trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Buzzen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 22:15

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Buzzen
BerichtGeplaatst: 12 apr 2017 13:26 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Ik val helemaal niemand aan. Je houdt een betoog over dat buzzen voor sommigen nuttig zou kunnen zijn en daarbij plaats je een filmpje van de mij zeer bekende trombonist Christian Lindberg waarbij hij laat zien dat trombonespelen iets anders is dan buzzen, dus in wezen precies hetzelfde als wat Erik betoogde, en vervolgens serveert hij buzzen compleet af door het samen te vatten als "oefenen op een vreselijk geluid".
Dus je brengt de argeloze lezer zoals ik in de war met dit filmpje als ondersteuning (?) en/of illustratie van je verhaal.


Laatst bijgewerkt door delano op 12 apr 2017 16:10, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Buzzen
BerichtGeplaatst: 12 apr 2017 14:25 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 apr 2002 20:54
Berichten: 1203
Woonplaats: Enschede
delano schreef:
Ik val helemaal niemand aan. Je houd een betoog over dat buzzen voor sommigen nuttig zou kunnen zijn en daarbij plaats je een filmpje van de mij zeer bekende trombonist Christian Lindberg waarbij hij laat zien dat trombonespelen iets anders is dan buzzen, dus in wezen precies hetzelfde als wat Erik betoogde, en vervolgens serveert hij buzzen compleet af door het samen te vatten als "oefenen op een vreselijk geluid".
Dus je brengt de argeloze lezer zoals ik in de war met dit filmpje als ondersteuning (?) en/of illustratie van je verhaal.

Volgens mij kwam mijn betoog ná het filmpje en begon het met deze zin:
Citaat:
Waarom ik denk dat het wél kan helpen?

Het lijkt mij duidelijk dat in het filmpje dus iemand is die het duidelijk níet eens is met wat ik daarna ga schrijven.

Maar goed, ik ga lekker trompet studeren!

_________________
========> PLAY ANYWAY <========


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Buzzen
BerichtGeplaatst: 12 apr 2017 20:44 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50
Berichten: 1753
Woonplaats: Amsterdam
Antoni Hopmann schreef:
Ik sluit me geheel aan bij Theo. Misschien niet zo erg zinvol maar zo wat buzzen op een mondstuk onderweg of zo toch zo gek niet. Lekker gemakkelijk een mondstuk in je zak. Ik denk niet dat je er slecht mee doet.


Ehh, freebuzzing is zònder mondstuk Antoni! Buzzen met mondstuk vind ik niet echt zinvol, buzzen zonder mondstuk wèl :D

_________________
Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-

www.luxuriamusic.com


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Buzzen
BerichtGeplaatst: 08 aug 2017 11:01 
Offline

Geregistreerd: 10 apr 2016 11:39
Berichten: 33
Buzzen is een geweldige manier je lippen wakker te maken en luchtstroom, liptrilling en vooral ook intonatie te trainen. Een veel gemaakte beginnersfout is dat we een oktaaf te hoog buzzen. Check met de piano of je in het juiste oktaaf buzzt. De kleur van je buzz en de toonhoogte van de piano moeten gelijk zijn. De lipbuzz is niet bedoeld om hoog te doen; hou een range aan van lage C tot G onder de balk tot hoogstens E-G boven in de balk. Niet hoger want dan ga je knijpen met je lippen omdat je geen weerstand hebt van je instrument. Bij de mondstukbuzz helpt het ontzettend je mondstuk in je vuist te duwen en zo vast te houden. Dus niet met twee vingers om de stift. Je hebt meteen een kleine klankkast die beter resoneert. Probeer natuurlijk niet te drukken met je vuist. Belangrijk is verder dat de lipvorm gelijk blijft. Vooral van lage C tot G eronder wil de onderlip naar buiten krullen. Dit is niet wenselijk. De mondvorm dient gelijk te blijven aan die van een middenbalk G. De buzz komt op gang doormiddel van aansturing vanuit je luchtstroom!! en niet door het samenknijpen van je lip. Voor de grootte van je lipgat (aperture) moet je het gevoel van de omvang van een normaal potlood aanhouden. Dus een relatief grote opening om een gezonde volle buzzklank te genereren. Buzzen met je lip of op het mondstuk is niet hetzelfde als spelen op je trompet omdat de tegendruk van je instrument er niet is.
Het regelmatig oefenen van lip- en monsdukbuzz kan een ontspannen trompetspel bevorderen. Het mag geen doel op zich worden; muziek maken middels je trompet moet het hoger doel blijven.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Buzzen
BerichtGeplaatst: 08 aug 2017 13:30 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Heeft voor mij dus geen zin, mijn lippen slapen alleen als ik slaap, ben ik wakker dan zijn mijn lippen ook wakker. Buzzen vind ik overigens een makkie maar de zin ervan ontgaat me.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.