Hoho, de ene Eterna is de andere niet hoor! Je hebt Eterna 900 en de Eterna 700 die weer te verdelen is onder de 700S en 700SP, allemaal totaal verschillende instrumenten die dan ook allemaal totaal verschillend aanvoelen.
De Eterna waar ik wild van ben is de 700S, die er niet alleen anders uitziet in vergl. met de 700SP en 900 Eterna's, zo heeft de 700S twee steuntjes (a la Bach) tussen de leadpipe en de buis die als eerste 't derde ventiel ingaat, ook is de 700S krapper opgerold, heeft dus een narrow wrap en een compleet andere beker, wellicht is dat de reden dat ie een flink grotere blaasweerstand heeft dan de andere Eterna's terwijl de boring 't zelfde is.
Tussen de 900 Eterna's zitten ook behoorlijke verschillen; zo is de blaasweerstand van de jaren 80 Eterna 900's veel lager dan die van de jaren 70 en huidige Eterna's (die weer replica's zouden zijn van de eerste modellen die Severinsen genoemd werden naar Doc Severinsen die toen Getzen endoser was.
Van de sound moet je houden, die is bij de 900 Eterna's lekker helder, beetje als Bach 43, de 700S mist de brille van de 900 Eterna maar ja, die is dan ook een stuk goedkoper als de 900. De 700S heeft wel een prima bruikbaar geluid, ik ben er althans dik tevreden over.
De 700SP wordt op Amerikaanse fora lager ingeschaald als de 700S voor wat dat iets mag betekenen.
De 70's Eterna Severinsen die ik ooit heb gehad beviel mij toen slechts matig, die is dan ook verkocht.
Over de ventielen van Getzen uiteraard niets dan lof. 't Mag dan zo zijn dat er meer toeters zijn met fijne ventielen maar in vergelijking met Getzen blijft 't behelpen
Capri's ken ik niet, kan ik dus niks over zeggen.
_________________
Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-
www.luxuriamusic.com