trompet.nl > forum > Toon onderwerp - ventielen muur vast
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 13:09

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: ventielen muur vast
BerichtGeplaatst: 20 jul 2016 07:56 
Offline

Geregistreerd: 26 okt 2015 14:33
Berichten: 203
Om bij een trompet ventielen los te maken zou ik ze in eerste instantie laten weken in warm water.
Mag heter water indien vezilverd model.
- Inderdaad WD40 toepassen.
- Ventielhuis opwarmen met haardroger kan ook helpen.
- Meestal zijn niet alle 3 ventielen "vast".
Het vrije ventiel kan je dan gebruiken voor het gekneld ventiel langs onder een tik te geven met een plastic hamertje.(doen schrikken zegt men onder techniekers)

Ik ben akkoord met Theo V. Kampen.
Als de WD40 (of ander product) er niet bijkan dan helpt het niets.

Bij een "vaste bout" bijvoorbeeld had ik meestal meer succes met de "schrikken" methode.
Een flinke klap met de hamer.
Ik heb het nu niet over demontage van horloges.

Warre.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: ventielen muur vast
BerichtGeplaatst: 20 jul 2016 09:59 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Warre schreef:
- Meestal zijn niet alle 3 ventielen "vast".
Het vrije ventiel kan je dan gebruiken voor het gekneld ventiel langs onder een tik te geven met een plastic hamertje.(doen schrikken zegt men onder techniekers)
Warre.


Brrrrrrrr


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: ventielen muur vast
BerichtGeplaatst: 20 jul 2016 13:56 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50
Berichten: 1753
Woonplaats: Amsterdam
erikvlamspuit schreef:
Bij roest werkt cola ook goed maar ik weet niet hoe dat zit bij messing/koper.


't Is 't zuur in de cola dat roestoplossend zou werken maar praktijkproeven op een klassieke auto's forum bleken teleurstellend te zijn. Er was maar één middel dat ècht goed roest oplost en dat bleek zoutzuur te zijn :?
Lag natuurlijk wel wat voor de hand maar om dat goedje nou los te laten op je toeter is ook weer zo iets hè...
Als ventielen vast zitten zou ik gewoon WD-40 o.i.d. nemen en 't ventielhuis opwarmen met een föhn. Met een passend pijpje hout van onder uit omhoog tikken lijkt me prima maar eerlijk gezegd zou ik 't gewoon over laten aan Marcel van Pfeiffer Rijswijk of de mannen van Muller Muziek aan de Raadhuisstraat in 020. Uiteraard lopen er meer kundige reparateurs rond in den lande maar Pfeiffer en Muller zijn de enige die ik ken en waar ik alleen maar goeie ervaringen mee heb, vandaar dat ik ze hier noem

_________________
Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-

www.luxuriamusic.com


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: ventielen muur vast
BerichtGeplaatst: 20 jul 2016 16:46 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Warre schreef:
- Ventielhuis opwarmen met haardroger kan ook helpen.
- Meestal zijn niet alle 3 ventielen "vast".
Het vrije ventiel kan je dan gebruiken voor het gekneld ventiel langs onder een tik te geven met een plastic hamertje.(doen schrikken zegt men onder

Warre.



Beroepsreparateurs zullen misschien dezelfde methode gebruiken, maar ik neem aan geen 2 ventielen.
Als je per ongeluk te hard mept, of scheef mept, is het einde oefening van niet 1 maar 2 ventielen, om nog maar te zwijgen van het ventielhuis.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: ventielen muur vast
BerichtGeplaatst: 21 jul 2016 10:22 
Offline

Geregistreerd: 22 jan 2012 21:50
Berichten: 471
Een ventiel dat vast zit door corrosie of gewoon plakken, zal nagenoeg altijd loskomen met de juiste kruipolie en geduld en een KLEIN beetje kracht.

Met meppen moet je inderdaad heel voorzichtig zijn. Je kan het ventielhuis al krom trekken door te hard aan vastzittend buisjes (bv. eerste of derde ventiel) te trekken. het voorwerp dat je er in stopt moet nagenoeg even groot zijn als het ventiel. Je moet namelijk op de randen gaan zitten en (klopt Warre) het laten "schrikken" en het niet er uit willen meppen.

Geduld is hier het toverwoord, zelfs als je het een week moet laten intrekken. Ed's Red is - heb ik begrepen - goed spul en wordt zelf gemaakt. Als je een nog mooi gelakte trompet hebt, moet je wel oppassen. Aan de andere kant klopt er iets niet als je een trompet hebt die prachtig in de lak zit en muurvaste ventielen heeft. Dan ben je echt niet zuinig op je spullen.

_________________
"Riding with Fats Waller on the Super Chief
He said, music's real, the rest is seeming"
(Bill Withers in "Soul Shadows")


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: ventielen muur vast
BerichtGeplaatst: 21 jul 2016 15:09 
Offline

Geregistreerd: 26 okt 2015 14:33
Berichten: 203
Die methode met een vrij ventiel heb ik met succes zien toepassen.
Een trompet die bij de vereniging jaren in de opbergkast verbleven was, had een geklemd 3de ventiel.
De dirigent (beroepstrompetter) slaagde met 2 tikken.

Tikken, Marnix, geen meppen.

Als je moet meppen om dat ding los te krijgen, dan is er iets ernstig mis daar binnen.
Ventielen gaan doorgaans veel sneller los dan geklemde schuifbuizen;
Daar kan je inderdaad de trompet mee kapot trekken.

Warre.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: ventielen muur vast
BerichtGeplaatst: 21 jul 2016 15:52 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Tja, ik leef ervan, en hou mijn instrument dus altijd bedrijfszeker, door hem regelmatig olie te voeren en schoon te maken. Als dat niet werkt, breng ik hem naar de reparateur. Die is ook verzekerd als hij mistikt, of iets anders stoms doet...
Dat andere mensen zelf het risico nemen om te gaan stoeien met instrumenten vind ik raar, maar goed, blijkbaar verdienen die genoeg om een nieuwe toet te kopen. 8)

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: ventielen muur vast
BerichtGeplaatst: 21 jul 2016 19:53 
Offline

Geregistreerd: 22 jan 2012 21:50
Berichten: 471
Ik promoot zelf knutselen ook niet. Als het met wat loosing oil in een paar dagen niet los komt, moet je naar de reparateur. Tenzij je een hele goedkope trompet hebt of te veel geld en bereid bent om het lesgeld te betalen.

_________________
"Riding with Fats Waller on the Super Chief
He said, music's real, the rest is seeming"
(Bill Withers in "Soul Shadows")


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.