trompet.nl - d toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 10:59

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Main bugel aangeschaft, nieuw mondstuk?
BerichtGeplaatst: 03 nov 2017 15:54 
Offline

Geregistreerd: 13 jan 2017 11:02
Berichten: 211
Voor een leuke prijs heb ik vandaag een nog bijna nieuwe Main bugel aangeschaft om een beetje op te toeteren naast de trompet. Het instrument is prima, maar het mondstuk vind ik niet geweldig. Het ding heeft een dunne scherpe rim. Kan beter volgens mij.

Nu speel ik trompet op een VB 5C. Kan ik voor de bugel dan ook zo een 5C aanschaffen, of werkt dat anders?


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Main bugel aangeschaft, nieuw mondstuk?
BerichtGeplaatst: 04 nov 2017 10:31 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Of dat anders werkt, weet ik niet.
Wat ik wel weet: veel van mijn collega's spelen op Denis Wick mondstukken. Die geven op de een of andere manier toch dat mooie bugelgeluid, waar men naar op zoek is in een fanfare.

Maaaaaar.

Je moet spelen op dat wat voor jou het fijnste werkt. Dus je zou kunnen beginnen met inderdaad een 5c(fl? voor bugel). Dan heb je de meeste kans dat de rand al het meest lijkt op dat wat je gewend bent.
Van daar uit kun je verder gaan zoeken naar of er iets is dat beter werkt.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Main bugel aangeschaft, nieuw mondstuk?
BerichtGeplaatst: 04 nov 2017 11:30 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Ik heb net even op de Musical All In site gekeken maar ze zijn niet scheutig met hun informatie m.b.t. de Main bugel.
Meestal zijn die Chinese bugels kopieén vd Yamaha 631. Dat zou voor jou (kunnen) betekenen dat de Bach flugelmondstukken niet goed passen op je bugeltje:

Bach flugelhorn mouthpieces have a unique shank taper made to fit the Bach flugelhorn. This taper will also fit some other flugelhorns.

Hier de samenvatting:

Guide to Flugelhorn Tapers
Confused about tapers? We used to be, too! Here's the scoop on flugelhorn mouthpiece tapers. If you are using the wrong taper, you may be experiencing poor intonation and response!

LARGE Morse taper
Commonly known as Standard Taper. Fits all Yamaha, Getzen, Jupiter, Callet, Stomvi, Benge, King, Blessing, Conn Vintage One, Weril, Holton, Schilke, older Kanstul 1525 flugelhorns, Austin Custom flugelhorns, Allure, Jupiter, and most other “American” flugelhorns except Bach.

SMALL Morse taper
The so-called "Bach Taper." Fits Bach, Courtois, CarolBrass, LeBlanc (including Sandoval), B & S, Taylor, and some other European brands, plus Kanstul models 725, 1025, and newer 1525.

FRENCH (straight) taper
Also known as Couesnon Taper, French taper is used by original Couesnons, Flip Oakes "Wild Thing," Kanstul CCF 925, and original F. Besson flugelhorns.

Ik vermoed dat jouw flugel een Large Morse taper mondstuk nodig heeft.
In jouw geval zou ik een Yamaha 13F4 (zou ongeveer van 5C diameter moeten zijn), eventueel een 14F4 (gaat richting 3C) proberen. Ze zijn goedkoop en een beetje jazzy. Je moet er wel aan wennen! Toen ik mijn 14F4 kocht kon ik er totaal niet op spelen, kostte wat tijd.
Maar misschien moet je even contact opnemen met MAI voor wat betreft de shank.
Overigens maakt Schilke zijn mondstukken (o.a. ook een 13F4 in jouw maat) met een hybride stift die zowel in large en small taper past. Ze zijn wel stevig aan de prijs.

(N.B. Er is nog een vierde shank in gebruik maar alleen voor Duitse rotary flugels, de Deutsche Schaft wat in beginsel een iets kortere trompetshank is)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Main bugel aangeschaft, nieuw mondstuk?
BerichtGeplaatst: 04 nov 2017 13:54 
Offline

Geregistreerd: 13 jan 2017 11:02
Berichten: 211
Dat is nuttige info! Geldt dit alleen voor bugels, of ook voor trompetten?

Zelf zat ik te denken aan een A&S 6C FL, maar dat zou een Bach-kopie zijn. Een Yam 13F4 mondstuk is dan misschien een betere keuze. Een 11F4 zou ook nog kunnen, maar dat gaat waarschijnlijk ten koste van de bugelsound.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Main bugel aangeschaft, nieuw mondstuk?
BerichtGeplaatst: 04 nov 2017 14:43 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Dat shank verhaal geldt alleen voor bugels.
Van Yamaha zijn de 13F4 en de 14F4 hetzelfde gebouwd, de 13F4 is iets smaller een 0.660 diameter zoals de Bach 5C die heeft als je hem op dezelfde wijze meet.
Ze hebben wel een echte V-vorm cup. Ik heb zelf nog nooit op een 13F4 gespeeld, heb wel een 14F4. Overigens vind ik die laatste ook niet echt groot. Is zonder meer kleiner dan een 3C. De 11F4 die ik had, speelde prima, in mijn herinnering ook met een goed geluid maar zal voor jouw aan de kleine kant zijn, soort 7C-achtige. Ik heb ooit wat A&s'jes gehad, 7C en 3C, weet niet meer voor trompet of cornet maar ik vond ze minder core hebben dan de Bachjes, beetje blikkerig om het onaardig te zeggen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Main bugel aangeschaft, nieuw mondstuk?
BerichtGeplaatst: 05 nov 2017 15:32 
Offline

Geregistreerd: 22 jan 2012 21:50
Berichten: 471
Van dat verhaal van Flugels weet ik niet heel veel (heb zelf wel flugels, maar ik heb daar geen problemen met de mondstukken, waarschijnlijk heb ik per ongeluk geluk gehad).

De meeste Schilke mondstukken zitten echter veel dieper in mijn trompetten. Sommige zelfs zo diep dat het vals klinkt en een enkele keer kan ik er niet eens mee spelen omdat hij veel te slap zit (bottoming out).De mondstukken zijn niet versleten en mijn mondstukhouders ook niet.

_________________
"Riding with Fats Waller on the Super Chief
He said, music's real, the rest is seeming"
(Bill Withers in "Soul Shadows")


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Main bugel aangeschaft, nieuw mondstuk?
BerichtGeplaatst: 06 nov 2017 23:01 
Offline

Geregistreerd: 13 jan 2017 11:02
Berichten: 211
Ik lees toch ook erg veel goede verhalen over de Denis Wick 4 FL.

Misschien toch maar eens wat mondstukken uitproberen binnenkort.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Main bugel aangeschaft, nieuw mondstuk?
BerichtGeplaatst: 07 nov 2017 11:45 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 jul 2002 09:57
Berichten: 524
Woonplaats: Zuid-Beijerland
Ik zou even naar Pfeiffer bellen als ik jou was.
Onlangs heb ik voor iemand zo'n Mail bugel geregeld, en die gebruikt een Bob Reeves mondstuk. Die hebben een brede en Yamaha achtige stift, en ik kan me herinneren dat dit het beste past op deze bugels.

Je zou ook een Bach mondstuk kunnen nemen. Die valt er gewoon wat verder in. Ik weet eerlijk gezegd niet eens welke invloed dit op het geluid heeft. :?

_________________
www.qwark.nl


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.