trompet.nl > forum > Toon onderwerp - gebruik eerste en derde ventiel stembuis, wanneer?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 12:52

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: gebruik eerste en derde ventiel stembuis, wanneer?
BerichtGeplaatst: 22 okt 2016 17:35 
Offline

Geregistreerd: 30 jun 2013 19:57
Berichten: 109
Hoi,

Is er ergens een pdf-je waarop je kan terugzien bij welke noten je de compenstatie-stembuizen gebruikt voor het eerste ventiel en derde ventiel?

Dank!

BERP


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: gebruik eerste en derde ventiel stembuis, wanneer?
BerichtGeplaatst: 23 okt 2016 09:16 
Offline

Geregistreerd: 26 sep 2007 09:12
Berichten: 285
Woonplaats: Sint-Oedenrode
Als ventiel 1, 2 en 3 zuiver zijn dan wordt de combinatie van 2 + 3 iets te hoog, 1 + 3 te hoog en 1 + 2 + 3 veel te hoog. Het iets te hoog zijn van 2 + 3 is nog gemakkelijk met embouchure te compenseren. Voor de combinatie 2 + 3 (dus voor de D1 en de lage G) moet de trigger ongeveer tot de helft ingedrukt worden. Voor de combinatie 1 + 2 + 3 (dus voor de Des1 en de lage Ges) moet de trigger maximaal worden ingedrukt.

In hoofdstuk 2 van mijn verhaal over compensatie heb ik een alternatief beschreven waarbij afstandbusjes tussen de triggeraanslagen geplaatst worden waardoor alleen 3 iets te laag wordt. Maar daardoor hoeft de trigger alleen nog gebruikt te worden voor de Des1 en de lage Ges. Ik heb dit toegepast op mijn Yamaha bugel en dit werkt bevredigend.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: gebruik eerste en derde ventiel stembuis, wanneer?
BerichtGeplaatst: 23 okt 2016 09:18 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Adriaan Kragten schreef:
Als ventiel 1, 2 en 3 zuiver zijn dan wordt de combinatie van 2 + 3 iets te hoog, 1 + 3 te hoog en 1 + 2 + 3 veel te hoog. Het iets te hoog zijn van 2 + 3 is nog gemakkelijk met embouchure te compenseren. Voor de combinatie 2 + 3 (dus voor de D1 en de lage G) moet de trigger ongeveer tot de helft ingedrukt worden. Voor de combinatie 1 + 2 + 3 (dus voor de Des1 en de lage Ges) moet de trigger maximaal worden ingedrukt.

In hoofdstuk 2 van mijn verhaal over compensatie heb ik een alternatief beschreven waarbij afstandbusjes tussen de triggeraanslagen geplaatst worden waardoor alleen 3 iets te laag wordt. Maar daardoor hoeft de trigger alleen nog gebruikt te worden voor de Des1 en de lage Ges. Ik heb dit toegepast op mijn Yamaha bugel en dit werkt bevredigend.


Vergeet dit bovenstaande bullshit verhaal:

Gewoon die trigger uitschuiven bij de lage cis en de lage d.
Die zijn te hoog.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: gebruik eerste en derde ventiel stembuis, wanneer?
BerichtGeplaatst: 23 okt 2016 20:42 
Offline

Geregistreerd: 30 jun 2013 19:57
Berichten: 109
ok, maar waarom zit er dan ook een compensatie op het eerste ventiel (muv de studententrompetten als een getzen 300 oid)? als het toch alleen maar om 1+3 en 2+3 en 1+2+3 gaat?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: gebruik eerste en derde ventiel stembuis, wanneer?
BerichtGeplaatst: 23 okt 2016 22:10 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
2/3 compenseer je niet, die zijn goed. Zoals ik al zei: negeer in vredesnaam het gewauwel van die Kragten. Brengt je alleen maar in de war.

Die op de eerste pomp zit er omdat het in enkele gevallen kan voorkomen dat het handiger is om de eerste schuif uit te trekken. Ik ben ze zelf enkele malen tegengekomen.
Daarnaast vind ik het prettig om op die plek een duimzadeltje te hebben. Houdt lekkerder vast.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: gebruik eerste en derde ventiel stembuis, wanneer?
BerichtGeplaatst: 24 okt 2016 06:41 
Offline

Geregistreerd: 10 nov 2010 17:21
Berichten: 105
Ik wil de eerste pomp wel eens gebruiken bij de hoge F en A als ik hoor dat die te hoog zijn. Maar voor de rest wat Marnix zei.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: gebruik eerste en derde ventiel stembuis, wanneer?
BerichtGeplaatst: 24 okt 2016 09:23 
Offline

Geregistreerd: 26 sep 2007 09:12
Berichten: 285
Woonplaats: Sint-Oedenrode
Niks geen bull shit. Mijn uitleg klopt perfect en is ook in overeenstemming met wat je zelf zegt als het gaat om correctie van de D1 en de Des1. Maar ik ervaar dat de lage G en de lage Ges ook gecorrigeerd moeten worden.

Een trigger op het eerste ventiel kan ook gebruikt worden om de onzuiverheid in de combinatie 1 + 3 of 1 + 2 + 3 te corrigeren alleen dus niet in de combinatie 2 + 3 maar dat is ook ook niet nodig omdat die afwijking gemakkelijk met embouchure gecorrigeerd kan worden. Wel is het zo dat de buislengte van het eerste ventiel aanmerkelijk korter is dan die van het derde ventiel en dat het schuifgedeelte in een trigger in het eerste ventiel daarom niet zo lang kan zijn als dat van een trigger in het derde ventiel.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: gebruik eerste en derde ventiel stembuis, wanneer?
BerichtGeplaatst: 24 okt 2016 09:47 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
De vraag was: bij welke noten gebruik je de trigger.
(Eigenlijk wilde de man een pdf, maar die heb ik niet gezocht, want het antwoord uittypen was sneller).

Het antwoord is: D en des/cis.
Alle overige woorden die jij neerkwakte, zijn overbodige onzin.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.