trompet.nl > forum > Toon onderwerp - ventielen muur vast
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 12:29

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: ventielen muur vast
BerichtGeplaatst: 22 jul 2016 19:30 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
paar dagen? Nog een goeie reden om naar een reparateur te gaan. Die heeft dat sneller voor elkaar of die heeft een goed leeninstrument...

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: ventielen muur vast
BerichtGeplaatst: 23 jul 2016 08:59 
Offline

Geregistreerd: 26 okt 2015 14:33
Berichten: 203
Bij de trompet die je gebruikt zal je geen geklemd ventiel ervaren.
Eerder bij een bergkasttrompet die verwaarloosd is weggelegd.

Over dat zelf niet knutselen...
Ik zie daar wellicht anders tegenaan omdat ik een 10tal jaren instrumententechnicus was bij een groot chemisch bedrijf.(in de laboratoria)
Dus het meeste herstel ik zelf.
En er zijn veel gevoeliger toestellen dan een trompetje.

Warre.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: ventielen muur vast
BerichtGeplaatst: 23 jul 2016 09:36 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Warre schreef:
Bij de trompet die je gebruikt zal je geen geklemd ventiel ervaren.
Eerder bij een bergkasttrompet die verwaarloosd is weggelegd.

Elke winter ben ik een paar maanden in Azië. Ik neem dan een oude Ambassador cornet mee. Mijn andere toeters worden vantevoren schoongemaakt, gevet en geolied en alle deksels draai ik een slag los. Desondanks zitten er na die periode altijd wel een paar ventielen vast die ik tot nog toe met veel olie en zachte dwang heb los gekregen. Moraal: ventielen zitten sneller vast dan je denkt.

En er zijn veel gevoeliger toestellen dan een trompetje.


Kan zijn maar dat houdt zeker niet in dat je er zo maar op kunt gaan timmeren.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: ventielen muur vast
BerichtGeplaatst: 23 jul 2016 09:56 
Offline

Geregistreerd: 26 okt 2015 14:33
Berichten: 203
Een goed geoliede trompet waarvan de ventielen na een paar maanden vast gaan zitten?

Sta me toe van daar sterk aan te twijfelen.

En ik heb nooit gesproken van meppen en timmeren.

Tikken. :wink:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: ventielen muur vast
BerichtGeplaatst: 23 jul 2016 10:58 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Warre, sta me toe om zo langzamerhand te geloven dat jij uit principe aan alles twijfelt wat een ander zegt. Ga lekker met het ene ventiel het andere eruit "tikken", de ultieme reparateurs wet-dream.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: ventielen muur vast
BerichtGeplaatst: 23 jul 2016 15:09 
Offline

Geregistreerd: 22 jan 2012 21:50
Berichten: 471
Als ik mijn King 4 maanden niet bespeel, zitten de ventielen meestal vast.
Een mep er op (met de hand) en ze zijn alle drie los en ik kan het zo bespelen zonder dat ze blijven hangen en zonder oliën. Natuurlijk ben ik niet zo gek om ze niet te oliën, maar het zou wel kunnen.

Dat is een groot voordeel van de meeste RVS ventielen. Dat plakken is ook een beetje olie afhankelijk.

Als je je trompet voor langere tijd wegzet is het trouwens verstandig om de buizen een beetje uit te trekken. Mochten ze vast zitten loopt de olie er dan makkelijker in en krijg je ze ook makkelijker in beweging.

Overigens zijn ook andere dingen bepalend. Wie wat knutselervaring heeft, raadt ik eerder aan om te pielen aan je trompet. Toch zijn trompetten gevoeliger dan menigeen denkt.

Een instrumentenmaker kan met een vrij gerust hart aan de slag. Een metselaar een stuk minder. ;-)

Overigens vind ik dat je niet moet gaan knoeien als het je enige trompet is (tenzij dat ding je niets kan schelen). Ik zal maar niet zeggen wat ik van je denk als ventielen of buizen van je enige trompet vast zitten (tenzij je langdurig ziek bent geweest of zo). ;-)

Knoeien aan een trompet doe je - in mijn beleving - aan een oud ding waar je weinig geld aan hebt uitgegeven of als je ervaring wil opdoen en hij kapot mag.

Als ik een dure carbon racefiets had, ging hij naar een goede reparateur. Mijn stationsfiets zou ik zelfs - BIJ WIJZE VAN SPREKEN - zelfs met een moker bewerken.

_________________
"Riding with Fats Waller on the Super Chief
He said, music's real, the rest is seeming"
(Bill Withers in "Soul Shadows")


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: ventielen muur vast
BerichtGeplaatst: 23 jul 2016 19:48 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 dec 2002 12:45
Berichten: 651
Woonplaats: Nuenen
Luciën schreef:
Als ik mijn King 4 maanden niet bespeel, zitten de ventielen meestal vast.


Citaat:
Ik zal maar niet zeggen wat ik van je denk als ventielen of buizen van je enige trompet vast zitten (tenzij je langdurig ziek bent geweest of zo). ;-)


??
Of je hebt meerdere trompetten of je bent ziek geweest?

Terug naar de TS! Is het al gelukt?

_________________
Let's make some noise!!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: ventielen muur vast
BerichtGeplaatst: 24 jul 2016 13:21 
Offline

Geregistreerd: 22 jan 2012 21:50
Berichten: 471
Behoeft inderdaad enige verduidelijking.

1 Ja, ik heb meerdere trompetten.

In het begin speelde ik maar op 1, terwijl ik nummer 2 kort daarna al had gekocht. Na ongeveer 4 maanden zaten de ventielen van de King vast. Een zachte mep met de vlakke hand maakte ze alle 3 in één keer los. Het blijkt dat dit vaker voorkomt bij RVS ventielen (vaak in combinatie met bepaalde oliesoorten en misschien ook nog speeksel afhankelijk). Het is was geen corrosie, maar gewoon "blijven plakken". Na ze ingedrukt te hebben, kan je in feite zonder oliën prima spelen. Uiteraard zet ik wel olie.

Na deze ervaring heb ik er een gewoonte van gemaakt om elke trompet minimaal 1 keer per maand te spelen en de buizen te checken.

2 Je hebt gelijk, terug naar de topicstarter.

Ik heb hieronder het recept van Ed's Red. Het is een "huismiddeltje" gemaakt door Ed ..... , maar het is wel getest door vele professionals en wordt ook door professionals gebruikt. Het is bedoeld als schoonmaakmiddel voor wapens (voornamelijk de "bore"), maar kan overal gebruikt worden. Er zijn twee versies. De versie met Aceton moet niet gebruikt worden op materialen die niet tegen Aceton-achtige stoffen kunnen (o.a. verf en plastic, dus waarschijnlijk ook geen lak, hoewel de moderne lakken er misschien wel tegen kunnen). Het is mijn vrije vertaling, maar ik kan je garanderen dat er inhoudelijk niets mis mee is.

Ed's Red
Reinigt de binnenkant van de loop (bore), verwijdert plastic en andere aceton oplosbare stoffen en koolstof. Het is een creatie van C. E. (Ed) Harride. "Ed's Red" werkt heel goed. In feite beweren veel mensen het is beter dan alles wat ze hebben geprobeerd. De originele formule:

1 deel transmissie olie voor automatische versnellingsbakken met Dexron II, IIe of III

1 deel K1 Kerosine (dat is geurloze Kerosine die binnenshuis gebruikt mag worden voor olielampen, kerosinekachels etc).

1 deel Alifatische minerale oliën oftewel geurloze terpentine

1 deel Aceton (Dit kan je eventueel weglaten, lees verder)

Toevoeging:

De originele Frankford Arsenal formule waarop Ed's Red is gebaseerd, gebruikte terpentijn in plaats van terpentine, maar dat werd vervangen vanwege de kosten en ook omdat terpentijn een ​​kleverige residu achter kan laten.

Aceton kan vervangen worden door Methyethylketone (MEK) of thinner.

Terpentine kan vervangen worden door "Goo-Gone" (commercieel citrus gebaseerd oplosmiddel).

Kerosine kan vervangen worden door laaggenummerde "JP" vliegtuigbrandstoffen of Kroil kruipolie.

Mijn eigen toevoeging:

Voor de trompet kan je de Aceton weglaten. Het eindproduct wordt dan wel wat minder vloeibaar en verliest een heel klein beetje van zijn kruipeigenschappen. Voordeel is dan wel weer dat de kans op aantasten van de lak kleiner wordt. Aceton / MEK is ook zeer vluchtig en zou al snel verdampen indien gebruikt in niet afgesloten situaties (bij een trompet vrijwel altijd).

Op Trumpetherald en Trumpetmaster wordt positief gesproken over dit spul.

Nogmaals, ik weet niet hoe de lak er op reageert, maar op oude instrumenten waar de lak er niet meer toe doet, moet ie prima te gebruiken zijn.

_________________
"Riding with Fats Waller on the Super Chief
He said, music's real, the rest is seeming"
(Bill Withers in "Soul Shadows")


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.