trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Roterende ventiel trompet
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 23:15

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Roterende ventiel trompet
BerichtGeplaatst: 25 okt 2017 08:32 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Warre schreef:
Zou met zo'n toeter niet durven verschijnen in de vereniging. :mrgreen:


Waarom niet? Misschien ziet het er wat raar uit maar qua kwaliteit hoef je je met een goede rotary nergens voor te schamen. De moderne draaiventieltrompetten zoals Weinmann and Schagerl gaan volgens de echte puristen trouwens steeds meer op piston trompetten lijken qua speelbaarheid en geluid.
Een Schagerl TARV Ganschhorn b.v. lijkt mij prima bruikbaar als bigband trompet.
Waarom dan toch de draaiventielen? Sommigen vinden de binding van de noten mooier op een draaiventielinstrument, is iets voor te zeggen.
Nederland is niet echt een draaiventielenland, ik zie ze alleen bij de grote orkesten soms in een bepaald repertoire.
Zelf heb ik enige ervaring met een paar Schagerl toeters waaronder de Ganschhorn en ik heb zelf een Miraphone draaiventiel flugelhorn.
Inderdaad voelen, zoals Marnix zegt, die draaiventielen wat indirect aan al is op dat gebied grote vooruitgang geboekt.
Zo worden oudere draaiventieltrompetten van grote merken zoals b.v. Heckel , Monke, tegenwoordig omgebouwd naar z.g. minibal ventielverbindingen om de speelbaarheid te vergroten. As ik mij niet vergis heeft Mark Geelen dat nog onlangs gedaan. De complexe mechaniek vd oudere draaiventielen wordt dan sterk vereenvoudigd.

http://www.minibal.de/?typ=home_Anwendu ... mples.html

De goede rotaries zijn in staat tot een prachtige grote sound, echt geschikt om een concertzaal te vullen dus er is geen reden (behalve dan misschien het uiterlijk) om je bezwaard te voelen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Roterende ventiel trompet
BerichtGeplaatst: 25 okt 2017 22:14 
Offline

Geregistreerd: 26 okt 2015 14:33
Berichten: 203
Ik twijfel er niet aan dat er voordelen en goede eigenschappen kunnen zijn aan "rotary" modellen.

Maar zo te zien speelt er een kleine minderheid op.

Gewone trompetten zijn ook goed.
Bewezen door de vele fantastische virtuozen van vroeger en nu.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Roterende ventiel trompet
BerichtGeplaatst: 26 okt 2017 09:24 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Gewone trompetten zijn ook goed.
Bewezen door de vele fantastische virtuozen van vroeger en nu.


Kan zo op een tegeltje.

Maar als je voortaan een vraag hier stelt waar je geen antwoord op wil of als je het antwoord daarop al weet zou je dat dan erbij willen vermelden. Scheelt een hoop werk en tijd.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.