trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Nadelige gevolgen oefendemper?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 19:16

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Nadelige gevolgen oefendemper?
BerichtGeplaatst: 21 aug 2017 19:08 
Offline

Geregistreerd: 13 jan 2017 11:02
Berichten: 211
Luciën schreef:
Of zoals een van de Amerikanen het zei: "using a mute is better than not playing".


Hehe, dat is ook wel weer zo! :mrgreen: Maar ik ga mijn thuisrepetities opbreken in meerdere stukken. Gewoon zonder demper oefenen voor een minuut of 20. De echt lastige loopjes kunnen dan met de oefendemper om ze onder de knie te krijgen. Daarna weer zonder demper om ook op de toon te oefenen.

En gelukkig begint het hele circus morgen weer, dus dan kan ik weer buiten de deur spelen met andere muzikanten. En daar doe ik het uiteindelijk voor.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Nadelige gevolgen oefendemper?
BerichtGeplaatst: 21 aug 2017 19:25 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
Ik oefen al 30+ jaar met een cup mute. Dat doe ik omdat ik dan niet zelf in mijn eigen herrie hoef te zitten, plus ik vind het geluid en de weerstand wel lekker.

Ik merk geen nadelige gevolgen, maar ik speel natuurlijk wel regelmatig in het openbaar en mijn oren zijn behoorlijk getraind.

Ik kan me indenken dat iemand die aan het begin van het trompetteren zit en nog van alles op moet bouwen, qua klank, intonatie enzo het niet zo'n gunstig effect heeft.

Zo'n Wallace en Silent Brass vind ik te extreem, dan houdt je helemaal geen klank over. Met een cup kun je nog wel klank maken.

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Nadelige gevolgen oefendemper?
BerichtGeplaatst: 22 aug 2017 08:58 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Ik kan de post van zowel Erik als Rik bijna geheel 1op 1 kopiëren naar mijn eigen situatie.

Met dat verschil: mijn dochter van 2 geeft me niet de ruimte om veel open te spelen. :mrgreen: Als ik dat doe, wil ze ook, en garandeert dat dure bezoekjes aan reparateurs... Had ik nu die Olds cornet maar niet verkocht. :?
Ik oefen thuis dus altijd gedempt.
Ik gebruik echter wél de wallace of best brass (welke het meest voor het grijpen ligt). Na 2-3 weken vakantie merk ik dat met die dempers de routine en conditie toch erg vlot terugkomen, zonder dat de buren denken dat ik een halal of koosjere slagerij begonnen ben.
De truck is: ken je grenzen en bouw ze rustig uit, net zoals je op de sportschool zou doen. Dat vergt gewenning. Ik kan me ook voorstellen dat er mensen zijn die met die dempers niks kunnen... Een cup mute (al dan niet met een extra doekje in de cup) werkt inderdaad ook best. Qua intonatie moet je toch altijd je oren gebruiken.

Tip voor de topicstarter: in de meeste steden zijn er culturele centra die voor weinig geld oefenruimtes verhuren. Dan kun je open spelen. In Amsterdam heb je het Crea, in Amstelveen heb je de Griffioen, en in Utrecht zit volgens mij Parnassos. En ik kan me voorstellen dat sowieso universiteitssteden wel zulke centra hebben.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Nadelige gevolgen oefendemper?
BerichtGeplaatst: 22 aug 2017 14:19 
Offline
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 okt 2005 08:52
Berichten: 2389
Woonplaats: Hoek van Holland
Ik moet me tijdens 3 weekjes comomeer nu ook met een oefendemper zien te redden.
Mij lukt dat dan weer het best met een Bremner practice mute. De nieuwe blauwe Wallece ken ik (nog) niet, ga ik zeker een keer proberen.
Mijn ervaring is vrij simpel: ik ben veeeeel sneller weer op niveau als ik blijf oefenen met een studiedemper op vakantie, dan indien ik 3 weken niet toeter.
Thuis alleen maar met studiedemper oefenen, als je daarnaast alleen 1x per week een repetitie of les hebt o.i.d. lijkt me een verre van geslaagde combinatie.
Zoek dan, zoals Marnix al zei, een alternatief.
Ik weet b.v. iemand die het ervoor over had om per dag 5 km te fietsen om bij een boer in de polder te kunnen oefenen...

_________________
http://www.meteohoekvanholland.nl/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Nadelige gevolgen oefendemper?
BerichtGeplaatst: 22 aug 2017 22:36 
Offline

Geregistreerd: 13 jan 2017 11:02
Berichten: 211
Dank weer voor alle antwoorden en ervaringen.

Vandaag was de eerste repetitie na het reces en eigenlijk ging het alweer best goed. Best blij mee! :D


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Nadelige gevolgen oefendemper?
BerichtGeplaatst: 23 aug 2017 10:12 
Offline

Geregistreerd: 22 jan 2012 21:50
Berichten: 471
Bijna alle gebruikers zijn zeer lovend over de Bremner shh mute (als ik het goed schrijf).

Zelf heb ik er geen ervaring, maar ik ben er wel benieuwd naar.

_________________
"Riding with Fats Waller on the Super Chief
He said, music's real, the rest is seeming"
(Bill Withers in "Soul Shadows")


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Nadelige gevolgen oefendemper?
BerichtGeplaatst: 24 aug 2017 06:59 
Offline

Geregistreerd: 13 jan 2017 11:02
Berichten: 211
Wordt er uberhaupt weleens samengespeeld door mensen die lid zijn van dit forum?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Nadelige gevolgen oefendemper?
BerichtGeplaatst: 24 aug 2017 07:35 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 aug 2003 15:29
Berichten: 2236
Woonplaats: Amsterdam
Heinz schreef:

Wordt er uberhaupt weleens samengespeeld door mensen die lid zijn van dit forum?


Ik heb met ong. met 7 mensen van dit forum een keer samengespeeld. Mss wel met meer maar dan wist ik niet wie ze waren door de "Nicknames". Ik hoor ook via via dat mensen soms ook alleen maar meelezen en geen profiel aanmaken. Dus mss zijn het er wel veel meer!

_________________
http://www.KLMorkest.nl
https://www.KLMpartyband.nl
http://www.BringitBack.nl


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.