trompet.nl > forum > Toon onderwerp - ervaring met vb 1d trompetmondstuk?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 15:13

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: ervaring met vb 1d trompetmondstuk?
BerichtGeplaatst: 19 aug 2014 21:07 
Offline

Geregistreerd: 19 aug 2014 19:32
Berichten: 28
Hallo, ik dacht het gevonden te hebben met trompetmondstuk vb 11/2c, klank is mooi warm en aanzet is perfect eigenlijk. Maar voor de hoogte moet ik veel moeite doen. Bedoel forceren. Heeft iemand ervaring met vb 1d? Zelfde cupdiameter en rim?
Ik weet: oefening baart kunst.
8)

_________________
Adams A10 custom.
King Liberty (vintage) 1940.
Bob Reeves 43M692SL
GR 67Z*
Vincent Bach Corp. 1.5C


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: ervaring met vb 1d trompetmondstuk?
BerichtGeplaatst: 20 aug 2014 07:38 
Offline

Geregistreerd: 15 feb 2002 16:55
Berichten: 1090
Woonplaats: Grootebroek
Mijn vermoeden is dat 1D (nog) iets groter is dan 1 1/2C.
Het effect van een ondieper mondstuk is dat je toon veranderd: precies dat mooie warme gaat ervanaf.
Mijn eigen ervaringen:
Ik combineer een 3C met een 3E (verschil zal iets extremer zijn). de 3E is veel feller, directer, en laat zich minder goed op de klassieke manier mengen.
De 3E doet het in de bigband (lead) prima, ik houd het er inderdaad ook wel langer op vol (ik kan er niet echt hoger op!). klassiek (met name HAFABRA) doet de 3C het veel beter: warmer geluid, mengt veel beter etc.
Op een ondiep mondstuk moet je ook leren spelen: (klassiek georienteerde) trompettisten met een groot mondstuk zijn vaak geneigd veel lip in het mondstuk te stoppen (ook eigen ervaring van het verleden). Doe je dat met een D of E mondstuk, dan raak je gauw de bodem van de cup. Je moet je embouchure dus meer "naar je toe trekken". Krijg je dit gedaan, dan is de beloning dat je op een C mondstuk ook meer van de cup openhoud, en daar je geluid ook verbeterd!
Volgens mij heeft Erik Veltkamp (of een van de andere profs?) op dit forum wel eens iets geschreven over cupvolumes: misschien de moeite waard dat eens op te zoeken.

Je eigen opmerking over oefenen staat natuurlijk: Hoog, hard (luid, dynamisch.....) en lang spelen is fysiek een zware aangelegenheid voor verschillende spiergroepen: die moet je trainen. Uren maken is niet altijd het enige, op de goede tijden rust pakken is net zo belangrijk. Voor embouchure en ademhalingsapparaat is het gewoon topsport. 8O

_________________
Bigband "The Caledonians"
Symfonisch Harmonieorkest Amsterdam


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: ervaring met vb 1d trompetmondstuk?
BerichtGeplaatst: 20 aug 2014 19:41 
Offline

Geregistreerd: 19 aug 2014 19:32
Berichten: 28
Rik, bedankt voor je antwoord, is me weer iets duidelijker geworden.
Dank je.
:D :D

_________________
Adams A10 custom.
King Liberty (vintage) 1940.
Bob Reeves 43M692SL
GR 67Z*
Vincent Bach Corp. 1.5C


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: ervaring met vb 1d trompetmondstuk?
BerichtGeplaatst: 21 aug 2014 08:54 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 apr 2002 20:54
Berichten: 1203
Woonplaats: Enschede
Bij de VB mondstukken staan de letter voor de diepte van de cup, B is diep en E is ondiep. De cijfers staan voor de breedte van de cup (dus de diameter van de binnenkant van de rand).

Tov 1 1/2 C is de 1D dus breder en ondieper. Maar let wel, de VB mondstukken staan al een tijdje bekend om hun wisselvalligheid qua grootte. Ik weet niet precies hoe het met de nieuwe mondstukken zitten, maar ik heb wel eens drie "dezelfde" mondstukken gehad. Alledrie 1 1/2 C, maar ze waren toch echt alledrie verschillend.

Over moeite moeten doen in de hoogte, sinds een jaar ben ik overgestapt van Bach/Tilz (was een kopie) naar Breslmair. Dit mondstuk is veel groter (met name de boring) dan wat ik had, maar uiteindelijk is de hoogte voor mij er makkelijker door geworden. Hard werken is inderdaad het devies :)

_________________
========> PLAY ANYWAY <========


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: ervaring met vb 1d trompetmondstuk?
BerichtGeplaatst: 26 aug 2014 21:36 
Offline

Geregistreerd: 19 aug 2014 19:32
Berichten: 28
Hallo the joker, ik zal eens rond gaan kijken voor een breslmair.

_________________
Adams A10 custom.
King Liberty (vintage) 1940.
Bob Reeves 43M692SL
GR 67Z*
Vincent Bach Corp. 1.5C


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: ervaring met vb 1d trompetmondstuk?
BerichtGeplaatst: 27 aug 2014 08:46 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 apr 2002 20:54
Berichten: 1203
Woonplaats: Enschede
vico schreef:
Hallo the joker, ik zal eens rond gaan kijken voor een breslmair.

Mijn advies was niet om een Breslmair te kopen, mijn advies was om hard te gaan studeren ;)

_________________
========> PLAY ANYWAY <========


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: ervaring met vb 1d trompetmondstuk?
BerichtGeplaatst: 27 aug 2014 20:56 
Offline

Geregistreerd: 19 aug 2014 19:32
Berichten: 28
Ook dat doe ik, je ken niet meer doen dan je best. :D

_________________
Adams A10 custom.
King Liberty (vintage) 1940.
Bob Reeves 43M692SL
GR 67Z*
Vincent Bach Corp. 1.5C


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: ervaring met vb 1d trompetmondstuk?
BerichtGeplaatst: 27 apr 2015 17:17 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 sep 2007 18:05
Berichten: 78
Woonplaats: molenbeersel, limburg, belgië
The Joker schreef:
Bij de VB mondstukken staan de letter voor de diepte van de cup, B is diep en E is ondiep. De cijfers staan voor de breedte van de cup (dus de diameter van de binnenkant van de rand).

Tov 1 1/2 C is de 1D dus breder en ondieper. Maar let wel, de VB mondstukken staan al een tijdje bekend om hun wisselvalligheid qua grootte. Ik weet niet precies hoe het met de nieuwe mondstukken zitten, maar ik heb wel eens drie "dezelfde" mondstukken gehad. Alledrie 1 1/2 C, maar ze waren toch echt alledrie verschillend.

Over moeite moeten doen in de hoogte, sinds een jaar ben ik overgestapt van Bach/Tilz (was een kopie) naar Breslmair. Dit mondstuk is veel groter (met name de boring) dan wat ik had, maar uiteindelijk is de hoogte voor mij er makkelijker door geworden. Hard werken is inderdaad het devies :)


Welke backbore heb je genomen voor die breslmair? Ik ben namelijk ook naar die mondstukken aan het kijken (De modulaire) maar ik stoot telkens op het feit dat ze eigenlijk gemaakt zijn voor rotary trompetten. Enkel de N backbore zou goed zijn voor een gewone trompet (ik zelf was eigenlijk naar de 17 aan het kijken aangezien die gebaseerd is op de oude Mt. Vernon backbores).

Het feit dat ze zo modulair zijn spreekt me namelijk heel fel aan, maar als ze niet goed of slechter speelbaar zijn als het niet op rotary gebruikt wordt dan is het niet nuttig om er in te investeren natuurlijk.

_________________
Cornet:
Besson 2-20
Yamaha YCR6335HS
Besson Prestige (BE 2028)
Alliance RM2

Trompet:
Bach Strad 37 ML (Bb)
Yamaha Custom YTR-941L (C)
Yamaha Mark Gould

Bugel:
Hub Van Laar B2
Alliance 3


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.