trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Sonore (van der Glas) bugel
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 17:09

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Sonore (van der Glas) bugel
BerichtGeplaatst: 20 jun 2014 01:06 
Offline

Geregistreerd: 20 jun 2014 00:56
Berichten: 2
Beste mensen,

Ik kan voor een klein bedrag van een kennis een oude bugel overnemen. De bugel is van het merk Sonore en schijnt oorspronkelijk voor het leger te zijn ontworpen. Volgens informatie op internet was deze bugel destijds een ontwerp van de firma van der Glas uit Heerenveen. Tegenwoordig schijnen ze ook nog eigen ontwerpen te verkopen onder de naam VDG Brass. Nou kan ik over de kwaliteit van Sonore instrumenten vrijwel geen informatie vinden. Gebruikerservaringen over VDG Brass variëren van 'Chinese troep' tot 'prima instrumenten voor een redelijke prijs'. Ondanks dat beide merken afkomstig zijn van dezelfde firma is het natuurlijk goed mogelijk dat de kwaliteit van beide merken flink verschilt (het merk Sonore schijnt nu niet meer te worden gemaakt). Afgezien van het soort merk heb ik ook sterk de neiging te geloven dat bugels van 30 jaar en ouder van veel dikker materiaal zijn en dus veel langer meegaan. Hebben jullie ervaringen met instrumenten van het merk Sonore dan wel het merk VDG Brass en wat zouden jullie maximaal betalen voor een oude Sonore bugel? Ik speel zelf veel jazz en bluesmuziek (o.a. bigband) op mijn eigen Schilke trompet maar een (goedkoop) bugeltje is natuurlijk ook een welkome afwisseling in deze muziek. Alvast bedankt.


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Sonore (van der Glas) bugel
BerichtGeplaatst: 20 jun 2014 07:47 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Voor sommigen kan het leuk zijn er een bugeltje bij te hebben, voor mij was het een hoofdpijn dossier.
Ooit een Jupiter 846 gekocht speelde heel gemakkelijk maar de intonatie was vreselijk.
Daarna een Adams F1, erg goed spelende Couesnon-bore type bugel, heel licht, zeer goede respons, paar rare nootjes maar ja, het blijft een bugel...
Sommige goedkope bugels spelen wel redelijk maar je kunt er nagenoeg 100% van uit gaan dat de intonatie een ramp, evt in het kwadraat zal zijn.
Verder is het een instrument dat serieus genomen wil worden dus als je denkt die doe ik er wel even af en toe bij dan kon e.e.a. wel eens op een teleurstelling uitdraaien.
Voor de bigband zal die Sonore te wackie wackie zijn qua intonatie, voor blues heeft die het verkeerde geluid. Kan je beter een cornetje kopen eventueel met een straight dempertje:

https://www.youtube.com/watch?v=XZ06tV2QnVQ


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Sonore (van der Glas) bugel
BerichtGeplaatst: 20 jun 2014 11:24 
Offline

Geregistreerd: 20 jun 2014 00:56
Berichten: 2
Beste Delano,

Bedankt voor je antwoord. Het is inderdaad een goedkoop bugeltje maar ik dacht dat het wel leuk was om mee te beginnen. Als ik hem voor 50 euro kan overnemen en het bevalt uiteindelijk toch niet is het natuurlijk geen rib uit mijn lijf. Heb hier nu een Yamaha YFH-631 bugel liggen die ik te leen heb van mijn leraar. Eerste bugel waar ik op speel en bevalt prima maar daarmee is dan ook alles gezegd omdat ik natuurlijk nog nooit op andere bugels heb gespeeld. Wellicht zou ik mijn ervaringen op deze bugel als referentie kunnen gebruiken bij het beoordelen van die oude sonore bugel. Heb je trouwens zelf ook ervaring met Sonore instrumenten of valt deze bugel voor jou gewoon onder de categorie 'zeer slechte intonatie' gezien de toch wel aparte afkomst die de bugel heeft?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Sonore (van der Glas) bugel
BerichtGeplaatst: 20 jun 2014 11:54 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
De 631 bugel van Yamaha geldt als een goed instrument. De Jupiter 846 die ik had is een kopie daarvan als ik het wel heb maar die van mij was van een oudere generatie Jups die zeker qua intonatie (nog?) niet on par was.
Het zijn middenboring bugels met ik dacht een 0.433 boring.
Daardoor zijn ze heel populair als doublers instrumenten naast trompet, de overschakeling is veel minder groot dan een typische 0.413 boring of zo, die eisen iets meer aanpassing vooral in het niet-overblowen.
Voor 50 euro kun je er geen buil aan vallen al ben ik bang dat het snel een wallhanger zal worden. De Sonore bugels ken ik niet net zo min als de VDG instrumenten.
Maar een bugel is eigenlijk een erg kritisch en weinig vergevingsgezind instrument in die zin dat de intonatie van zo'n ding in beginsel altijd problematisch is net zoals ook bij piccolo's e'd'. Er kan natuurlijk altijd een uitzondering op de regel bestaan maar in beginsel is intonatie in mijn beleving een kernprobleem van flugels. Alleen de topbouwers weten er wat van te maken al zou ik zelf een bugel NOOIT ongeprobeerd kopen van welk merk dan ook.
Ikzelf heb mijn flugels weg gedaan omdat ik het niet af kon leren ze zwaar te overblowen. Na een uurtje flugel was ik 1 tot 2 dagen uitgeschakeld.
M.a.w. er moet behoorlijk op gestudeerd worden.
Een bijkomend probleem is dat je waarschijnlijk ook op een totaal ander mondstuk te spelen komt. Veel dieper en vermoedelijk met een veel lagere weerstand dan je gewend bent. Voor mij werkte dat in ieder geval niet.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Sonore (van der Glas) bugel
BerichtGeplaatst: 20 jun 2014 12:14 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Delano, ik snap dat je het goed bedoelt, maar je post hangt aan elkaar van als feiten gepresenteerde meningen. Daar moet je heel erg mee oppassen.
Een bugel is niet meer of minder vergevingsgezind dan een trompet. Intonatie is helemaal niet in principe even problematisch als een piccolo. Integendeel. De oude couesnons, ja, die waren legendarisch slecht, maar tegenwoordig bouwt men heus prima stemmende bugels.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Sonore (van der Glas) bugel
BerichtGeplaatst: 20 jun 2014 13:58 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Tja, ik geef toe dat ik niet zo positief ben over bugels, vind het maar rare instabiele toeters. Verder ben ik het met je eens dat er tegenwoordig (?) redelijk tot goed stemmende bugels gebouwd worden, dat staat ook in mijn post maar ik vond het gerechtvaardigd om dat van die Sonore en/of VDG bugels ernstig te betwijfelen.
Verder ga ik er van uit dat elke trompet, cornet en flugel qua bouw een compromis is i.v.m. allerlei natuurlijke en bouwtechnische oorzaken die de stemming negatief kunnen beïnvloeden. Er is enige reden om aan te nemen dat dat bij een bugel nog wat problematischer is o.a. door het grotere conisch verloop dan bij een trompet, de grotere beker, door de korte leadpipe en als ik er voor ga zitten weet ik nog wel wat te bedenken (het in beginsel altijd diepere mondstuk b.v.).
De ene bouwer is blijkbaar beter in staat de beste compromissen te vinden dan de andere. Dat kun je een mening noemen, ik deins er niet voor terug om dat een feit te noemen. Als je streeft naar een soort wetenschappelijke zuiverheid van argumentatie op dit gebied dan kan ik je nu al zeggen dat dat ondoenlijk is. Ik kan best man en paard noemen en zeggen welke instrumenten die ik in mijn handen heb gehad naar mijn mening slecht intoneerden. Maar dan heeft zo'n fabrikant er duizend van gemaakt waarvan er b.v. 20 % wel goed stemden (schijnt bij Couesnon zo te zijn) en daar gaat je hele stelling. Ik denk niet dat wij hier op zo'n forum meer kunnen bereiken dan een zekere algemene tendensen, het benoemen van zekere risico's en/of mogelijkheden. Om even concreet te worden: het is zeer wel mogelijk dat die Sonore bugel het best stemmende blaasinstrument ter wereld is, dat is alleen niet zo waarschijnlijk.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Sonore (van der Glas) bugel
BerichtGeplaatst: 20 jun 2014 14:56 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Naar jouw mening. Maar er zijn talloze beroepstrompettisten waaronder ondergetekende, die jouw mening als kolder zullen afdoen.
Om het simpele feit dat jouw ervaringen niet veel verder strekken dan een Jupiter van magere kwaliteit en een teleurstellende Adams.

De bugels van Kanstul stemmen prima, eigen ervaring.
De bugels van Adaci stemmen prima, eigen ervaring.
De bugels van Yamaha stemmen prima, eigen ervaring.
De bugels van van Laar stemmen prima, ervaring van collegae, een heel orkest vol.
De bugels van B&S stemmen prima, eigen ervaring.

Moet ik doorgaan? Nee.
Naar jouw mening stemmen ze slecht, maar je geeft toe dat je weinig met bugels hebt. Je geeft toe dat je er eigenlijk niet met goed fatsoen op kan spelen, omdat je ze overblaast. En dan presenteer je vervolgens allemaal daarop gebaseerde "feiten". Dat snap ik niet. En je doet vele bouwers die erg mooi werk verzetten, vreselijk tekort hierdoor.

Of die van der glas/sonore een goed instrument is, betwijfel ik overigens met je mee.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Sonore (van der Glas) bugel
BerichtGeplaatst: 20 jun 2014 17:57 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Elke keer als ik hier wat post ben ik benieuwd wat jij weer voor negatiefs eruit kan halen en ik word nooit teleurgesteld. Je doet dat door zo selectief in je straatje te lezen dat je altijd gelijk hebt. Het is je blijkbaar ontgaan dat ik in mijn post juist stel dat er wel goede bugels gebouwd worden maar dat dat niet de Sonore en consorten zijn. Ga je braaf een lijstje van goede toeters op zitten noemen alsof ik het daarmee oneens zou zijn.
Maar daar gaat het helemaal niet om. Het gaat juist NIET over die toeters, misschien is het je ontgaan maar het gaat over een Sonore flugelhorn van 50 euri en in het kader daarvan over de zin en onzin van het aanschaffen van een derde wereld flugel.
Jij altijd met je kolder, kijk in de spiegel en huiver.
Mocht je mijn mening echt kolder vinden kijk dan eens naar wat op TH het bijbeltje voor de aanschaf ve flugel wordt beschouwd, ik was het even vergeten maar speciaal voor jou weer opgezocht:


http://www.dallasmusic.org/gearhead/Flu ... Guide.html

Naar jouw mening waarschijnlijk ook flauwekul maar even een paar citaten:

over goedkope flugels:
A few manufacturers have "standard" or "student" or "intermediate" flugelhorns. These are generally not worth buying. Their value depreciates steeply and immediately; their playability, intonation, and sound are compromised, and they are unsatisfying to own.

over overblazen:
The smaller bore horns tend to play easily but can get stuffy when pushed and can be easily overblown. They do tend to force you to play the flugel differently and maybe more flugel-like.

over exoten:
And what I call third world instruments, growing like weeds at places like eBay, made in Eastern Europe, India, Taiwan (except Jupiter), and China, are an even greater waste of money. This includes Amati, Laval, Monique, Winston, Maxtone, etc., and whatever new names they regularly come up with. All of these are simply money wasted.

Inderdaad, mijn Jupiter was van 1999 en ergens in 2001 of 2002 heeft Jupiter zijn fabriek geheel gereorganiseerd en geretoold met betere instrumenten tot gevolg.

Mocht je nog interesse hebben dan kun je ook lezen dat sommige gerenommeerde merken zoals Getzen, Benge, King en Holton er toch in geslaagd zijn slecht intonerende bugels te bouwen, toch wel een klein bewijs dat het niet zo gemakkelijk is om een goede flugel te bouwen.
Mocht je dit ook allemaal kolder vinden dan wil ik je er op wijzen dat hij de door jou goedbevonden instrumenten ook goed tot uitstekend vind, dus aan jou de keuze.

Blijft over: wat heb ik nou eigenlijk verkeerd gezegd tegen de OP?

P.S. De betekenis, en niet zonder reden, van het woord flugelhorn in de Urban Dictionary: http://www.urbandictionary.com/define.p ... flugelhorn


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.