Delano geeft eigenlijk al ongeveer het antwoord op de vraag die Marnix mij stelde, waarvoor dank.
Inderdaad zie ik in die volledig diatonische muziek de kwarttoon als geluidseffectje en niet als muzikale inhoud. Om kwarttonen echt muzikaal in te zetten zou de rest van de band toch ook Arabisch moeten spelen. Maar nogmaals: dat is mijn mening: mijn oren ervaren het als iets dat in de weg zit. Niet omdat ik kwarttonen niet kan velen, maar vanwege de discrepantie tussen de band en de solist.
Los daarvan kan ik niet genoeg benadrukken dat ik nog steeds van mening ben dat Ibrahim een vakman is met een erg prettig geluid.
EDIT: Marnix heeft inmiddels gereageerd:
marnix schreef:
Het is uiteraard een ander geluid, dat zijn we hier met onze westerse oortjes niet aan gewend. Dus is het anders, en dus resoneert er ook heel veel anders mee.
En dat 'effect' is dus denk ik belangrijker dan je je realiseert.
Ik denk dat dat wel meevalt (of heb je het nu alleen tegen delano?), aangezien ik gewend ben nog wel veel microtonalere muziek te luisteren. Ik voel niks meeresoneren, omdat het canvas waartegen Ibrahim overigens fantastisch soleert simpele (doch goed gespeelde) popmuziek is, zonder spannende toevoegingen. Daardoor klinkt alles wat Ibrahim diatonisch en chromatisch meetoetert super goed, en dat ene nootje (in mijn oren) niet. En zoals ik al zei niet omdat mijn oren geen kwarttonen voelen, maar omdat het exotische (in mijn oren) niet met de begeleiding samenwerkt, en dus ook niet resoneert, om in Marnix' bewoordingen te blijven.
_________________
http://www.blazerspartijen.nlhttp://www.presidentsofantarctica.comhttp://www.aachen-bigband.deAdams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2