen de afdeling barok op. Want klassiek is klassiek. Wie merkt dat verschil nu...

De Nieuwe Opera Academie... Kan ook wel weg. Want klassiek is klassiek. Of het nu een opera is die je zingt of een weihnachtsoratorium.

Ik zit je een beetje te dollen.

Je zit inderdaad te dollen. Alleen lijkt het nu net alsof ik iets doms heb gezegd, terwijl jij alleen maar wederom heel erg slecht gelezen heb wat ik geschreven heb.
Volgens mij zeg ik hierboven uitentreuren, tot vervelens toe steeds maar weer 100 keer achter elkaar dat je door een klassieke opleiding IN DE BASIS wordt voorzien van tools OM JE ZELF TE ONTWIKKELEN tot bijvoorbeeld, en dan noem ik nu je voorbeelden: hafadirigent, koordirigent, barokmuzikant, operazanger, noem maar op. Gruwelijk verschillende disciplines, zoals ik ook al 1000 keer opmerkte hierboven, maar in wezen allemaal klassiek.
De BASIS, het GRONDBEGINSEL, is hetzelfde, en daarmee TOTAAL verschillend van jazz/lichte muziek, met net al zo'n schare aan disciplines: pop, combojazz, oude stijl, funk, soul, de 100 soorten latin. Allemaal gruwelijk verschillende disciplines, maar allemaal lichte muziek. Op de opleiding lichte muziek krijg je, als het goed is, de tools OM JE ZELF TE ONTWIKKELEN tot bigbandmuzikant, jazzsolist, latin sprecialist, en wellicht ook nog meerdere dingen tegelijk. Echter, mensen die in beide hoofdstukken, dus klassiek en jazz, iets heel goed doen, die ken ik niet. Dát bedoel ik met die rigide grens, niet dat er binnen de onderdelen klassiek en jazz niet nog 1000 gruwelijk verschillende disciplines zijn. Nee, sterker nog: dat bedoelde ik niet alleen, ik schreef het ook daadwerkelijk, en jij verzuimde het te lezen.

Sorry voor mijn lange tekst, maar ik kan er niet tegen als iemand net doet alsof ik iets stoms zeg, terwijl dat verre van het geval is.

marnix schreef:
Maar bovenstaande is niet zo uit de lucht gegrepen. Hoevaak kom ik niet respectloze dingen tegen.
Van dirigenten die werkelijk waar geen kaas gegeten hebben van een stuk, en mij vervolgens gaan vertellen hoe ik het moet spelen. Terwijl ik het stuk waarschijnlijk vaker heb gespeeld dan hij.
Dat is pas onwenselijk en respectloos.

Nou, maar dat is vooral gebrek aan kennis en kunde. We hebben het dan over een slechte dirigent die ook nog eens eigenwijs is. Slechte combinatie van eigenschappen die binnen die beroepsgroep helaas maar al te vaak voorkomt. Dat is zeker onwenselijk en respectloos, maar een incident: slechte mensen kom je overal tegen. Waar ik het over heb is een landelijk voorkomend probleem waar veel klassieke mensen zich niet van bewust zijn. Onder lichte muzikanten heerst er zeer veel respect voor onze klassieke collega's, en we branden onze vingers er ook liever niet aan. Ikzelf benader een job, al heeft die ook maar zijdelings met klassiek van doen, met de grootst mogelijke voorzichtigheid, voorbereiding en vooral respect voor de materie.

Het spijt me heel erg, maar een klassiek muzikant met respect voor lichte muziek is een uitzondering. Jij, Marnix, bent zo'n uitzondering, dat weet ik, maar heel veel klassiek opgeleide muzikanten halen hun neus op voor jazz, pop, latin, funk, en noem ze maar allemaal op. En dat is tot daar aan toe, maar al die neusophalende klassiko's gaan vervolgens doodleuk, zonder zich ook maar een seconde erin te verdiepen, Sorry van Kyteman en Children of Sanchez spelen met de plaatselijke fanfare. Brallend van eigendunk, want dat is toch "maar" popmuziek, jazz, dat kan ik met mijn ogen dicht en twee vingers in de neus. Zelfs mensen die je zou inschatten als weldenkend, welopgevoed en met voldoende ervaring, denken er zo over. Dat vind ik een veel groter probleem dan de "gewoon" slechte dirigent, want die verdwijnt vanzelf op den duur wel uit het systeem. Ik heb het hier echt over klassieke mensen van topniveau die zich zo misdragen, met draken van uitvoeringen als gevolg. Maar het publiek slikt het, want ze zijn moe van een week werken en kennen het deuntje van de radio.

marnix schreef:
Maar een koor dat dolgraag een messiah wil doen, daar veel geld in stopt, om de solisten en orkest in te huren, terwijl ze niet zeker weten of hun dirigent dat wel kan, moeten die dat dan maar niet doen?
Ik vind dat ze het wel moeten doen. Ik ga zelf wel in de clinch met een onwetende dirigent. En als hij tijdens de repetities niet naar me wil luisteren, pak ik gewoon het artistiek verantwoorde tempo wel tijdens het concert.
Ten slotte is het zeker bij dat soort stukken ook mijn naam die door zo'n idioot te grabbel wordt gelegd.

Helemaal goed, ik vind dat knap!

Vind je het dan ook goed dat ik ook voor mezelf opkom als hier op het forum iemand om suggesties vraagt voor een flugelhornsolo met brassbandbegeleiding, en iemand anders stelt twee jazznummers voor? Ik weet dat het dan onwetendheid is, maar mag ik dan mijn mening hierover geven en de topicstarter ten strengste aanraden zich bij zijn leest te houden, omdat ik weet dat er in de praktijk door goede professionals heel erg respectloos met dat soort repertoire wordt omgegaan? De topicstarter neemt dan waarschijnlijk de uitvoering van Brassband Rijnmond als voorbeeld, met rampzalige gevolgen. Dit is geen doemdenken, dit is de praktijk, ik zie het wekelijks gebeuren. Mag ik dan aanraden een stuk uit het klassieke repertoire te kiezen, wat ik helaas zelf niet kan aanreiken, vandaar mijn oproep aan de brassbandadepten, die daar ook al gehoor aan hebben gegeven, waarvoor dank. (sorry voor alle bijzinnen)

Jij gaat in de clinch met een onwetende dirigent, ik ga in de clinch met iemand die een antwoord geeft dat op onwetendheid berust. Nou ja, "in de clinch", ik gaf mijn mening. Dat jij er dan weer een "Is Mahler met een harmonie net zo erg als Misty met een brassband"-discussie van wil maken, nou ja, ik kan me leukere dingen bedenken.

Zo nu ga ik weer aan het werk.

_________________
http://www.blazerspartijen.nl
http://www.presidentsofantarctica.com
http://www.aachen-bigband.de
Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Solowerk met brassband
BerichtGeplaatst: 14 jan 2014 20:36 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 apr 2002 20:54
Berichten: 1203
Woonplaats: Enschede
Wauw Roel
Citaat:
Het spijt me heel erg, maar een klassiek muzikant met respect voor lichte muziek is een uitzondering. Jij, Marnix, bent zo'n uitzondering, dat weet ik, maar heel veel klassiek opgeleide muzikanten halen hun neus op voor jazz, pop, latin, funk, en noem ze maar allemaal op. En dat is tot daar aan toe, maar al die neusophalende klassiko's gaan vervolgens doodleuk, zonder zich ook maar een seconde erin te verdiepen, Sorry van Kyteman en Children of Sanchez spelen met de plaatselijke fanfare. Brallend van eigendunk, want dat is toch "maar" popmuziek, jazz, dat kan ik met mijn ogen dicht en twee vingers in de neus. Zelfs mensen die je zou inschatten als weldenkend, welopgevoed en met voldoende ervaring, denken er zo over.

en
Citaat:
Onder lichte muzikanten heerst er zeer veel respect voor onze klassieke collega's, en we branden onze vingers er ook liever niet aan. Ikzelf benader een job, al heeft die ook maar zijdelings met klassiek van doen, met de grootst mogelijke voorzichtigheid, voorbereiding en vooral respect voor de materie.


Wij Jazz-ers = goed volk met respect voor klassieke muziek
Zij Klassiko's = stel arrogante blaaskaken zonder respect voor de stijl die ze spelen (behalve dan hun eigen?)

Het lijkt me misschien wel handig om onderscheid te maken tussen degenen die voor hun hobby trompet spelen en voor wie het hun beroep is. Maar aangezien je aan Marnix refereert neem ik aan dat het beeld dat je net hebt geschept gaat over mensen die hun brood verdienen met trompet spelen. Los van de voorgaande discussie (waarbij we overigens toch wel veel op 1 lijn zitten), vind ik dit een staaltje arrogantie van heb ik jou daar. Misschien ruk ik het totaal uit zijn verband, maar zit ik er heel ver naast als ik zeg dat enige nuance op zijn plaats is?

_________________
========> PLAY ANYWAY <========


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Solowerk met brassband
BerichtGeplaatst: 14 jan 2014 20:42 
Offline
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 okt 2005 08:52
Berichten: 2389
Woonplaats: Hoek van Holland
ff tussendoor, prachtige bugelsolo van Kristien Schuurmans, Brassband Willebroek:

https://www.youtube.com/watch?v=Aw7AUlTVyYs

Wel grappig: op soprano: forumlid Bert van Thienen; en op principal: Raf van Looveren, die het een aantal jaren geleden op de Trumpetparty aandurfde, tussen al het trompet-geweld, ( en met veel succes) een paar cornet solo's te spelen......Maargoed dat even terzijde. :wink:

_________________
http://www.meteohoekvanholland.nl/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Solowerk met brassband
BerichtGeplaatst: 14 jan 2014 23:58 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2009 17:06
Berichten: 1167
The Joker schreef:
Wij Jazz-ers = goed volk met respect voor klassieke muziek
Zij Klassiko's = stel arrogante blaaskaken zonder respect voor de stijl die ze spelen (behalve dan hun eigen?)

Het lijkt me misschien wel handig om onderscheid te maken tussen degenen die voor hun hobby trompet spelen en voor wie het hun beroep is. Maar aangezien je aan Marnix refereert neem ik aan dat het beeld dat je net hebt geschept gaat over mensen die hun brood verdienen met trompet spelen. Los van de voorgaande discussie (waarbij we overigens toch wel veel op 1 lijn zitten), vind ik dit een staaltje arrogantie van heb ik jou daar. Misschien ruk ik het totaal uit zijn verband, maar zit ik er heel ver naast als ik zeg dat enige nuance op zijn plaats is?

Het zou een staaltje arrogantie van heb ik jou daar kunnen zijn als ik het vooronderstel, maar dat is niet het geval. Hoevaak heb jij een professionele jazztrompettist Arutunian horen uitvoeren? Toch is het schering en inslag dat klassieke trompettisten niet gehinderd door stijlgevoel en nuance meeknallen in de bigband en zelfs een jazzsolo radbraken, om over de talrijke popbandjes met een klassieke blazerssectie maar te zwijgen. Ik noem dat gebrek aan respect voor je lichte collega's, denken dat je dat met een heel klein beetje inspanning allemaal ook wel kunt. De klassiko's met goeie chops zijn de ergste: die zijn er bijna zonder uitzondering vast van overtuigd dat ze ook wel leadtrompettist zijn, omdat ze een C4 erop hebben zitten. Nogmaals: als ik het zou verzinnen zou het erg arrogant zijn, maar het is helaas de realiteit. Het zal wel afgunst zijn, omdat er in de lichte muziek nu eenmaal veel meer geld te verdienen is. Maar om me als arrogant te bestempelen lijkt me wat prematuur, dan zou ik eerst eens een tijdje heel erg goed om me heen kijken als ik jou was.

_________________
http://www.blazerspartijen.nl
http://www.presidentsofantarctica.com
http://www.aachen-bigband.de
Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.