trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Eén trompet, meerdere stemmingen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 08:54

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Eén trompet, meerdere stemmingen
BerichtGeplaatst: 28 okt 2015 10:23 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 apr 2002 20:54
Berichten: 1203
Woonplaats: Enschede
Adriaan Kragten schreef:
Wat mij ook erg vervelend lijkt is dat de muziek die je leest niet meer klopt met de toonaard van het instrument. Je moet dus opeens transponerend gaan lezen of je moet het deel van het stuk waarvoor je het vierde of het vijfde ventiel gebruikt opnieuw opschrijven in een andere toonaard.


Als je in symfonie-orkesten speelt, zit je vaker te transponeren dan dat je in de tonaliteit van je instrument speelt. Dus niets nieuws aan de horizon.

_________________
========> PLAY ANYWAY <========


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Eén trompet, meerdere stemmingen
BerichtGeplaatst: 28 okt 2015 10:36 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Adriaan Kragten schreef:
Bij de super Blackburn moeten er stemmingsproblemen met de eerste drie ventielen ontstaan zodra het vierde of het vijfde ventiel wordt ingedrukt. Het is blijkbaar de bedoeling dat het indrukken tijdens het spelen van een stuk gebeurt en dan kun je natuurlijk niet ook nog eens langere stembuizen voor de eerste drie ventielen toepassen.
Heeeeee hier valt mij iets op. Jij hebt net je 3e buis verlengd, om maar niet de simpelheid van een trigger te leren gebruiken. Dus hetzelfde gaat voor jou op: tijdens het spelen kun je niet even snel die buisjes weghalen om een zuivere es, dis, gis of as te spelen. Ik denk alleen dat het concept van Blackburn wel degelijk goed doordacht is. Sterker nog: dat weet ik zeker, want er zijn al flink wat positieve reacties op gekomen in Amerika. Bedacht en uitgevoerd door zeer ervaren en goede bouwers op dit gebied.

Adriaan Kragten schreef:
Wat mij ook erg vervelend lijkt is dat de muziek die je leest niet meer klopt met de toonaard van het instrument. Je moet dus opeens transponerend gaan lezen of je moet het deel van het stuk waarvoor je het vierde of het vijfde ventiel gebruikt opnieuw opschrijven in een andere toonaard.

Zie het commentaar van Jordi. Het is niet vervelend. Voor het maken van muziek wordt echt wel iets meer dan het simpele josti-niveau verwacht.

Adriaan Kragten schreef:
Ik heb ook ooit eens een instrument ontworpen met vier ventielen, de quadrofoon, maar daarvan was de functie van het extra ventiel juist om de afwijking die de combinatie van ventielen geeft, te verminderen. Bij de quadrofoon verlaagt het derde ventiel een hele toon en het vierde ventiel een halve. Het derde en het vierde ventiel worden bespeeld met de wijsvinger en de middelvinger van de linkerhand. Dit instrument wordt beschreven in een rapport dat gedownload kan worden van mijn website http://www.kdwindturbines.nl onder het menu "no windenergy".


Totaal onwerkbaar in de muziekwereld zoals 99% van de mensen er in staan. Dit in tegenstelling met het ontwerp van Blackburn dat wel degelijk meerwaarde voor diezelfde muziekwereld kan hebben.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Eén trompet, meerdere stemmingen
BerichtGeplaatst: 28 okt 2015 12:10 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Ben het geheel eens met Joker en Marnix. Ik denk Adriaan, ook i.v.m. andere posts van jouw over notenschrift e.d., dat je zwaar onderschat hoe goed profs noten kunnen lezen. Mijn uiterst eenzijdig klassiek gerichte tromboneleraar liet mij als de facto leesanalfabeet stukken in bas-, tenor- en altsleutel lezen en eiste eigenlijk ook nog de vioolsleutel (die ik een beetje saboteerde toen).
En iedereen die wel eens met een vocalist gewerkt heeft weet dat je soms op de verkeerde dag alles een halve of hele toon lager mag spelen.
Voor wat betreft die Blackburn trompet gaat het volgens mij er niet om dat die met 5 ventielen geconstrueerd is, dat kunnen ze al honderd jaar, maar dat hij met gebruik van die ventielen ook nog helder blijft klinken EN zuiver is.
Die laatste twee problemen zijn de zaken die er toe doen. Dat je dan een beetje krom moet lezen is bijzaak.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Eén trompet, meerdere stemmingen
BerichtGeplaatst: 31 okt 2015 09:44 
Offline

Geregistreerd: 26 sep 2007 09:12
Berichten: 285
Woonplaats: Sint-Oedenrode
Ik weet wel degelijk hoe ik een trigger moet gebruiken en ik doe dat ook op mijn nieuwe bugel maar ik blijf het een onvolkomenheid van een instrument met drie ventielen vinden. Of een instrument met vier ventielen waarvan het derde ventiel een hele en het vierde ventiel een halve toon verlaagt onbespeelbaar is kan alleen maar aangetoond worden als er een prototype gebouwd wordt maar ik ben geen instrumentbouwer en ik ga dat dus niet doen. Volgens mij is de bespeling juist veel eenvoudiger omdat de lastige ventielcombinaties waarbij de ringvinger betrokken is niet voorkomen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Eén trompet, meerdere stemmingen
BerichtGeplaatst: 31 okt 2015 10:44 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Aha, maar op mijn veel realistischer vraag over intonatie problemen van jouw bugel, ga je wijselijk niet in.
Ik neem aan, omdat jij ook wel weet dat de Dis/Es en de Gis/As niet stemmen.

En daarom zijn jouw plannen NIET en de uitvoering van Blackburn WEL realistisch.

Pas als jij een werkend exemplaar kunt overleggen van jouw toeter, die ik kan proberen, ben ik bereid jouw theoretische praatjes aan te nemen. Eerder niet.

Het is namelijk heel makkelijk om van iemand die WEL in staat is om zoiets te bouwen te stellen dat het wel vals moet zijn, terwijl je ze zelf niet geprobeert hebt. En aan de andere kant ontwerp je allemaal rare dingen om "problemen" op te lossen, die er helemaal niet zijn, en daarvan vind je dat we het maar serieus moeten nemen.
Om nog maar te zwijgen over je draconische maatregel om niet te hoeven triggeren, en dan een andere valse noot maar voor lief neemt.

Ga toch fietsen, man.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Eén trompet, meerdere stemmingen
BerichtGeplaatst: 31 okt 2015 13:16 
Offline

Geregistreerd: 26 sep 2007 09:12
Berichten: 285
Woonplaats: Sint-Oedenrode
Marnix, ik denk dat je mijn verhaal over de quadrofoon gewoon niet bestudeerd hebt of niet begrepen hebt. Dit is een ander verhaal dan het verhaal over de basbugel. Er zijn gewoon geen noemenswaardige stemmingsproblemen als je het derde ventiel vervangt door twee andere ventielen die een hele en een halve toon verlagen. In figuur 1 van het rapport over de quadrofoon is in één oogopslag te zien dat de ventielbuislengtes van de quadrofoon de theoretische benodigde verlenging van de buislengte veel dichter benaderen dan de ventielbuislengtes van een normaal drieventielsinstrument zonder triggers.

Wanneer je aan een normaal drieventielsinstrument een extra vierde ventiel toevoegt dat een hele toon verlaagt dan moet dit een afwijking geven als dit vierde ventiel gebruikt wordt in combinatie met de andere ventielen. De afwijking is alleen minder groot dan wanneer het vierde ventiel een kwart verlaagt. De afwijking is ook beperkt wanneer dit vierde ventiel gecombineerd wordt met het eerste of het tweede en daarom is er nog steeds zuiver op te spelen. Bij combinatie van alle vier de ventielen treden de grootste afwijkingen op en zal er dus veel met de trigger geschoven moeten worden om zonder embouchurecorrectie zuiver te spelen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Eén trompet, meerdere stemmingen
BerichtGeplaatst: 31 okt 2015 13:40 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Ik denk dat jij mijn verhaal over de bugel die jij aanpaste om maar niet te hoeven triggeren (nota bene je eigen topic man) niet wil begrijpen.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Eén trompet, meerdere stemmingen
BerichtGeplaatst: 31 okt 2015 19:36 
Offline

Geregistreerd: 26 sep 2007 09:12
Berichten: 285
Woonplaats: Sint-Oedenrode
Marnix, jouw opmerking dat de Dis/Es en de Gis/As niet stemmen voor de quadrofoon slaat nergens op. Volgens mij heb je het over de basbugel. Beide door mij ontworpen instrumenten hebben een vierde ventiel maar bij de basbugel verlaagt dat een reine kwint en is het bedoeld om het gat tussen de grondtoon en de lage Fis te overbruggen. Bij de quadrofoon verlaagt het maar een halve toon en verlaagt het derde ventiel een hele toon en deze configuratie is bedoeld om de onzuiverheid te verminderen die het gevolg is van de combinatie van ventiel 1 en 2 met ventiel 3 van een normaal drieventielsinstrument.

Deze discussie is begonnen met de vraag of een instrument dat twee verschillende hoofdstembuizen heeft wel zuiver kan zijn. De eerste reacties waren dat het een compromis is en dat er ook instrumenten geleverd worden met verschillende ventielstembuizen om dit probleem op te lossen. Er is dus een probleem en niemand bestreed dat. Het maakt niet uit of de stemming verandert door een andere hoofdstembuis of doordat er een extra stuk buis met een ventiel bijgeschakeld wordt. Maar als ik dan zeg dat het instrument door het bijschakelen van een extra stuk buis onzuiver wordt dan krijg ik iedereen over me heen.

Een ander onterecht verwijt is dat je vind dat ik oplossingen bedenk voor zaken die geen probleem zijn. Als er geen probleem was dan zou het ook niet nodig zijn geweest om een instrument met een extra schuif- en een extra draaiventiel te ontwikkelen. Blijkbaar geeft een normale trompet zelfs voor beroepstrompettisten problemen om in bepaalde toonaarden bepaalde passages snel te spelen. Zolang bij de vingerwisselingen alleen het eerste en het tweede ventiel betrokken zijn dan is er heel snel te wisselen maar de ringvinger is een onwillige vinger in combinatie met de andere twee en dat beperkt de snelheid. Als je met de extra ventielen de stemming verandert dan liggen de ventielwisselingen voor de stukken die in de film gespeeld worden blijkbaar eenvoudiger. Bij de quadrofoon wordt de ringvinger niet gebruikt en daardoor zijn alle ventielwisselingen eenvoudig en snel uit te voeren.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.