Als ik mijn King 4 maanden niet bespeel, zitten de ventielen meestal vast.
Een mep er op (met de hand) en ze zijn alle drie los en ik kan het zo bespelen zonder dat ze blijven hangen en zonder oliën. Natuurlijk ben ik niet zo gek om ze niet te oliën, maar het zou wel kunnen.
Dat is een groot voordeel van de meeste RVS ventielen. Dat plakken is ook een beetje olie afhankelijk.
Als je je trompet voor langere tijd wegzet is het trouwens verstandig om de buizen een beetje uit te trekken. Mochten ze vast zitten loopt de olie er dan makkelijker in en krijg je ze ook makkelijker in beweging.
Overigens zijn ook andere dingen bepalend. Wie wat knutselervaring heeft, raadt ik eerder aan om te pielen aan je trompet. Toch zijn trompetten gevoeliger dan menigeen denkt.
Een instrumentenmaker kan met een vrij gerust hart aan de slag. Een metselaar een stuk minder.
Overigens vind ik dat je niet moet gaan knoeien als het je enige trompet is (tenzij dat ding je niets kan schelen). Ik zal maar niet zeggen wat ik van je denk als ventielen of buizen van je enige trompet vast zitten (tenzij je langdurig ziek bent geweest of zo).
Knoeien aan een trompet doe je - in mijn beleving - aan een oud ding waar je weinig geld aan hebt uitgegeven of als je ervaring wil opdoen en hij kapot mag.
Als ik een dure carbon racefiets had, ging hij naar een goede reparateur. Mijn stationsfiets zou ik zelfs - BIJ WIJZE VAN SPREKEN - zelfs met een moker bewerken.