trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Volledig controle over trompetspel kwijt - hulp?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 14:56

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Volledig controle over trompetspel kwijt - hulp?
BerichtGeplaatst: 21 okt 2017 15:27 
Offline

Geregistreerd: 21 okt 2017 15:24
Berichten: 5
Hallo allemaal,
Ik ben op zoek naar raad / advies / hulp om mijn trompet spel opnieuw te verbeteren zodat ik er opnieuw plezier uit haal om samen met onze groep muziek te maken.

Beetje achtergrond: Ik speel ondertussen ongeveer 20 jaar trompet. Ik heb de volledige cyclus muziekschool afgerond en kon toen vrij goed trompet spelen. Het is te zeggen, ik had een mooie klank en kon af en toe een mooie solo spelen. Wat ik toen nooit heb gehad is een groot bereik (hoogste noot la net boven notenbalk) en uithouding (volledig vermoeid na een repetitie van 2u).
Toen ik ben gaan studeren heb ik steeds minder tijd gehad om tijdens de week te spelen en is mijn spel serieus achteruit gegaan. Nadien ben ik beginnen werken en kon ik met momenten wat meer tijd vrijmaken en dan ging het tijdens die periode iets beter, maar nooit echt zoals het geweest was.
Sinds begin dit jaar heb ik een tijdje wat geëxperimenteerd met een trombone, met het gedacht dat mijn lippenstructuur niet gemaakt is voor de trompet en dat me dat beter zou afgaan. Om de één of andere reden kwam de afwisseling trombone / trompet mijn trompet spel ten goede. Het leek of ik mij iets bewuster was van mijn lipzetten en wat ik precies aan het doen was. Ik ben dan allerlei youtube filmpjes gaan bekijken van verschillende trompetisten die uitleggen wat er allemaal gaande is bij het trompet spelen. Hier heb ik veel van geleerd, zoals de rol van de tong bij het spelen van hogere noten. Ik ben ook wat oefeningen tegen gekomen om de spieren rond de lippen te versterken.

Mijn conclusie op die moment was dat ik eigenlijk al die jaren al verkeerd speel, namelijk met veel te veel druk op het mondstuk. Zonder dat mijn pink in de haak zat kon ik geen noten spelen aan de bovenkant van de notenbalk. Het verklaart ook waarom ik maar weinig uithouding had en waarom mijn range zeer beperkt was. Ik druk namelijk mijn lippen ‘kapot’ waarna ze telkens terug moeten herstellen om opnieuw te kunnen spelen ipv. de lippen te vermoeien zodat ze volgende keer een klein beetje sterker zijn en je dus voorruit gaat. Een beetje zoals spieropbouw bij fitness.

Mijn redenering was dan dat ik mijn spieren moest training. Ik heb dan een tijdje telkens wanneer ik in de auto zat een mondstuk genomen met een potlood er achter in, dit op mijn lippen gezet en dan druk erop gezet. Dit houd je dan vast zolang je kan en dan voel je de spieren rond je lippen echt branden. Rond die tijd heb ik ook geëxperimenteerd met verschillende mondstukken. Van een 1 1/2C tot een 7C (mijn standaard mondstuk). Op de 1 1/2C speelde ik vooral in de week tijdens het thuis repeteren en dan op optredens speelde ik op de 7C. Mijn redenering hier was dat je meer support en kracht van de spieren nodig hebt op een 1 1/2C en dat je dat dus helpt wanneer je dan terug overschakelt naar een ‘makkelijkere’ 7C.
Gedurende die periode is mijn uithouding en vooral ook range er serieus op vooruit gegaan. Van een la net boven de notenbalk ging ik naar een mi / fa met een aantal hulplijntjes boven de notenbalk. Dit heeft me zeer enthousiast gemaakt waardoor ik nog meer oefeningen ben gaan doen: potlood tussen je lippen houden en gewoon druk zetten door je lippen heel klein te maken, aan te spannen en lucht er door blazen + tong goed hoog drukken om nog meer drukopbouw te hebben.

In mijn enthousiasme voor de hoge noten heb ik volgens mijn beetje bij beetje mijn lipzetting om zeep geholpen. Wanneer ik thuis repeteerde deed ik snel een opwarming waarna ik vrij direct hoog ging spelen. Noten die ik de voorbije 20 jaar nooit heb kunnen spelen. Op optredens en groepsrepetities waar die hoge noten bijna niet voorkomen, ben ik beginnen merken dat ik problemen kreeg met de lage noten: toon die wegvalt, liptrilling die plots stopt, moeite met de juiste plaatsing van het mondstuk.

Recent ben ik een weekje op verlof geweest zonder trompet te spelen en sindsdien is het volgens mij helemaal om zeep. De hoge noten lukken enkel nog de eerste 2 minuten dat ik speel, maar wat veel erger is, is dat ik in het normale register bijna geen klank meer heb. Ik heb de indruk dat ik met veel meer bovenlip speel dan vroeger en ook dat ik wel met minder druk speel, maar dat ik na even spelen automatisch overschakelen op drukken met de armen waardoor de klank volledig afgesneden wordt. Als ik een melodie speel tot een sol boven op de notenbalk waarna ik direct terug omlaag moet, dan krijg ik een dubbele trilling bij die lagere noten. De klank is volledig weg en je krijgt zo een stevige uitschieter wat absoluut lelijk is. Ik heb geen idee wat dit precies veroorzaakt, vermoedelijk te veel druk voor hogere noten?

Op deze moment ben ik een beetje ten einde raad en weet ik niet goed wat ik moet doen om mijn spel opnieuw op te bouwen. Zijn er hier nog mensen die door een gelijkaardige periode zijn gegaan? Wat heeft jullie er terug bovenop geholpen? Kan ik beter overschakelen op een ander mondstuk? Welke basisoefeningen moet ik dagelijks doen? ...?

Elk advies of tip is welkom!
Alvast bedankt, groetjes,
Jurgen


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Volledig controle over trompetspel kwijt - hulp?
BerichtGeplaatst: 21 okt 2017 16:35 
Offline

Geregistreerd: 26 okt 2015 14:33
Berichten: 203
Hallo Jurgen,

Ik herken de verschijnselen.
Voornamelijk de bovenlip heeft een soort stijfheid en voelt een beetje gezwollen aan.
- Gedaan met het hogere register .
- In het lagere register slechte klank.
Verdommig frustrerend als je normaal 2 uur kan spelen en de kontra-mi (E''') haalt.

Marnix heeft me er indertijd op gewezen : Overbelasting.

Ik oefende ( na 3 jaar) 2 uur / dag (effectief blazen) en ging vooruit in uithouding en hoogte.
Ik oefende tot ik kapot was en heb daar de eerste 3 jaren eigenlijk geen last van gehad.

Maar toen kwamen die verschijnselen.

Ik ben toen overgeschakeld naar 90 minuten oefenen ... en niet zo fanatiek meer op de hoogte.

Na een paar weken is dat fel gebeterd.
Maar ik krijg het terug als ik weer een paar dagen wat overdreven heb.

Ik zou voorstellen om kalmaan weer op te bouwen.

Warre - Vlaanderen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Volledig controle over trompetspel kwijt - hulp?
BerichtGeplaatst: 22 okt 2017 10:16 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09 maart 2006 14:11
Berichten: 35
Woonplaats: Emmeloord
Beste Jurgen,

Boek kopen Frank van der Poel "Less is More" en eventueel lessen nemen bij Frank. Uit eigen ervaring kan ik je zeggen; succes verzekerd.

_________________
Yamaha YCR6335HS
Van Laar Oiram Sandoval


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Volledig controle over trompetspel kwijt - hulp?
BerichtGeplaatst: 22 okt 2017 16:05 
Offline

Geregistreerd: 22 jan 2012 21:50
Berichten: 471
Ik geef niet echt antwoord op je vraag, maar misschien helpt het wel.

1 Een paar jaar geleden zat ik op trompet les (individueel) en na 10 minuten kwam er een vreemd soort "wapperend" geluid uit. Had ik nog nooit gehad. Ik moest toen gewoon 5 minuut relaxen van mijn leraar. Ik had me naar les gehaast en hoewel mijn hartslag en adem weer onder controle waren, was ik waarschijnlijk nog steeds gestressed. Na de 5 min rust was het over.

2 Vanwege wat ingrepen aan mijn kaak speel ik al bijna twee jaar niet (behalve af en toe 5 minuut om het gevoel niet kwijt te raken (eigenlijk moet ik liever helemaal niet spelen). Afgelopen donderdag had ik de voorlaatste ingreep. Ik had de afgelopen weken al gemerkt dat mijn embouchure nagenoeg nihil is geworden, maar een kwartiertje lukte nog wel.

Vrijdag pakte ik de trompet en speelde 1 nummer met wat vrij hoge stukken. Na 4 minuut ging het niet meer. Maar dan ook ECHT niet meer. Wat ik ook deed, ik kreeg er geen geluid meer uit, TOTAAL NIET. Ik raakte in paniek en zetten mijn mond in allerlei standen, maar wat ik ook deed, het ging niet. Ik heb het door de dag 3 a 4 keer weer geprobeerd, maar er bleef geen geluid uit komen. Ik was er echt de hele dag in de war van.

Zaterdag was het weer over. Wat was het? Een combinatie van de naweeën van de verdoving, vermoeidheid en stress en later ook nog de paniek erbij denk ik.

_________________
"Riding with Fats Waller on the Super Chief
He said, music's real, the rest is seeming"
(Bill Withers in "Soul Shadows")


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Volledig controle over trompetspel kwijt - hulp?
BerichtGeplaatst: 23 okt 2017 10:28 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
Mijn ervaring is dat trompettisten die moeite hebben met het hoge register het lage register ook niet goed beheersen. Als je zonder moeite met een mooi vol geluid van de lage C tot G boven de balk kunt spelen, dan moet alles wat daar boven en onder zit ook geen probleem zijn met de juiste oefeningen.

Dus focus je voorlopig eens op dit register en probeer daar mooie oefeningen en etudes voor te zoeken en te studeren. Focus je op de muziek en het geluid en niet op de lippen en ademsteun. Als je een mooi geluid produceert is de ademsteun ook voor elkaar. Als dat voor elkaar is kun je langzaam je bereik gaan uitbreiden.

Als je studeert moet je ook genoeg pauze nemen. Dus bijv. 10 minuten spelen, 5 minuten pauze. Ik zelf neem altijd een paar minuten pauze nadat ik een oefening of etude gespeeld heb. Dat is ook beter voor de concentratie.

En ja, les nemen is natuurlijk altijd aan te raden!

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Volledig controle over trompetspel kwijt - hulp?
BerichtGeplaatst: 23 okt 2017 14:09 
Offline

Geregistreerd: 21 okt 2017 15:24
Berichten: 5
Bedankt allemaal voor deze reacties!

Ik ga mijn focus momenteel bij het oefenen volledig op het lage register leggen: lage C tot C/E daarboven. Ik merk dat ik tijdens een uitvoering moeite heb met die lage C en ik merk ook dat ik bij het repeteren een hoge G boven de balk ga "forceren". Ik denk dus inderdaad dat ik die basis terug moet opbouwen en dan van daaruit stapje per stapje uitbreiden.

Misschien nog een vraagje naar het juiste gevoel tijdens trompet spelen:
Voel je vooral steun van je lippen of van je tanden?

Soms heb ik steun van de lippen waarbij ik deze meer naar binnen en naar het mondstuk duw, soort "kus" houding. Wanneer ik nog fris zit, heeft dit een gevoel van 'kracht' en controle.
Maar soms herval ik naar hoe ik het vroeger deed: hoeken van de lippen naar buiten trekken, minder lip tussen tanden en mondstuk en meer mondstuk druk nodig. Ook valt hierbij de steun van de mondhoeken weg omdat het 'drukken' voldoende steun geeft. Meestal komen de noten er wel uit, maar dit heeft een gevoel van "o-ooh, weet niet of ik deze noot nog lang ga volhouden...".


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Volledig controle over trompetspel kwijt - hulp?
BerichtGeplaatst: 24 okt 2017 18:42 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
j.vandonink schreef:
Misschien nog een vraagje naar het juiste gevoel tijdens trompet spelen:
Voel je vooral steun van je lippen of van je tanden?


Als het goed is voel je de ademsteun, maar beter nog laat dit voor wat het is en focus je op het geluid.

Hier een korte cursus trompet spelen... :wink:

1. Zing of neurie een g in de balk
2. Zet de mond alsof je "mmm" zegt.
3. Zet de tong alsof je een pitje/haar van je tong spuugt
4. zet de trompet tegen je mond, en probeer deze g die je in je gedachten hebt zo mooi mogelijk te blazen op je trompet.

Niets forceren, gewoon rustig inademen en uitademen/blazen.

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Volledig controle over trompetspel kwijt - hulp?
BerichtGeplaatst: 25 okt 2017 11:06 
Offline

Geregistreerd: 21 okt 2017 15:24
Berichten: 5
Bedankt Erik!

Ik heb ondertussen ook de filmpjes van Frank van der Poel bekeken en zijn boek op mijn verlanglijstje gezet.

De afgelopen dagen heb ik heel rustig gerepeteerd thuis met grote focus op ademsteun en al de rest te relaxen. Dit helpt en ik merk nu ook dat dit de correcte manier is van trompet spelen. Mijn oude manier is met veel mondstukdruk en meer lucht.

Tijdens het spelen van een stukje muziek of bij een repetite / uitvoering is het nog wel moeilijk om dit consistent toe te passen omdat het voor mij nog niet natuurlijk is en ik snel terug grijp naar oude / slechte gewoontes.

Ik denk dus dat ik inderdaad opnieuw een degelijke basis moet ontwikkelen en van daar uit terug opbouwen.

Grtn,
Jurgen


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.